AOpen HQ08 kast & warmte vraagje

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:55

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik heb gisteren een AOpen HQ08 kast + Enermax 350Watt voeding gekocht omdat mijn oude kast (noname miditower) aan vervanging toe was.
Nu wordt de temperatuur van systeem & CPU warmer dan in die oude miditower (AOpen is fulltower).

Ik heb 2x 92mm Enermax aan de voorkant voor intake(?), 2x 60mm aan de achterkant midden voor outtake en bovenaan achterin 2x 80mm voor outtake en uiteraard nog de fans van m'n Enermax voeding.

Nu denk ik dat die 2 x 80mm weinig zin hebben aangezien er een duidelijk scheiding is tussen onderste gedeelte en bovenste. Mijn idee was om deze 2 naar binnen te laten blazen en er omheen een soort windtunnel te maken die koude lucht naar m'n CPU blaast.

Zo ongeveer dus (rood is windtunnel):

Afbeeldingslocatie: http://www.bomberhardcore.nl/kast.jpg

Zou dit zin hebben ??? Zou dit de temperatuur van m'n processor en eventueel systeem temperatuur naar beneden brengen ???

Misschien eventueel die windtunnel gebruiken om de lucht van het onderste gedeelte van de kast beter weg te zuigen ?

Iemand suggesties ?
Of zou het zonder windtunneltje al genoeg zijn (dus alleen naar binnen laten blazen), dus zouden die 2 maal 60mm + voeding fans genoeg zijn voor outtake ?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

je intake + outtake klopt niet

die 80mm fans zijn INTAKE, en geen outtake zoals op je plaatje staat.

Verder heb je veel te veel intake

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Ik dacht dat die twee bovenste 80mm gaten voor outtake waren ?

Die twee dus naar binnen laten blazen ?

Ga ik dat eens even proberen...

Verwijderd

Je hebt veels te veel luchtstroom naar binnen, die lucht warm op en kan niet afgevoerd worden.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
als je een luchtgekoeld systeem hebt zou ik 1 of 2 intakes in de zijkant van je kast maken, ter hoogte van je pci sloten en je cpu cooler.. verder nog 1 intake vooronderin, en de 2x 8cm achter bovenin

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Is dit misschien een betere optie:

In dat tussenschot een 92mm lucht van onder laten afvoeren naar boven en de 2 80mm dan gebruiken om de lucht naar buiten te laten blazen ???

Afbeeldingslocatie: http://www.bomberhardcore.nl/kast2.jpg

Groene pijltjes is dus luchtstroom...

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Als je het zo doet alsop het plaatje hierboven, heb je dan niet veel te WEINIG intake?

Is het niet handiger om de luchtverplaatsing van je fans te nemen en dan te gaan berekenen met intake en outtake. En dan zorgen dat je intake ietsje lager is dan je outtake. En dat je intakes redelijk onderin zitten en je outtakes bovenin.

Nog een optie is om dat gat in je Aopen kast dat boven en onder met elkaar verbind wat groter te maken. En dan ipv achterin je kast 2x80mm te zetten, bovenin je kast een fan zetten met een grote luchtverplaatsing.

Specs

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 20:08 schreef BioWEB het volgende:

In dat tussenschot een 92mm lucht van onder laten afvoeren naar boven en de 2 80mm dan gebruiken om de lucht naar buiten te laten blazen ???

[afbeelding]

Paint POWER!

• Chiron

Chiron

uhh die horizontale 'balk' zit trouwens niet boven maar onder de voeding... ;)

en aangezien je een nieuwe hq08 hebt> die 2x 6cm gaatjes uitdremelen en daar nog ff 2 fans in hangen, voor de rest mijn zelfde verhaal...

92mm in dat kabelgat hangen krijg je niet voormekaar, je moet al aan het zagen gaan wil er een 8cm fan in klussen, er past hoogstens een 4cm in als het gat standaard blijft wil je al je kabels er ook nog doorheen hebben
buiten het feit om dat het erg weinig nut heeft (ik heb het namelijk ook geprobeerd)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Misschien werken die 2x60 te goed en blazen die je koele lucht meteen weer naar buiten.
Doe nog eens een meting met die dingen uit.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op vrijdag 28 juni 2002 20:08 schreef BioWEB het volgende:

[afbeelding]

heeft weinig nut helaas

kijk, op jouw 1e tekekning stond er wel outtake bij de bovenste fans, maar de pijl staat de andere kant heen.

Maak een intake van 120mm boven je proc. Dan krijgt die voldoende koele lucht.

Verder een intake voor onderin (120mm heeft weer voorkeur)

en de rest van de fans die je hebt staan als outtake. Liever nog die 2x80mm vervangen door een 120mm (dremelen). Of 2 keer 120mm in het dak van je kast (die 2x80mm eruithalen dan, die hebben geen nut en maken alleen veel lawaai) maken als outtake.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Oke mensen, ik denk dat ik nu de perfecte balans heb gevonden.

