Toon posts:

Non-lossy transparant formaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem luidt als volgt: Ik heb een raar gevormd plaatje wat ik logischerwijs op moet slaan als een rechthoekige image. Vandaar heb ik alle ruimte naast het plaatje in PS transparant gemaakt. Het probleem is echter dat ik via PS alleen kan exporteren naar lossy formaten zoals gif of png. Dit terwijl ik het exacte plaatje + transparency wil gebruiken in Flash. gif en png zien er nogal slecht uit in flash..

Weet iemand toevallig een non-lossy formaat (zonder compressie?) dat geaccepteerd wordt door flash, en dat transparancy ondersteunt? Als ik een .psd probeer te importeren in flash krijg ik een error :/

Thanks

Verwijderd

PNG is toch echt lossless, en ondersteunt een 8-bit alpha channel.

Misschien ligt het dan eerder aan Flash?

Verder ondersteunt TIFF ook transparency, en EPS ook geloof ik, maar volgens mij is een bitmap image in een EPS in TIFF formaat opgeslagen.

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 14:09
Probeer "allow smoothing" uit te zetten bij de properties van je bitmap image uit zetten in de Library.
Kan soms een mooier resultaat geven.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, in de properties van de png files zag ik dat ze nog ingesteld stonden op JPG ipv lossless. Het ziet er nu een stuk beter uit, alleen het is nog niet perfect:
Ik gebruik in een aantal van mijn images een patroon (horizontale strepen van 1 pixel over het plaatje heen). In flash klopt dit patroon niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus nog steeds niet opgelost :'(

Ik zal even wat duidelijker zijn, dit is een voorbeeld van het zich voordoende probleem: klik.

Je ziet de storing in het plaatje. Het plaatje zelf heeft die storing dus niet. Ik heb de verschillende tips in dit forum om kwaliteitsverlies in plaatjes in flash tegen te gaan geprobeerd maar geen van alle werkten in dit geval.. dus misschien heeft iemand een ander idee hoe ik dit op moet lossen?

Thx

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Je kunt dat patroon misschien beter maken in Flash. En dan over je plaatje heen leggen. Hoef je t plaatje maar 1 keer te gebruiken en Flash kan ook vrij efficient dat patroontje schrijven. Word je file ook compacter van. Think outside of the box!

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Flash accepteert geen non-lossy afbeeldingsformaten, alles wordt omgezet naar jpeg, waarbij png en gif eventueel een extra transparentie-mask krijgen (binnen flash zelf)

de jpeg compressie van flash zelf valt wel aan te passen, bij exporteren deze op 100% zetten is redelijk veilig (alhoewel het jpeg blijft), maar de filesize groeit mee, en je kunt compressie niet per afbeelding regelen (misschien wel in flash6, dat heb ik nog niet echt gechecked, lijkt me prima feature)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat dit slechts een voorbeeld is. De storing komt ook voor bij andere plaatjes, in andere situaties...

Ik heb de jpg kwaliteit al op 100% gezet maar dat lost niks op.

Je zegt dat de png omgezet wordt in jpg. Dat zou dus voor de 'storing' of gewoon kwaliteitsverlies kunnen zorgen. Misschien gaat dit met een ander formaat beter? Maar dat moet dus een formaat zijn dat transparancy ondersteund, ik zie niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Verwijderd

TGA ondersteunt ook een 8 bit alpha kanaal..
en de (optionele) RLE compressie is natuurlijk lossless

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

GIF en PNG zijn beiden lossless... Ze kunnen wel gebruik maken van een <24bit geindexeerd palet.

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Wat je uiteraard ook nog kan proberen is de maat en de transparantie op 99% zetten. Is n bug in Flash, he.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Op woensdag 17 juli 2002 08:57 schreef Bosmonster het volgende:
GIF en PNG zijn beiden lossless... Ze kunnen wel gebruik maken van een <24bit geindexeerd palet.
(onzin:GIF lossless? GIF kan maar 256 kleuren aan hoor :z)

i stand corrected ;)

Human Bobby

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 17 juli 2002 16:19 schreef Justice het volgende:

[..]

GIF lossless? GIF kan maar 256 kleuren aan hoor :z
Wat heeft dat te maken met lossless? Lossless is dat de image data niet misvormt wordt om de compressie te optimaliseren, zoals JPG doet. GIF is wel een 8bit formaat, maar zeker wel lossless.

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Het probleem met het patroon is waarschijnlijk op te lossen door de quality van de movie op low te zetten, maar dat wil je waarschijnlijk niet. Flash gaat gewoon erg slordig om met ingeladen bitmapmateriaal. Alleen als je een bitmap precies op hele pixels zet, en de boel op "low" wordt het meestal helemaal strak.

PNG of GIF invoeren en in de properties op "lossless" zetten zou een 100% strak resultaat moeten geven.

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 16:28 schreef Bosmonster het volgende:

Wat heeft dat te maken met lossless? Lossless is dat de image data niet misvormt wordt om de compressie te optimaliseren, zoals JPG doet. GIF is wel een 8bit formaat, maar zeker wel lossless.
Het monster heeft geljk, Gif maakt gebruik van de LZW compressie (net als TIFF bijv.), dus losless. :)

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat 8-bits paletted kleur lossy kan zijn t.o.v. 24 bits kleur.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 17 juli 2002 21:42 schreef Killemov het volgende:
Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat 8-bits paletted kleur lossy kan zijn t.o.v. 24 bits kleur.
hehe.. snap je redenatie :) Maar je moet een image eerst indexeren naar het juiste palet dat het formaat ondersteunt (hoeft niet, PNG ondersteunt ook 24bit). Vervolgens sla je je geindexeerde image lossless op middels LZW of Runlength Encoding (das niks meer dan van series van dezelfde kleur opslaan als zodanig).

De term lossy wordt gebruikt voor compressietechnieken die het vereisen om de imagedata daarvoor opnieuw te schikken zeg maar. Zo slaat JPG bijvoorbeeld simpelgezegd vierkantjes op met gradients en gaat de originele imagedata compleet verloren.

Maar goed.. weer genoeg offtopic geneuzel off lossy compressie ;)
Pagina: 1