Ik wil een ADSL-verbinding gaan delen met een computer of 7. Zou een P-133 met 48MB Ram, 2 Realtek 8029 kaartjes en Linux snel genoeg zijn om zonder snelheidsverlies als masquerading server te dienen? Of boet ik dan erg veel aan snelheid in? Het ding hoeft verder niets uit te voeren op firewall en portforwarding na.
Moet kunnen hoor... Gewoon verder inderdaad alle overbodige services uitzetten (je gaat neem ik aan voor linux of een BSD variant? Windows zal je NIET lukken
)
Ja hoor, dat is IMHO meer dan snel genoeg. Zeker met als uplink ADSL (ik neem aan <= 1 Mbit).
En in tegenstelling tot wat Kippenijzer zegt, met Windows (98) zou dit ook nog prima gaan. Ik heb een paar jaar terug mijn huis LAN geroute met WinRoute op een 486 DX2 66Mhz met 24Mb RAM. Dat waren 5 clients. En die 486 met Win98SE trok het makkelijk om mijn 1,5 Mbit A2000 verbinding volledig benutbaar te maken.
Momenteel zijn er hier 3 clients, draai ik WinRoute op een P-120 met 40Mb ram en Windows 98SE. Gaat heel goed. En dan is ie ook nog 's FTP server, POP3 server en Webserver met PHP. Dus... (ok, php scripts executing niet heel erg snel, maar daar gaat het hier niet om
)
En in tegenstelling tot wat Kippenijzer zegt, met Windows (98) zou dit ook nog prima gaan. Ik heb een paar jaar terug mijn huis LAN geroute met WinRoute op een 486 DX2 66Mhz met 24Mb RAM. Dat waren 5 clients. En die 486 met Win98SE trok het makkelijk om mijn 1,5 Mbit A2000 verbinding volledig benutbaar te maken.
Momenteel zijn er hier 3 clients, draai ik WinRoute op een P-120 met 40Mb ram en Windows 98SE. Gaat heel goed. En dan is ie ook nog 's FTP server, POP3 server en Webserver met PHP. Dus... (ok, php scripts executing niet heel erg snel, maar daar gaat het hier niet om
Dat is ruim genoeg. Ik heb hier debian (kernel 2.4.18) draaien met iptables op een p100 met 16mb ram, en die compu route voor 10 bakken hier in het netwerk (weliswaar maar casema, 64 kb/s). Ik draai er nu een koe op (dus load 1.00), maar ik geloof dat de load daarvoor max iets van 0.08 was ofzo.
Overigens gaat windows ook wel lukken hoor, hiervoor hadden we een tijdje een P90 met win98 en winroute, dat ging ook nog wel (liep wel vaak vast, maar dat kwam door een brakke HD).
Overigens gaat windows ook wel lukken hoor, hiervoor hadden we een tijdje een P90 met win98 en winroute, dat ging ook nog wel (liep wel vaak vast, maar dat kwam door een brakke HD).
Ik heb een aantal jaar terug nog winnt 4 server (file/web/ftp/mail) gehad op een p133 met 32 mb intern en 1.4 gb hd. Kan dus zekker wel met windows.Op vrijdag 28 juni 2002 22:18 schreef Kippenijzer het volgende:
....Windows zal je NIET lukken)
Verwijderd
Gaat makkelijk lukken. Ik heb hier een 486DX4/100 met 40MB Ram en ook 2 Realtek 8029 kaartjes draaien op Linux. Ik gebruik floppyfw om mijn adsl aansluiting te delen. Mooie linux-distributie op een diskette, zodat je de hdd eruit kan halen (scheelt in het enenrgieverbruik en het lawaai).
Ik heb even floppyfw op een diskette gezet en wat instellingen veranderd, werkt perfect. Check www.lintegrate.nl
Ik heb even floppyfw op een diskette gezet en wat instellingen veranderd, werkt perfect. Check www.lintegrate.nl
vergeten we freesco niet, heeft genoeg aan een 386 met 6mb
Mijn 386 (zie sig) heeft geen problemen met een chello verbinding, het was zelfs sneller dan mijn pentium 166 32mb win95 met winroute.
ben blij dat ik toendertijd overgstapt ben
Mijn 386 (zie sig) heeft geen problemen met een chello verbinding, het was zelfs sneller dan mijn pentium 166 32mb win95 met winroute.
Verwijderd
Freesco is lastiger te configureren voor ADSL dan floppyfw. Bij floppyfw is het loginnaam, wachtwoord en dns invullen en je bent klaar. (Soms nog wat rommelen maar nic's maar met de realtek's zal het geen probleem zijn).Op vrijdag 28 juni 2002 22:50 schreef erkens het volgende:
vergeten we freesco niet, heeft genoeg aan een 386 met 6mb
Verwijderd
FreeSCO hoeft helemaal niet lastig te zijn om te configureren. Op deze pagina word stap voor stap alles uitgelegd en kun je uitleg vragen via email. 
http://www.xs4all.nl/~anoordzy/
http://www.xs4all.nl/~anoordzy/
Owkee... Dan houd ik het wel op "zou ik afraden" ik heb zelf vroeger ook succesvol NT4 Server gedraait op een 486DX33 met 16MBOp vrijdag 28 juni 2002 22:41 schreef thesvr het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaar terug nog winnt 4 server (file/web/ftp/mail) gehad op een p133 met 32 mb intern en 1.4 gb hd. Kan dus zekker wel met windows.
Lees de FAQ eens. Dit soort vragen zijn echt overbodig!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()