Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fuji a201 digitale camera met het volgende probleem:

Ik kan 10 perfecte foto's maken haarscherp maar er kunnen dus ook tussen die 10, 2 of 3 foto's met witte vlekken zitten

Hoe kan dit ?????

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:13
av>gt

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Dit kan komen doot glinsterende objecten die het licht terug kaatsen.
Ik heb hier ook last van met mijn HP 315i, als ik bij ons op de dansschool foto's maak dan is het net of daarbinnen sneeuwt, dit komt door de discobollen.

Edit:

Hier kun je plaatjes uppen. :)
http://www.thedirtforum.com/picgallery/upload.html

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Nope dat kan het niet wezen.

hij doet het ook zonder flitser aan...

• kmf
  • Niet online

kmf

Post een paar voorbeelden, dan kunnen we het zien.

zijn het vlekjes of pixels? Misschien stof of hot pixels.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 21:01 schreef athlonkmf het volgende:
Post een paar voorbeelden, dan kunnen we het zien.

zijn het vlekjes of pixels? Misschien stof of hot pixels.
k wil ik wel maar hoe kan ik die hier uploaden

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 20:17

Mike78

Always

Je moet de foto's even op een eigen webspace zetten en dan hier een link naar de foto's plaatsen. Of de foto zelf door gebruik te maken van de img-tags. :)

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 28 juni 2002 21:33 schreef the_breaker het volgende:

[..]

k wil ik wel maar hoe kan ik die hier uploaden
Zie FAQ

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Ja Lullig me homepage ligt al een tijdje down

Zal quicknet zo ff bellen hoe ik dit kan oplossen

daarna komt ie

nou ja quicknet is nu multiweb en we kunnen alleen nog maar mailen (dat werkt dus niet op dit moment)

Lekker

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Topicstarter
ok heb ff ftptje opgezet

1 foto met de vlek is niet me lak want op die ander is ie niet kijk maar

ftp://213.73.241.178:7778

login : foto
pass : foto

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Heb ook van die vlekken op sommige foto's; heel raar..

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home-3.tiscali.nl/~jsdejong/Jiggel/Photo/Stafweekend_2002/images/DSCF1072.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home-3.tiscali.nl/~jsdejong/Jiggel/Photo/Stafweekend_2002/images/DSCF1073.jpg

Weet niet of deze met of zonder flits zijn...

Maar je bent iig niet de enige met dit "probleem"

[edit]
EXIF info van originele wijzen uit dat dit met flits is..

[edit2]
Timmer je FTP ff dicht voordat mensen je restore points gaan gekloten of als PUB gaan gebruiken..

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
jongens waarom meteen weer misbruik van de ftp maken???

gewoon ff foto kijken en geen nieuwe mapjes aanmaken

kan trouwens niet meer

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Wees blij dat iemand iets zegt en niet gelijk van die leuke mapjes aanmaakt die je niet meer weg kan krijgen..

Ik geef toe; het mapje 'New Folder' was van mij (ik kon um niet meer verwijderen :)) Just checking,no harm done

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 23:18 schreef Krypt het volgende:
Wees blij dat iemand iets zegt en niet gelijk van die leuke mapjes aanmaakt die je niet meer weg kan krijgen..

Ik geef toe; het mapje 'New Folder' was van mij (ik kon um niet meer verwijderen :)) Just checking,no harm done
ok dan was je al aan het tracen

lol

hij zit nu dicht

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die vlekjes doen me denken aan 2 dingen:
1) klein (heeeeel klein) druppeltje water op de lens die zonlicht op wat vreemde wijze je camera binnen stuurt
2) lensflare.... zie bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/lens/lens-flare-2-icon.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/lens/lens-flare-icon.jpg

Ik heb twijfels of de foto's wel zichtbaar worden (mogelijk kruisjes) dus check even de originele site:
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/990/ON-CAMERA-LENS/overview.html

• kmf
  • Niet online

kmf

Die vlekjes, indien ze rond waren, zou ik zeggen dat het stukjes stof zijn.

Maar zo onregelmatig... doet me weer meer denken aan opgedroogde waterdruppels. Op de lens misschien? Schoongemaakt? Als het binnen de camera was... condensvorming?

Zeker weet ik het dus niet...misschien garantie toch maar?

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat ze telkens p een andere plek zitten

Dus condens of druppels ???

[edit]

sever offline

ga naar bed

[edit]

Verwijderd

Topicstarter
mooi ik heb wat gevonden?

in het boekje staat bij storingen:

probleem : er zitten lichtpuntjes in het beeld

oorzaak: de opname werd gemaakt met een lange sluitertijd(lange belichting) en in een zeer warme omgeving

remedie : dit is een karakteristieke eigenschap van ccd's en wijst niet op een fout in de camera.

mijn vraag is het bovengenoemde probleem mijn probleem???

Verwijderd

als fotograaf zou ik zeggen een geval van lensflarein combinatie met wat stofjes op de lens.
dit is NIET iets typisch digitaals.
voorzichtig schoonpblazen ( de lens) en dan meet een rond draaiende beweging met lenscleaner doekje de lens reinigen.
Bij tegenlicht opnames de hand zo boven de camerea houden dat er GEEN direct zonlicht in de lens schijnt !
succes !

