• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
De nieuwe consumentengids is er weer.

Het valt me op dat ze vaak digitale camera's testen. Dit is al weer de derde test. Ik erger me echter iedere keer weer aan de onderzoeksmethoden en de knullige argumenten. Vaak staan er nog enkele fouten in ook.

In deze test krijgen alle camera's die ook op een Mac werken een pluspunt, maar als ze niet zouden werken zou een simpele kaartlezer uitkomst bieden.

Enkele pagina's verder is een test van printers waarbij ze zeggen dat het niet belangrijk is dat ze wel/niet met een Mac werken omdat toch bijna niemand dat gebruikt.

De Fuji finepix 2600 komt als beste koop uit de test, met als grote voordeel dat hij ook als webcam kan worden gebruikt :? en dat opnamen ook meteen kunnen worden opgslagen of weggegooid, dat kan bij iedere digicam!

De Minolta Dimage X is de tweede. Over het kleine formaat (het grote voordeel) wordt niks gezegd, wel is een minpunt dat de filmpjes schokkerig zijn. Het is toch een FOTOcamera? Geen webcam of videocamera!

Ze letten veel te veel op de leuke features en niet op de belangrijke dingen zoals beeldkwaliteit, snelheid en batterijverbruik.

De Canon Powershot S30 komt als derde uit de test. Over het goede optische systeem en de kwaliteit van de foto's wordt weer helemaal niks (geen enkel woord) gezegd. Wel over het feit dat hij als webcam is te gebruiken en op penlite batterijen werkt. Wacht eens, werkt de Canon Powershot S30 wel op penlite batterijen? Maar wat lezen we op steves-digicams.com:
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/canon_s40/s40_battery.jpg
The S30 is powered by a NB-2L lithium rechargeable battery pack. A fully charged battery is good for approximately 170 images when using the LCD or up to 300 images when you use only the optical viewfinder. Or a playback time of approximately 300 minutes.
En zo kan ik nog wel even door gaan...

Ik vraag me dus af, wie neemt de consumentengids nu serieus? Ik hoor vaak genoeg van mensen dat ze iets kopen omdat het als "beste" getest is. Let jij daar op bij de aanschaf van je gadget?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Omg wat een nerds!
Maar ik kijk sowieso altijd op een betrouwbare site (steves digicams die je noemt goed voorbeeld) als ik een gadget koop.

Verwijderd

je kan volgens mij veel beter zelf zo'n onderzoek doen, ben ik nu ook mee bezig :D, ik las toevallig gister zo'n test uit februari dacht ik, echt wel komisch idd, gaan ze 5 megapixel camera's vergelijken met 2 megapixel cameras, en dan wint de 2 megapixel, want die is voordelig :z

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 08:33
De consumentenbond heeft van veel zaken geen kaas gegeten. Ze moeten zich gewoon houden bij vrieskisten/strijkijzers en broodroosters. Wij hebben thuis mede om deze reden ons lidmaatschap opgezegd, die lui kunnen echt poep praten.

Oja het leukste vind ik altijd: deze tv is eigenlijk de beste, maar omdat het plastic van de afstandsbediening niet ecologisch afbreekbaar is komt hij op de 5e plaats :)

Die minolta dimage X, maakt relatief lelijke foto's. Lijkt net of ze door een tunnel gemaakt zijn. Daar zeggen ze dan weer niets over... Ben ik ff blij dat ik www.dpreview.com weet te vinden en daarom nu een s30 heb aangeschafd.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 15:52
Op vrijdag 28 juni 2002 18:37 schreef Johnny64 het volgende:
heel verhaal
[..]

En zo kan ik nog wel even door gaan...

Ik vraag me dus af, wie neemt de consumentengids nu serieus? Ik hoor vaak genoeg van mensen dat ze iets kopen omdat het als "beste" getest is. Let jij daar op bij de aanschaf van je gadget?
Ik denk dat je zelf al voldoende argumenten opsomt!

Ik ben bevooroordeelt moet ik eerlijk zeggen, maar dat hebben ze aan zichzelf tedanken. De Consumentenbond vind ik een arogante organisatie. Altijd hebben ze wel een standpunt klaar over iets, altijd weten ze het beter etc, hun zullen wel bepalen wat een partij of overheid moet doen etc, maar verder dan een hoop geblaat (bijv vertellen hoe ze dat dan moeten doen) komen ze niet. Geen gevoel voor verantwoordelijkheid, aangezien een hoop mensen hun op hun woord geloven en er dan maar vanuit gaan dat het echt zo is.

