[Dual-Proc] Welk mobo voor P-III 733 MHz

Pagina: 1
Acties:

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:41

AlexAuto

Parttime Tweaker

Topicstarter
Sinds 2 jaartjes heb ik een MSI BX-Master, die ik wil gaan upgraden naar een dual-processor-configuratie.
Na de search en reviews te hebben gelezen werd er veel gepraat over de Abit VP6. Ik zag op GOT dat dit bordje nogal wat problemen had. Hierdoor ben ik gaan twijfelen of ik dit bordje moet gaan halen. Ook de datum van de reviews (vorig jaar) brengt mij aan het twijfelen of er nu iets beters op de markt is dan de VP6.

De processor die nu op mijn BX-Master zit zal ik gaan gebruiken op het dual-mobo, samen met een 2de-hands 733 MHz. Ik heb 4x PCI-kaarten + 1x AGP en 3x 128 MB DIMM geheugen die op het nieuwe plankje worden gezet. (Nieuw bordje moet dus DIMM-geheugen accepteren.)

Wie kan meer info geven over een goed dual-plankje?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Tja, het ligt er maar net aan wat je wilt..

Je hebt een aantal bordjes met een BX-chipset, maar deze zijn uiteindelijk niet bedoeld voor een 133MHz FSB..

Dan heb je ook nog een Intel-chipset die wel met 133MHz FSB werkt, maar daarvoor heb je weer RIMM-geheugen nodig.. (nou weet ik uit m'n hoofd even niet meer of het de i820 was).

Tja, en wil je iets anders, dan kom je toch uit op VIA of serverworks, waarbij de laatste behoorlijk prijzig is, maar wel uitermate stabiel..

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een DFI P2XBL/D, dual slot1, BX chipset. Daar kun je processors op kwijt tot maximaal 8x100 MHz (of 133MHz als je wil overclocken). Bordje draait echt super stabiel, 4 dimm sloten (max 1GB), 2x ISA, 5x PCI...

Ik weet niet of dit bordje nog ergens te koop is, maar ik vind het een aanrader :)

Als ik jou was, zou ik die P3 verkopen en 2 processors in een keer kopen, liefst met 100MHz FSB.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Hoewel een dual proc natuurlijk heel bruut is, wegen voor de meeste mensen de voordelen niet op tegen de nadelen; met name de prijs.

Weet je 100000% zeker dat je een dp nodig hebt? Anders kun je je centjes beter in een leuke RAID conf. investeren oid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn dat FC-PGA of Slot1 P3-733 CPUs :?

Als het FC-PGA is zou ik de ECS D6VXAT aanraden- kost geen zak (€99 ofzo) en is een van de snellere Via 694D mobo's (en het ondersteunt Tualatin voor evt later upgrade)

Slot 1 is lastiger- als ik me niet vergis zijn er geen mobos met 694D en Slot1, daarnaast wordt de 133MHz FSB niet ondersteund door BX en GX chipsets. Dan wordt het erg lastig- alleen de i820 trekt dual Slot1 op 133MHz, en daar moet dus RDRAM op (plus dat het ook nog nauwelijks te krijgen is).

Oslik blyat! Oslik!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

asus cuv4xd ofzo en msi 6321. Beide zijn moeilijk / weinig te koop (of tweede-hands). Voor review kijk naar toms hardware.
Dual is lekker voor zware/ spesifieke applicatie: renderen, photoshop, 3dsm, maya, dvd rippen, bla..... Gamez? geen idee...ben geen gamer.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 15:32 schreef dion_b het volgende:
Zijn dat FC-PGA of Slot1 P3-733 CPUs :?
De PIII 733 MHz FC-PGA die ik heb is op een converterplankje geprikt. Ik liep zelf ook tegen het probleem aan dat ik een converterplankje nodig had omdat de MSI BX-Master een Slot-1 sleuf had ipv het vertrouwde Socket 370.

• Stormtrooper
  • Laatst online: 23:02

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik heb zelf 2x PIII-1Ghz op een Gigabyte 6VXDC7. Kwam toen ik hem kocht als beste (en één van de goedkopere) uit de testen bij Toms Hardware. En hij bevalt prima. Even wat probs gehad met tegenvallende IDE-performance, maar de nodige VIA-drivers doen wonderen. Enige nadeel: geen ATA-100 ondersteuning (misschien dat een nieuwe firmware dat weer oplost, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.)