Verwijderd

Topicstarter
ok server weer aktief

kom maar op met het advies

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 21:32
Maat van me heef deze probs ook, en die heeft heel veel van die ronde wazige rommel!, Echt erg, ik heb het ook wel 1, maar dat is duidelijk glintsterende voorwerpen,of overduidelijk stof wat in de lucht zweeft die dan denken de boel te kunnen verzieken, wat ze dan ook daadwerkelijk doen. :)

Heeft het aleen met flits, en met name binnne, kon wel eens een model specefiek probleem zijn..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een reactie van fuji gehad, probleem ligt niet aan de camera zie tekst.

Leest u het onderstaande tekst door voor de precieze verklaring van het verschijnsel. Er is ook aandacht aan besteed in het vakblad fotovisie begin 2002.

Vlekjes bij flitsopnamen met compact digitale camera's

De combinatie van het kleine oppervlak van de digitale camera CCD, een korte afstand tussen lens en flitser, een lens met heel korte brandpuntafstand en door flitslicht fel verlichte stofdeeltjes vlak voor de lens. Die factoren samen kunnen er voor zorgen dat er storende lichtvlekjes in de digitale opname voorkomen. Afhankelijk van de opname omstandigheden kan het effect variëren van een enkel digitaal retoucheerbaar vlekje tot een serie vlekken die de opname bijna onbruikbaar maken. Het verschijnsel is sterker maarmate zich meer stof en vuildeeltjes in de ruimte bevindt en het te fotograferen onderwerp donkerder is of minder belicht. Het gaat hier niet om een verschijnsel dat wijst op een defect of verkeerde constructie van een camera.

CCD en lensbrandpunt

Het in de conventionele fotografie populaire kleinsbeeldformaat heeft een beelddiagonaal van meer dan 4 centimeter, een standaardlens heeft daarbij een brandpunt van ongeveer 50 mm. De CCD van een compacte digitale fotocamera heeft een diagonaal van zo'n 7 millimeter. Een gebruikelijk brandpunt is daarbij 8mm. Bij lenzen met zulke korte brandpunten is de lensopening eveneens heel klein. Daardoor worden objecten vlak voor de lens duidelijker afgebeeld dan het geval is met langer brandpunt lenzen met een grotere opening.

Stofdeeltjes en flitslicht

In ruimten die niet speciaal als stofvrije ruimte zijn ingericht zoals in laboratoria voorkomt zweven altijd wel stof- of huiddeeltjes in het rond. Soms zijn die met het blote oog zichtbaar. Bijvoorbeeld wanneer de ruimte donker is en er een straal helder zonlicht door een kier tussen gordijnen naar binnen valt. Die, meestal niet met oog waarneembare deeltjes spelen een rol bij het beschreven verschijnsel.

Flitslicht en helderheid.

Flitslicht vervangt daglicht of veel kunstlicht maar heeft een ander karakter. Kenmerkend is het geringe oppervlak waar het licht vandaan komt en het met toenemende afstand van de flitser sterk afnemend licht. De helderheid van flitslicht neemt af met het kwadraat van de afstand ofwel, bij twee keer verder weg resteert nog maar een vierde deel van het licht. Bij compacte camera's met ingebouwde flitser is het licht vlak voor de lens dus zeer fel, een meter verder een heel stuk minder.

Effect op digitale opname

Een stofdeeltje vlak bij de lens kan door de flitser dus zeer fel worden verlicht en als wit beelddeel door de CCD worden waargenomen Omdat op het beeldscherm of in een afdruk het CCD beeld sterk wordt vergroot wordt ook het lichtvlekje van een stofdeeltje sterk vergroot. Bij veel stofdeeltjes kunnen dat dus ook veel lichtvlekjes zijn.

Oplossingen:

Let op de maximale afstand tot het te fotograferen onderwerp waarbij het flitslicht effect heeft. Dit staat in folders en gebruiksaanwijzingen als flitsbereik aangegeven. Fotograferen met flits van objecten op grotere afstanden geeft onderbelichting waardoor eventuele stofvlekjes duidelijker zichtbaar worden.

Probeer zoveel mogelijk om de ingebouwde flitser als hulplicht te gebruiken, zorg zo veel mogelijk voor bestaand daglicht of kunstlicht.

Overleg met uw camera leverancier over een extra flitser die werkt met een zogeheten 'slave unit'. Deze flitser kan het effect voorkomen indien op enige afstand van de camera gebruikt, de ingebouwde flitser kan, enigszins afgeschermd dienen om de extra flitser met slave unit op tijd af te steken.

Het beschreven effect neemt af bij een aanmerkelijk langer lensbrandpunt zoals bij lange zoomlenzen, een grotere afstand tussen flitser en lens zoals bij grotere ( en duurdere) camera's en het gebruik van een externe flitser bij camera''s met extra flitsaansluiting of het gebruik van een slave flitser.

TIP: Rook vlak bij een camera met ingebouwde flitser kan soortgelijke lichtvlekken te zien geven. Houd pijp, sigaren en sigaretten dus liefst op enige afstand
Pagina: 1