nieuwe hardisk maar UDMA mode veranderd

Pagina: 1
Acties:

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb vandaag na een hardisk crash een nieuwe IBM deskstar 61.5GB drive erin gezet. Als ik mijn systeem opstart voor het eerst dan is ie UDMA mode 5 (zoals hoort), na een softe reboot wordt hij echter in de BIOS gevonden als UDMA mode 2! Dit scheelt dus performance. Dit was bij de oude identieke drive niet, dus een BIOS flash zal geen effect hebben. Ik heb wel een IDE kabel veranderd (4 jaar oude erin gezet). Zou dit de oorzaak zijn?

Ik heb na de schijf te hebben installed meteen windows xp geinstalleerd (geen fdisk/format dus).

Systeem:
Athlon XP 1700+
ECS k7s5a + LAN (onboard sound+gfx disabled)
SB audigy
3com netwerk kaart voor Chello
Liteon CDRW
IBM Deskstar
Matrox g550

Human Bobby

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Euhm.. als je idd de kabel hebt veranderd dan zou het kennen zijn dat die "oude" kabel niet UDMA mode 5 dus ATA 100 compatible is en laat ie de hoogst toelaatbare snelheid/modus toe voor die kabel dus UDMA 2!

of lees k t nou verkeerd :? :P

..::System Specs::..

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Op vrijdag 28 juni 2002 21:28 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:
Euhm.. als je idd de kabel hebt veranderd dan zou het kennen zijn dat die "oude" kabel niet UDMA mode 5 dus ATA 100 compatible is en laat ie de hoogst toelaatbare snelheid/modus toe voor die kabel dus UDMA 2!

of lees k t nou verkeerd :? :P
Als het bestaat dat de IDE kabel invloed heeft op zoiets dan zou dat kunnen, dat wist ik namelijk niet ;) Bestaat dat idd?
had ik 'm niet perongeluk moeten mollen

Human Bobby

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja, voor UDMA >= 66 heb je 80-aderige kabels nodig.