Toon posts:

CygWin Installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet zo bekend met Linux, juist gestart en heb al wat bekende pagina's gelezen over Linux distributies (www.linux.org e.d.).
Om te gaan experimenteren leek het me niet zo slim om meteen de GROTE STAP te maken van Win2000 Pro naar Linux Redhat of een andere.
Dus dacht ik, dan maar Cygwin (Linux in Windows) om het maar eens te proberen.
Na de setup.exe gestart te hebben (die dan alle bestanden download of rechtstreeks installeerd, ik heb voor de download gekozen) krijg ik een héle hoop bestanden en mappen met de extensies .bz2.tar e.d.
Nu is mijn vraag, ik wil deze bestanden niet naar CD kopieren en installeren, maar het liefst zou ik een virtual CD mounten met Daemon Tools 3.11
Alleen wat ik ook extract of wat ik ook doe, geen image te bekennen die Daemon Tools ondersteund :S
Iemand enig idee ondanks ik geen goede Nederlands/Engelstalige tutorial kan vinden over het puur installeren van CygWin in Win2000 Pro?

B.v.d. :'(

Verwijderd

Cygwin is een port van Linux programma;s draaiend onder windows en geen OS. Opties zijn onder andere:
- VMWARE of een dergelijk programma (daarbinnen installeer je dan Linux)
- Live-eval cd van SuSE of een vergelijkbare cdrom-distro
- ZipSlack (is Slackware op een FAT32 partitie).

Verwijderd

Topicstarter
Is direct installeren vanuit de setup.exe ook geen optie?
(Dit gaat weer wat tijd kosten maarja) :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Je kunt gewoon Cygwin/XFree86 installeren op je windows bak, krijg je een XFree86 omgeving die er niet al te best uitziet, heb je toch iets van Linux. Of het leerzaam is: niet echt, het is verre van praktisch. Wou laatst een XDCMP compressieprogramma installeren: eerst op mn Debian bak installeren, vervolgens source compileren onder Cygwin: ontiegelijk traag en uiteindelijk allemaal fouten.

Verwijderd

Je kunt wel Cygwin installeren, dat is verder geen punt. Er staat vast wel een beschrijving van op de site hoe dat te doen. Maar als je een echte Linux omgeving in je Windows wilt hebben is VMWare een betere optie.
http://sources.redhat.com/cygwin/ homepage cygwin
http://cygwin.com/cygwin-ug-net/cygwin-ug-net.html user guide inclusief installatie instructies
http://cygwin.com/faq/ FAQ

Verwijderd

mulinux?
dat draait onder windows
http://sunsite.dk/mulinux/

moet wel bekenen dat het niet 1 van de makelijkste linux distro's is hoor. maar het heeft wel humor :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe thx iig allemaal, ik heb zojuist de Default onderdelen van Cygwin geinstalled, als ik het start zie ik een toepassing zeg maar een dos screen voor commando's e.d...
Wat ik op screenies van Cywgin (neem ik aan) heb gezien was toch echt een stukje linux, iemand enig id ? :?

Verwijderd

Als je dan toch linux wilt leren kan ik je echt afraden om dat via Cygwin te doen hoor. Naar mijn idee is het maar een onhandig programma. En het simuleert zeker geen échte linux-omgeving.

Je leert vooral van de fouten die je maakt, dus lijkt het mij niet onverstandig om gewoon linux te installeren. <evt. wél je belangrijke gegevens back-uppen natuurlijk>

--edit:--
Mandrake is een super-eenvoudige Linux. [echt wat voor newbies 8-)]

Verwijderd

What is it?

The Cygwin tools are ports of the popular GNU development tools for Microsoft Windows. They run thanks to the Cygwin library which provides the UNIX system calls and environment these programs expect.

With these tools installed, it is possible to write Win32 console or GUI applications that make use of the standard Microsoft Win32 API and/or the Cygwin API. As a result, it is possible to easily port many significant Unix programs without the need for extensive changes to the source code. This includes configuring and building most of the available GNU software (including the packages included with the Cygwin development tools themselves). Even if the development tools are of little to no use to you, you may have interest in the many standard Unix utilities provided with the package. They can be used both from the bash shell (provided) or from the standard Windows command shell.

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, g0h :z
Trouwens, sommige bewijzen dat Redhat goed is voor n00bs, sommige weer niet wat moet ik geloven...
SuSE en Mandrake wordt ook over gespeculeerd dat dit goed voor n00bs is en is Multiboot Win2000Pro - Linux Mandrake/SuSE/Redhat een optie? (ik heb Redhat 7.3 ISO's al gedownload... goed idee?)

;)

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:07

el_salvador

njah das duidelijk

red hat is prima te doen voor de noob, zorg ff dat je van te voren een idee hebt over de partities (lees: partitionmagic de boel ff). mandrake is een prima distro en heeft een installer die veel hardware meteen herkent. prima om eens mee te gaan spelen, je kunt nauwelijks iets van je windows slopen ermee. suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Thx, Ik heb nu op de C: 30 Gig staat nu Win2k Op laat ik graag zo.
Op de D: partitie hebbik nog 6,5 gig vrij, lijkt mij genoeg om eens te experimenteren met Linux Redhat 7.3 >:)
Pagina: 1