Om op hun test methodes terug te komen, ook ik vind die erg amateuristisch op mij overkomen, deze test heb ik niet gelezen (ik ben al 10 jaar niet meer lid), maar ik kan me een test (internet) van een tijdje terug herineren waarin ze zelfs de product specs verkeerd hadden neer gezet van de vergelijkings test (ging niet via mxstream maar via babyxl, welke toendertijd een andere upload snelheid had), ook -die- test methodes waren zeer twijfelachtig.

Ik zou er niet veel waarden aan hechte iig, en meer op die van een kenner als phil (dpreview) afgaan.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hem hier ook liggen en die test is idd echt om te huilen. De vorige tests waren nog wel redelijk, maar ook daar werd niet echt diep ingegaan op de techniek van de camerera's en de kwaliteit van de foto's en bleef het bij een globaal verhaaltje over megapixels.

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 18:56 schreef HermeS het volgende:

[..]
Vind ik ook ja, ze vinden het echt leuk om overal tegenaan te schoppen en die testen kloppen van geen kanten. Wil je echt goed advies ga je minimaal 3 sites bezoeken (megapixel, dpreview, steve, imaging resource etc.) en dan heb je echt topadvies.

• kmf
  • Niet online

kmf

Heheh. ach, we wisten allang dat je voor electronicstests niet bij de consumentenbond moet zijn.
Maar ik vind die stekligheden wel leuk.

Je moet wel bedenken dat die CB vooral rekening houden met budget en gebruiksgemak. Tja. dan heb je met een S30 met tig instellingen natuurlijk een nadeel :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Oefening
  • Niet online
Of van die testen waarbij ze eerst een verhaal gaan houden dat megapixels ook niet alles zijn en dat de kwaliteit van de lens enzo ook belangrijk is en dan delen ze vervolgens toch de camerera's in op megapixel en gaan ze de pentax optio 430 vergelijken met dure grote vier megapixel cams |:(

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
die provider testen erger ik me altijd dood aan.
als je een beetje met pc's kunt omgaan heb je geen helpdesk nodig, maar ja, die telt wel erg zwaar in de test....

complete systeem test: pc's die niet meer verkocht worden staan er nog in omdat ze bij de CG erg traag zijn....
(ik geloof dat ze nu gestopt zijn met complete systemen te testen :?)

ga zo maar door. ik begin door dit soort testen ook te twijfelen aan de andere dingen!

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Dat zijn echt van die randdebielen, die 2,5 minuten naar een camera kijken, er een foto + filmpje van maken en dan na 10 minuten een brakke review maken.. Wat KOTS ik op die lui.. En dan die wijze mannetjes, die gaan zeggen dat een bepaalde camera niet goed is, omdat dat in de "consumentenbond" stond... :r

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Consumentenbond is echt een aanfluiting als het om electronica of computers gaat, testen staan vol met fouten en zijn eigenlijk alleen gericht aan de ECHTE nietsnutten, de Jan Modaal met 2 linker handen.
Als je echt wil lachen moet je computer testen lezen, als die testers hier op GoT zouden komen denk ik dat het slotjes zou regenen >:)

de betaler vervuilt

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-03 09:37

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op vrijdag 28 juni 2002 19:56 schreef GA!S het volgende:
Consumentenbond is echt een aanfluiting als het om electronica of computers gaat, testen staan vol met fouten en zijn eigenlijk alleen gericht aan de ECHTE nietsnutten, de Jan Modaal met 2 linker handen.
Als je echt wil lachen moet je computer testen lezen, als die testers hier op GoT zouden komen denk ik dat het slotjes zou regenen >:)
Inderdaad...als die gasten PC's of iets dergelijks gaat testen is het gegarandeerd pure crap. Ze leggen de nadruk op de verkeerde dingen, doen structureel weinig tot geen research en maken regelmatig de meest debiele fouten.

Bij de vorige digicamtest hadden ze ook een Minolta Dimage 7. Een van de nadelen van dat ding was volgens de Consumentenbond dat hij een klein LCD schermpje in de zoeker had...het is een spiegelreflexcamera stelletje idioten |:( Dat is dus een FEATURE |:(

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik citeer:
Het meegeleverde opslagmedium is vaak zo beschamend klein, dat er niet eens een opname in het Tiff-formaat (1,5 MB of meer) op past. Wij vinden 32 MB het minimum. Voor de geteste camera's ligt het maximum op 128 MB.
Als je een foto maakt met een camera van 2 megapixel zal de Tiff ALTIJD groter zijn dan 1,5 MB.

Op 8 of 16 MB passen duidelijk meererd ebestanden van 1,5 MB.

Als je 32 MB het minimum vind, waarom heeft dan geen enkele camera in de test zoveel MB meegeleverd.