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op vrijdag 28 juni 2002 15:36 schreef GrittyKitty het volgende:
asus cuv4xd ofzo en msi 6321. Beide zijn moeilijk / weinig te koop (of tweede-hands). Voor review kijk naar toms hardware.
Dual is lekker voor zware/ spesifieke applicatie: renderen, photoshop, 3dsm, maya, dvd rippen, bla..... Gamez? geen idee...ben geen gamer.
Asus CUV4X-D staat 13x in de pricewatch, dus die is wel redelijk goed te krijgen hoor ;)

Dat mobo lijkt me meteen 1 van de beste keuzes, omdat andere chipsets problematisch zijn: Intel 440BX ondersteunt officieel geen 133MHZ FSB, en de i820 heeft RAMBUS nodig...

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Waarom wil je overigens een dual board. Wordt al eerder gevraagd, maar is echt geen overbodige vraag....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

• AlexAuto

AlexAuto

Parttime Tweaker

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 16:01 schreef Stormtrooper het volgende:
Waarom wil je overigens een dual board. Wordt al eerder gevraagd, maar is echt geen overbodige vraag....
Dit omdat ik meer power uit mijn pc wil halen. Ik kan wel een nieuwe (mobo+proc) gaan kopen, maar de prijzen zijn best wel hoog. Door oudere producten te gaan gebruiken (een PIII-733 is al 2 jaartjes oud) en deze op 1 nieuw bord te zetten hoop ik een krachtige pc te krijgen.

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Oke, maar let wel dat een hoop OS'en en zekere een hoop applicaties er helemaal niets mee doen. Je zult dus WinNT, Win2K of WinXP Pro (of Linux) moeten draaien en dan nog gebruiken een hoop appz die 2e CPU helemaal niet. Om maar te zwijgen over games...

Ik gebruik hem voornamelijk als server (wisselend tussen RH7.2 en XP PRO) en soms (onder XP PRO) voor rendering. Ook wel games, maar die doen er niets mee....

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op vrijdag 28 juni 2002 16:18 schreef AlexAuto het volgende:

[..]

Dit omdat ik meer power uit mijn pc wil halen. Ik kan wel een nieuwe (mobo+proc) gaan kopen, maar de prijzen zijn best wel hoog. Door oudere producten te gaan gebruiken (een PIII-733 is al 2 jaartjes oud) en deze op 1 nieuw bord te zetten hoop ik een krachtige pc te krijgen.
IMHO
Koop een tusl2-c (100 euro) en een celeron 1200 (ook +- 100 euro) Die celeron laat je mooi op 1500 of 1600 lopen en je hebt weer een puik systeem. De celeron 1200 heeft 256 kb l2 cache op een 8 way bus. Enige verschil met de duurdere P3 1200 is dat de celeron een fsb van 100 mhz heeft, maar met een beetje oc ben je daar ook vanaf.
Volgens mij is dit een misschien wel goedkoper oplossing waar je meer aan hebt. (dual bord zeker 100 euro en een p3 733 zal ook in de buurt v d 100 euro zitten) Je kunt immers je oude mobo en CPU verkopen. En het levert meer preformance omdat jij wellicht niets aan die 2e CPU hebt (ik heb je geen aps horen noemen die dual nodig zijn )

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

VP6 kan, maar het jammer is dat de gemiddelde 440BX meer geheugen bandbreedte heeft.

maar BX kan weer niet omdat je 133 MHz fsb wil draaien (kan wel...maar echt stabiel)

ik geloof dat msi ook een dual fcpga plankje had

en voor alle pessimisten, oke het si misschien niet heel effcient, maar je hebt wel altijd rekenkracht tot je beschikking.
dual=geil

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ik heb hier zelf een VP6 draaien, met 2x een 733 erop en het draait perfect.

Een collega heeft hem ook, met 2x een 866, draait ook superstabiel.

Een ex-collega heeft een Asus CUV4X-D, met 2x een 800, en das toch best wel een baggerbord eigenlijk. Vaak vage meldingen, traag als de pest, echt een ramp

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt beter een snellere processor kopen dan een dual systeem met twee trage CPU's te bouwen. Eerst een zo snel mogelijk processor nemen, dan pas dual overwegen.

De Asus CUV4X-D hebben wij in een server draaien, draait al een jaar lang absoluut stabiel.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

intel serveboard als je het super stabiel wilt, krijg je er nog 2x scsi bij ook :)

alleen de prijs is om te janken :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 28 juni 2002 14:22 schreef AlexAuto het volgende:
Ik zag op GOT dat dit bordje nogal wat problemen had.
Dat betekent nog niet dat er geen tevreden VP6 gebruikers zijn. Immers, hier op GoT worden haast geen positieve ervaringen besproken :)

De meeste problemen van de VP6 komen op conto van de VIA southbridge. Maar met de juiste drivers en patches kom je al een heel eind :Y)
Pagina: 1