2x 80mm Intake aan de voorkant, HDD bay onder weggehaald.
1x 60mm Outtake onder.
De Outtake van m'n Enermax voeding.
1x 60mm doorvoer naar boven (paste precies in het gat voor de kabels).
2x 92mm Outtake aan de bovenkant achter.

Zo dus ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://www.bomberhardcore.nl/kast3.jpg

Sys temp is stressed rond de 27 graadjes en processor stressed rond de 52 graadjes...
Met deze setup is de temperatuur voor het systeem ongeveer 11 graden lager en voor de processor ongeveer 8 graden gedaald.

Verwijderd

wat voor hardware heb je d'r allemaal in zitten :?
Ik heb de HX08 en mijn sys temps zijn 25c max.
met 1x92mm intake(onder) en 2x80mm outtake(boven)
Wat bij wel erg hielp was het 'gaas' (wat standaard voor je in- en outtake punten zit) weghalen mbv een dremel. Dat scheelde bij mij zo'n 10 graden in sys temp.
Het nadeel van de kast vindt ik het al genoemde 'tussen schot'. Dat is zo klein dat je d'r nauwelijks een SCSI kabel doorheen krijgt :( wat dus ook de airflow beperkt

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:03

bennierex

Pilot_Z

Op maandag 01 juli 2002 23:15 schreef ULTRA_DMA het volgende:
met 1x92mm intake(onder) en 2x80mm outtake(boven)
Wat bij wel erg hielp was het 'gaas' (wat standaard voor je in- en outtake punten zit) weghalen mbv een dremel. Dat scheelde bij mij zo'n 10 graden in sys temp.
Het nadeel van de kast vindt ik het al genoemde 'tussen schot'. Dat is zo klein dat je d'r nauwelijks een SCSI kabel doorheen krijgt :( wat dus ook de airflow beperkt
Mwah, bij mij zitten er ook wat kabels doorheen, maar als je het een beetje netjes doet, dan is er voldoende ruimte hoor.
Volgens mij zijn die 2x outtake bovenin trouwens bijna alleen nuttig als HDD coolers. Ik heb er daar 2 zitten (HX-08), maar maakt voor de temp van m'n proc niet echt veel uit als je het mij vraagt.

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Op maandag 01 juli 2002 20:39 schreef BioWEB het volgende:
Oke mensen, ik denk dat ik nu de perfecte balans heb gevonden.

2x 80mm Intake aan de voorkant, HDD bay onder weggehaald.
1x 60mm Outtake onder.
De Outtake van m'n Enermax voeding.
1x 60mm doorvoer naar boven (paste precies in het gat voor de kabels).
2x 92mm Outtake aan de bovenkant achter.

Zo dus ongeveer:

[afbeelding]

Sys temp is stressed rond de 27 graadjes en processor stressed rond de 52 graadjes...
Met deze setup is de temperatuur voor het systeem ongeveer 11 graden lager en voor de processor ongeveer 8 graden gedaald.
hoe heb je die 60mm fan die voor de doorstroming naar boven zorgt goed vastgekregen?

Multimonitor is relax :P

• Chiron

Chiron

als je echt handig bent kan je ook je voeding naar boven verplaatsen..

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hmm, ik heb ook een HQ08 met (tegenwoordig) een Enermax voeding. Na installatie van de Enermax ging de temperatuur behoorlijk omhoog. De CPU (Classic Athlon 900@945) is van 40 naar 50 graden gegaan. Hierbij waren de bovenste twee outtake fans noodzakelijk (blijkt uit metingen) om te voorkomen dat warme lucht UIT de Enermax (80mm fan achter, 92 mm fan onderin) aan de voorzijde van de voeding(waar 4 rijen met sleuven zitten) NIET afgevoerd werd (dus naar de HD bay en vervolgens weer de 92 mm fan in). De HD temperatuur begon zonder de back-fans zo'n 40 graden te worden. Probleem is dat er geen koude lucht over de CPU heen 'blaast'. Ik heb geen fan achter de CPU, maar ik zou die in ieder geval laten blazen over de CPU (dus een intake fan)

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Op dinsdag 02 juli 2002 00:25 schreef MeIsTwisted het volgende:

[..]

hoe heb je die 60mm fan die voor de doorstroming naar boven zorgt goed vastgekregen?
Die kon ik mooi precies ertussen klemmen.
Op maandag 01 juli 2002 23:15 schreef ULTRA_DMA het volgende:
[...]
Heb de temp nu dus omlaag gekregen naar 27 graadjes. Verhouding Intake <--> Outtake was niet tof.
De lucht bleef waarschijnlijk in het onderste gedeelte van de kast circuleren.
Pagina: 1