Er wordt zo weinig gehuegen meegeleverd om de kosten laag te houden. Ik heb ook een 16 en een 32 MB kaartje maar die gebruik ik vrijwel nooit omdat ik er eentje heb van 256 MB heb.

Het maximum tot 128 MB? Er bestaan compactflash kaarten tot 1 Gigabyte!

LOL, weet je wat ik nu zie? Een advertentie voor "de Digitale Consument" Dat gaat lachen worden!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 28 juni 2002 20:21 schreef Daniel het volgende:

[..]

Inderdaad...als die gasten PC's of iets dergelijks gaat testen is het gegarandeerd pure crap. Ze leggen de nadruk op de verkeerde dingen, doen structureel weinig tot geen research en maken regelmatig de meest debiele fouten.

Bij de vorige digicamtest hadden ze ook een Minolta Dimage 7. Een van de nadelen van dat ding was volgens de Consumentenbond dat hij een klein LCD schermpje in de zoeker had...het is een spiegelreflexcamera stelletje idioten |:( Dat is dus een FEATURE |:(
Geen FEATURE, daar BETAAL je 2x zoveel voor :D

Maar je moet wel rekening houden met doelgroep van Consumentengids... Tweakers zijn dat niet :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 28 juni 2002 20:27 schreef Johnny64 het volgende:
Ik citeer:
[..]
Het maximum tot 128 MB? Er bestaan compactflash kaarten tot 1 Gigabyte!
Mwaah... hebben ze het echt over CF? misschien memory sticks, mmc, sd, smm kaarten. Maar dan lopen ze nog steeds achter.
Naja, ok die dingen meer dan 128MB zijn niet verkrijgbaar in NL dus bestaan ze niet :o

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 28 juni 2002 20:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Geen FEATURE, daar BETAAL je 2x zoveel voor :D

Maar je moet wel rekening houden met doelgroep van Consumentengids... Tweakers zijn dat niet :P
Ja maar dit gaat wel ERG ver. Ik zie ze nog in staat om Trust een "Beste test" stempel te geven!

De doelgroep hoeft niet de tweaker te zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze geen objectieve journalistiek mogen bedrijven. Het probleem is dat ze zich een doelgroep aanmeten en daarvoor gaan testen, test het ding gewoon objectief en schrijf in de conclusie je eigen mening erbij.

de betaler vervuilt

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Op vrijdag 28 juni 2002 18:37 schreef Johnny64 het volgende:
....bla bla bla...

Ik hoor vaak genoeg van mensen dat ze iets kopen omdat het als "beste" getest is. Let jij daar op bij de aanschaf van je gadget?
Ik niet ;) Maar ik ken iemand die bij alles zegt "ja dit was het best getest".....Een maand later moet ie het weer inruilen omdat er iets mee is |:(

Ik denk dat je zelf het best even een vergelijkend warenonderzoek kunt doen (gathering.tweakers.net) en naar ervaringen van verschillende mensen kunt vragen. Iedereen heeft toch zijn eigen mening erover.

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• Oefening
  • Niet online
offtopic:
Is de dimage 7 wel eens een spiegelreflex, volgens mij niet :?

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 28 juni 2002 20:51 schreef doemaarwat het volgende:

[..]

Ik niet ;) Maar ik ken iemand die bij alles zegt "ja dit was het best getest".....Een maand later moet ie het weer inruilen omdat er iets mee is |:(

Ik denk dat je zelf het best even een vergelijkend warenonderzoek kunt doen (gathering.tweakers.net) en naar ervaringen van verschillende mensen kunt vragen. Iedereen heeft toch zijn eigen mening erover.
Maar als die consumentengidslezende vriend van jou hier vragen komt stellen weet ik bijna zeker dat ik hem moet gaan bannen wegens slechte topics openen en FAQ niet lezen :+

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Op vrijdag 28 juni 2002 21:10 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Maar als die consumentengidslezende vriend van jou hier vragen komt stellen weet ik bijna zeker dat ik hem moet gaan bannen wegens slechte topics openen en FAQ niet lezen :+
Precies...you got the point ;)

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:59

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Om de 1 of de andere manier komen de neerlandse producten vaak beter uit de bus dan buitenlandse producten. Zo zie je vaak Philips bovenaan staan. :X

Maar uhh... De S30 vind ik ook niets. ;)
Doe mij maar Nikon, veel ergonimischer dan die style dingetjes van Canon! :r :Y)
Ohwja, mensen die de S30 kopen vind ik een beetje meelopers. ;)

* Harmen has spoken.

Whatever.

