Toon posts:

[SuSE8.0] Services starten zonder in te loggen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai :P

Ik ben een servertje aant opzetten in SuSE 8.0, maar ik ben nog niet zo'n held in Linux. Ik heb voornamelijk grafisch gewerkt, en dat lukt wel. Maar nu moet ik dus zorgen dat dat ding als ie boot automagisch een paar dingen opstart zoals:
-internet (DSL verbinding)
-FTP server
-Iets van SSH/Telnet
Ik heb dus gewoon in KDE een standaard PPPoE DSL verbinding gemaakt (Heb kabel, maar het werkt :) ), en het routen lukt ook allemaal, maar als de stroom uitvalt heb ik geen zin om een monitor/muis/tobo enzo naar die server te slepen om in te loggen en em in te laten bellen.
Wie kan mij helpen om een paar dingen te laten starten zonder ingelogd te zijn? Alvast grote dank!

Het is een K6-2 450 met 128MB geheugen, en draait nu KDE3..
Ik heb me ook al helemaal kapot gezocht, maar niet echt iets bruikbaars gevonden. Ik zou idd gewoon via SSH kunnen inloggen, en dan alles starten, maar als ik er toevallig niet ben is dat een probleem :{ Dus het liefst gewoon zonder in te loggen.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik weet niet precies hoe Suse werkt maar hier een paar hints:

Als je de pakketten installeert dan installeren ze meestal ook een aantal startup scripts
Als dat niet helpt dan kun je het met het tooltje chkconfig doen deze regelt je runlevel toestanden voorbeeldje:
chkconfig --level 345 wu-ftpd on --> zet in de runlevels 3, 4 en 5 een startup script zodat deze bij het booten worden gestart.
Als dat niet helpt dan raad ik je aan in de dir /etc/init.d/ te gaan kijken daar staan alle startup scripts en dan moet je symlinks naar /etc/rc2.d tot /etc/rc5.d maken met S ervoor zodat ze gestart worden (kijk even in de dir hoe die symlinks eruit zien) en maak in /etc/rc0.d en /etc/rc6.d een symlink met een K ervoor (kijk ook even in die directory's) voor de scripts die de service weer netjes afsluit.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. :)

Dit zijn allemaal niet grafische tools !! :) Je moet even naar de console met Ctrl-Alt-F[1-6]

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 16:22 schreef active2 het volgende:
Ik weet niet precies hoe Suse werkt maar hier een paar hints:

Als je de pakketten installeert dan installeren ze meestal ook een aantal startup scripts
Als dat niet helpt dan kun je het met het tooltje chkconfig doen deze regelt je runlevel toestanden voorbeeldje:
chkconfig --level 345 wu-ftpd on --> zet in de runlevels 3, 4 en 5 een startup script zodat deze bij het booten worden gestart.
Als dat niet helpt dan raad ik je aan in de dir /etc/init.d/ te gaan kijken daar staan alle startup scripts en dan moet je symlinks naar /etc/rc2.d tot /etc/rc5.d maken met S ervoor zodat ze gestart worden (kijk even in de dir hoe die symlinks eruit zien) en maak in /etc/rc0.d en /etc/rc6.d een symlink met een K ervoor (kijk ook even in die directory's) voor de scripts die de service weer netjes afsluit.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. :)
Ik ga ernaar kijken! Thanks! :)

Alleen welk scriptje wordt er uitgevoerd als hij verbinding maakt met Internet. Dit doet ie nadat je bij die DSL verbinding 'Dial in' kiest, maar ik weet dus niet wat ie dan doet. Iemand een idee daarover?

Edit: Het tootltje waarmee die verbinding maakt is 'KInternet' ...

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als dit ding in je netwerk hangt (wat ie vast doet als het een server is :)) dan kan je ook webmin erop zetten, dan kan je vanaf iedere pc in je netwerk dat ding beheren....errug makkelijk.