Toon posts:

'Invalid System Disk...'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elke keer als ik de pc opstart dan krijg ik de melding:

'Invalid system disk
Replace the disk, and then press any key'

Deze melding krijg je als er een disk in floppydrive zit die niet bootable is. Maar er zit helemaal niks in de floppy drive. Als ik dan gewoon op een toets druk dan gaat de pc gewoon verder met opstarten en is er verder niks aan de hand. Deze melding kwam nadat ik een nieuwe HD had geinstalleerd (Western Digital 40 GB 7200 rpm).
De oude HD is de master en de WD HD hangt aan die oude HD als slave.
Ik wil graag weten waar deze fout vandaan komt, of het gevaar kan opleveren voor de toekomst en wat ik er eventueel aan kan doen.
De Search van GoT leverde mij weinig op.

Voor system specs zie signature

Verwijderd

gewoon je diskdrive op disable zetten

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

zet in je bios bij boot device je maxtor hd als eerste, dat is nu waarschijnlijk je floppydrive

is niet moeilijk toch :?

get rich or die try'in

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 19:29 schreef ModmaN het volgende:
zet in je bios bij boot device je maxtor hd als eerste, dat is nu waarschijnlijk je floppydrive
Bedoel je de master HD die bij boot device als eerste moet staan
is niet moeilijk toch :?
Voor jouw misschien niet maar blijkbaar voor mij wel, ik weet vrij weinig van HD's af en kwam er niet op. Maar bedankt voor de reactie(s) en ga het straks even proberen

Verwijderd

fdisk /mbr lost het probleem waarschijnlijk op.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 19:35 schreef Baldrick het volgende:
fdisk /mbr lost het probleem waarschijnlijk op.
Wat doet fdisk /mbr?? Ik heb geen idee wat het is en zal het dus ook niet zo snel doen :p

Verwijderd

in winXP stop je gewoon de cd in en do je een repair.
fix mbr
en voila werkt...

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Op vrijdag 28 juni 2002 19:36 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Wat doet fdisk /mbr?? Ik heb geen idee wat het is en zal het dus ook niet zo snel doen :p
fdisk /mbr zet je Master Boot Record terug... maar of dat je floppy prob oplost weet ik niet

How bad is it on a scale from one to Spurs

Verwijderd

Volgens mij komt deze melding ook wel eens voor bij sommige boot virussen. Ik zou dus ook maar ff je pc controleren op virussen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 19:41 schreef Amnesiac het volgende:
Volgens mij komt deze melding ook wel eens voor bij sommige boot virussen. Ik zou dus ook maar ff je pc controleren op virussen :)
Nadat die melding steeds kwam bij het opstarten heb ik mijn HD's online gescand met Norton. Er was niks gevonden.

Ik heb net ook ff gekeken in BIOS en daar stond:

First Boot Device Floppy
Second Boot Device Floppy
Third Boot Device HDD1

Ik heb geen id wat HDD1 is, waarschijnlijk de master

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

de first boot device moet je hd 0 of hd 1 van maken dan ben je van het probleem af waarschijnlijk en bij second boot device een cd-rom speler

get rich or die try'in

Verwijderd

dam je was me net voor

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 19:54 schreef ModmaN het volgende:
de first boot device moet je hd 0 of hd 1 van maken dan ben je van het probleem af waarschijnlijk en bij second boot device een cd-rom speler
en bij Third Boot Device dan? Moet ik die disablen? Waarom staat HDD eigenlijk bij de Boot Devices of stel ik nu een hele domme vraag, kan best namelijk :9 Ik ben niet zo'n expert op HD-gebied

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 19:45 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Ik heb net ook ff gekeken in BIOS en daar stond:

Third Boot Device HDD1

Ik heb geen id wat HDD1 is, waarschijnlijk de master
Dat is inderdaad het probleem; HDD1 is de tweede harddisk: moet HDD0 zijn.. (1ste harddisk)

Overigens was mijn suggestie fdisk /mbr er eentje in het kader van 'baadt het niet, schaadt het niet'....
(maar ik wist op dat moment nog niet dat je bios-instelling niet ok was).

Suc6

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

hdd is je harde schijf, in je bios moet je instellen vanaf welke harde schij hij moet opstarten, en third boot device kan je gewoon leeg laten of op disable zetten :P

get rich or die try'in

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 20:06 schreef Baldrick het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het probleem; HDD1 is de tweede harddisk: moet HDD0 zijn.. (1ste harddisk)

Overigens was mijn suggestie fdisk /mbr er eentje in het kader van 'baadt het niet, schaadt het niet'....
(maar ik wist op dat moment nog niet dat je bios-instelling niet ok was).

Suc6
Aha, voor de makkelijkheid noemen ze de master HDD0 en de slave HDD1 :? Ik ga het ff veranderen in mijn BIOS en dan kijk ik of het werkt. Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 20:07 schreef ModmaN het volgende:
hdd is je harde schijf, in je bios moet je instellen vanaf welke harde schij hij moet opstarten, en third boot device kan je gewoon leeg laten of op disable zetten :P
Is het dan niet raar dat wanneer hij probeert te booten van HDD1 (de slave, zonder windows) er niks gebeurt en dan wanneer je op een knop drukt (bij de foutmelding) hij HDD0 (master, met windows) zelf vindt?

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 20:12 schreef GoedLulFactor het volgende:

[..]

Is het dan niet raar dat wanneer hij probeert te booten van HDD1 (de slave, zonder windows) er niks gebeurt en dan wanneer je op een knop drukt (bij de foutmelding) hij HDD0 (master, met windows) zelf vindt?
hij heb windows ofzo op zijn oude drive als ik het zo lees en dat is dus de slave.. als hij booten wil van zun slave zal die hdd 1/2 moeten selecten. weet niet als die bios vanaf 0 telt of vanaf 1 :D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 20:37 schreef Dannyke het volgende:

[..]

hij heb windows ofzo op zijn oude drive als ik het zo lees en dat is dus de slave.. als hij booten wil van zun slave zal die hdd 1/2 moeten selecten. weet niet als die bios vanaf 0 telt of vanaf 1 :D
Oude HD is met windows en is de master, nieuwe HD is slave. Dus de boot device moet de HD zijn met windows erop en mag niet een HD zijn zonder windows erop want dan geeft hij de melding die ik kreeg?

Stel:
HDD0 = master = HD met windows
HDD1 = slave = HD zonder windows

.. Boot Device = HDD1, dan krijg ik de melding die ik nu heb. Als ik die Boot Device op HDD0 zet, moet dan het probleem opgelost zijn?
En moet bij ..Boot Device ook de HD zonder windows staan?

Het is een vaag verhaal, ik hoop dat jullie eruit komen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien moet je gewoon een beetje 'spelen' met het BIOS, en als alles verkeerd gaat, gewoon 'Load Bios Defaults' oid doen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

First Boot Device HDD0
Third Boot Device disable

Je HDD1 in je bootdevice noemen heeft geen nut, want daar kan je pc toch niet vanaf booten.

Dus ja, dan is je probleem weg.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 juni 2002 10:36 schreef Andina het volgende:
First Boot Device HDD0
Third Boot Device disable

Je HDD1 in je bootdevice noemen heeft geen nut, want daar kan je pc toch niet vanaf booten.

Dus ja, dan is je probleem weg.
Super :D Het is opgelost. Weer wat geleerd en iedereen bedankt die geholpen heeft *D
Pagina: 1