Verwijderd

Helemaal mee eens! Drama bij sommige producten, mobiele telefoons bijvoorbeeld :r

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
Ik heb eigenlijk nog nooit zo'n blaadje van de CB gezien maar wel s gehoord best getest door CB enzo... Ik geloof jullie toch helaas iets eerder dan zo'n vage instantie.

CB... |:( :r

-=[GODY]=-

• kmf
  • Niet online

kmf

Op vrijdag 28 juni 2002 22:41 schreef meendering het volgende:

Maar uhh... De S30 vind ik ook niets. ;)
Doe mij maar Nikon, veel ergonimischer dan die style dingetjes van Canon! :r :Y)
Ohwja, mensen die de S30 kopen vind ik een beetje meelopers. ;)
Naja. iedereen z'n eigen keuzes. maar laatste opmerking vind ik toch wel flamerig.

Canon levert gewoon veel kwaliteit voor weinig. Daarom is het ook zo gewild. het gaat niet altijd om de style.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:59

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Oeps... * Harmen is weer flamerig bezig. :X

Ik vind wel dat ik enigsinds gelijk heb....
Naja, ik ben gewoon een Nikon freak... sorry. :P

Whatever.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 08:33
Op vrijdag 28 juni 2002 23:52 schreef meendering het volgende:
Oeps... * waslijn is weer flamerig bezig. :X

Je kunt een hoop over de S30 zeggen, maar het is gewoon 1 bonk kwaliteit. Komt niet voor niets goed uit de meeste testen. Wanneer je echt voor klein en design gaat neem je een ixus of iets dergelijks. Vind mijn S30 nou niet echt een design camera. Maarja ieder zo zijn smaak en gebruiksdoelen...

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 22:49 schreef Tynable het volgende:
Helemaal mee eens! Drama bij sommige producten, mobiele telefoons bijvoorbeeld :r
ja, ze vinden het wieltje (jog-shuttle) op de sony j5 slecht en op de z5 goed... das hetzelfde wieltje :(

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 00:18 schreef Mr.Nobody het volgende:

[..]

ja, ze vinden het wieltje (jog-shuttle) op de sony j5 slecht en op de z5 goed... das hetzelfde wieltje :(
:D

Maargoed, deze test was ook wel echt de slechtste. Zelfs mijn pa, dé consumentenbond die-hard (alles bij ons in huis is beste koop geweest, tot aan de vliegenmepper en de pannenlikker aan toe :P), vond deze test te beroerd voor woorden. Maargoed, die andere tests waren ook niet alles (te globaal, te veel gericht op de frutseltjes enzo)...

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 00:26 schreef Nelis het volgende:

[..]
...pannenlikker aan toe :P)
flessenlikker zeker :?

:)

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 01:07 schreef Mr.Nobody het volgende:

[..]

flessenlikker zeker :?

Nee, zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://member.nifty.ne.jp/highway/holland/what04q.jpg

Verwijderd

meendering:
Oeps... /me is weer flamerig bezig. :X

En meendering heeft kennelijk nog nooit een S30 gebruikt. Want persoonlijk vind ik het helemaal geen 'design dingetje', maar een zeer praktisch apparaat met duidelijke knoppen en menu's (daar kan Nikon nog wat van leren). Hij is bovendien behoorlijk robuust, ligt erg lekker in de hand en maakt nog mooie foto's ook. Maarja, smaken verschillen. :P

/me vindt mensen die zo krampachtig aan één merk blijven hangen eigenlijk net zo vervelend als Jehova getuigen. :O Moet je eens een SLR forum lezen: constant Nikon versus Canon flamewars, echt om ziek van te worden. Nog een stuk vervelender zelfs dan de gemiddelde Intel versus AMD thread op GoT... erg vermoeiend allemaal. De waarheid is dat zowel Nikon als Canon gewoon erg goeie digitale en analoge camera's maken en dat het van je individuele wensen afhangt wat de beste camera voor jouw doeleinden is.

Zo, dat moest ik even kwijt. Maar wat dit alles nu met dit topic te maken heeft? :? Geen idee! :+

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-02 21:42

BS

Op vrijdag 28 juni 2002 23:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Naja. iedereen z'n eigen keuzes. maar laatste opmerking vind ik toch wel flamerig.

Canon levert gewoon veel kwaliteit voor weinig. Daarom is het ook zo gewild. het gaat niet altijd om de style.
Mijn D60 van Canon was nou niet echt weinig te noemen.
Zowel in prijs als kwaliteit :9~

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:02
Een digicam hoeft een design te zijn, want je kijkt meer naar de foto's dan naar de camera zelf. (en veel instellingen heeft)
Op vrijdag 28 juni 2002 23:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook een canon, veel camera voor weinig geld (toen waren de camera's nog duur, toen ik um kocht)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1