Fan doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteren deed ik de fan van mijn Coolermaster HHC-001 even in mijn computer, om te kijken hoeveel herrie dat nou scheelde. Toen stopte ik de fan met mijn vinger, en toen ik 'm weer losliet, deed ie niks meer. Ik heb de fan al opengehad, maar niks lijkt opgeblazen oid. Ik heb ook geen rook gezien, dus ik denk dat de fan nog wel leeft. Maar wat zou het volgens jullie kunnen zijn, want ik kom er echt niet uit.

Alvast bedankt

iStockphoto

Verwijderd

Ik denk dat je em toch stuk hebt gemaakt.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Als dat ding hard ronddraaide en jij stopte hem echt in 1 keer een tijdje lang. Volgens mij kan dat ding dan doorbranden ;(

Verwijderd

Even een zetje geven?

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:52
waarschijnlijk heb je hem vast laten lopen en is i doorgebrand :( maar dit moet je kunnen ruiken

• BlizzarD
  • Niet online
Ik hield 'm maar voor iets van 2 sec stil, want ik weet dat als je een fan lang stil houd, ie kan doorbranden. Maar zoals ik al zei: ik zie nergens iets wat is doorgebrand en ik rook ook niks.

En ik heb 'm al eens een zetje gegeven, maar dat hielp niks :(

iStockphoto

Verwijderd

mijn fan van me cpu stopt soms moet ik er een slinger aan geven en dan draait ie weer

• BlizzarD
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 17:01 schreef Tinusz het volgende:
Misschien zijn daarom fanguards uitgevonden...

niet om je vingers te beschermen, maar om een fan te beschermen van mensen met losse handjes >:)
Op vrijdag 28 juni 2002 17:03 schreef HotDenio het volgende:
Sjongejongejonge toch. Stop jij overal je vingers in waar ze eigenlijk niet horen :P
Bedankt voor deze geweldige bijdrage, kunnen we nu weer ontopic gaan?

iStockphoto

Verwijderd

als je hem uit elkaar haalt
zit er midden in een chipje kijk als al die draadjes nog wel zitten war ze horen zijn 3 draadjes...

• BlizzarD
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 17:20 schreef fuxxe het volgende:
als je hem uit elkaar haalt
zit er midden in een chipje kijk als al die draadjes nog wel zitten war ze horen zijn 3 draadjes...
:?

Wat bedoel je nou? Die 3 draadjes voor stroom en rpm meting? Die zitten er nog gewoon op

iStockphoto

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 17:25 schreef BlizzarD het volgende:

[..]

:?

Wat bedoel je nou? Die 3 draadjes voor stroom en rpm meting? Die zitten er nog gewoon op
Hij bedoelt waarschijnlijk de drie flinterdunne koperdraadjes afkomstig van de 4 spoelen(3? 4? raar hè, wil je weten hoe 't zit? Afwikkelen die hap, ben je er zo achter :) )

Heb die fan ook op een andere fan-header uitgeprobeerd (of, beter nog aan losse voeding gehangen) misschien heb je de voltage regulator op je MoBo opgeblazen, want fan trekt vaak veel meer milliamps dan aangegeven staat als hij opstart/geblokkeerd is. Alleen duurt opstarten zo'n 10-100msec voordat ie voldoende toertjes draait, dus dat overleeft je volt. reg. wel. Deze 'user-intervention' |:( duurde ongetwijfeld wat langer...

Betere DC fans hebben overigens 'rotor-lock -prevention' - en schakelen spoelen uit (rotor in z'n vrij gezet), en proberen paar sec. later te herstarten. Goedkope fans niet, die blijven doordrammen.. met allerlei mogelijke bijwerkingen..zoals pijnlijke vingers, hoofdpijn, portemonee-pijn :9

Dus probeer 'm op een gewone 12V (molex) aansluiting van een oude AT-voeding ofzo (gewoon met draadjes klooien): start ie op, heb je je MoBo fan-header vern^&kt. Anders alleen maar je fan. :)

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 22:17
idd sommige fans blijven een tijdje stil staan en starten +/- 1 sec later weer

• BlizzarD
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 19:36 schreef Happy_On_MDMA het volgende:

[..]

Hij bedoelt waarschijnlijk de drie flinterdunne koperdraadjes afkomstig van de 4 spoelen(3? 4? raar hè, wil je weten hoe 't zit? Afwikkelen die hap, ben je er zo achter :) )

Heb die fan ook op een andere fan-header uitgeprobeerd (of, beter nog aan losse voeding gehangen) misschien heb je de voltage regulator op je MoBo opgeblazen, want fan trekt vaak veel meer milliamps dan aangegeven staat als hij opstart/geblokkeerd is. Alleen duurt opstarten zo'n 10-100msec voordat ie voldoende toertjes draait, dus dat overleeft je volt. reg. wel. Deze 'user-intervention' |:( duurde ongetwijfeld wat langer...

Betere DC fans hebben overigens 'rotor-lock -prevention' - en schakelen spoelen uit (rotor in z'n vrij gezet), en proberen paar sec. later te herstarten. Goedkope fans niet, die blijven doordrammen.. met allerlei mogelijke bijwerkingen..zoals pijnlijke vingers, hoofdpijn, portemonee-pijn :9

Dus probeer 'm op een gewone 12V (molex) aansluiting van een oude AT-voeding ofzo (gewoon met draadjes klooien): start ie op, heb je je MoBo fan-header vern^&kt. Anders alleen maar je fan. :)
De fan is van coolermaster zelf, denk wel dat dat kwaliteit is. Maar idd die dunne draadjes van die spoelen heb ik op verschillende manieren geprobeerd, maar zonder resultaat. Er lopen ook maar 2 draadjes naar het plaatje elektro :?

Gelukkig had ik een andere 60x60mm fan liggen, die ook nog eens minder herrie maakt. Maartoch, wel zonde van die fan :(

iStockphoto

Verwijderd

<font color="red">Adminbreak:
posts van Thug-powah, Tinusz en HotDenio getrashed. Sloegen nergens op :(

Laat dat in het vervolg.
<hr></font>

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Fan is waarschijnlijk dood.
Boeien. Koop een nieuwe 80cm met fanduck gelijk.
fan van 6cm kost 10 €

>Systeemspecs<

• BlizzarD
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 23:01 schreef DaBit het volgende:
<font color="red">Adminbreak:
posts van Thug-powah, Tinusz en HotDenio getrashed. Sloegen nergens op :(

Laat dat in het vervolg.
<hr></font>
Tnx dabit!
Op vrijdag 28 juni 2002 23:10 schreef Nimrod het volgende:
Fan is waarschijnlijk dood.
Boeien. Koop een nieuwe 80cm met fanduck gelijk.
fan van 6cm kost 10 €
Ja als ik weer geld heb ga ik dit zeker doen! Tot dan heb ik een el-cheapo 60mm fan erop gezet. Met cpu is 7-8 graden warmer, maar wel stiller.

Iig bedankt de mensen die mij hebben geprobeerd te helpen! De fan is af te halen op de vuilnisbuilt :P

iStockphoto

Pagina: 1