Linux-WinXP-Linux netwerk

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

heb de search wel uitgeplozen, maar ik kom er zo niet uit.
Het gaat om het volgende: ik heb een computer die winXP Pro draait, deze computer (192.168.0.4) staat in een netwerk die het internet regelt. De internet-server (192.168.0.1) draait op linux. So far so good, geen problemen.

Nou heb ik een nieuwe compu (p166) waar ik ook linux op heb gezet (mandrake 7.2) deze heeft ook een netwerkkaart. Ik heb dus in mijn XP bak een tweede netwerkkaart gezet, en die dmv een crosscable met de linux bak geconnect. Maar hoe moet ik de zooi nou instellen dat ik ook op mijn linux bak, via de Xp bak kan internetten??

Ik heb het eerst geprobeerd door een nieuwe netwerkverbinding te maken (netwerkkaart nieuw in XP bak= 192.168.1.1) (en in linux 192.168.1.2)) En dan gateway en diverse dingen regelen. UIteindelijk bridge connections gedaan, maar dat hielp niets.

Met de network setup wizard van XP word ik ook nietr veel wijzer, want die geeft mijn oude netwerkkaart automatoisch IP 192.168.0.1, terwijl die op 0.4 moet blijven staan.

Kan iemand me helpen dit op te lossen??
code:
1
linux client--->xp pro (2 netwerkkaarten) host/client-->linux server

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

k'denk dat je best probeert om die linuxbak direct achter je gateway te hangen, dat zou iig de mooiste oplossing zijn (3 nic's in je server dus)

of meteen probeert om je linuxbak enkel je linuxgateway te laten pingen zodat je de winXP niet moet configureren om internet te delen maar ekel om verkeer te forwarden en dan kan je op je 166 met route als gateway je echte linux gateway instellen waarna je normaal zou moeten kunnen internetten.

De eerste oplossing is imo wel mooier sinds je win XP bak dan niet moet aanstaan wanneer je internet wil op je 166.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
nee, ik snap ook wel dat het handiger is om de tweede linux bak meteen op de linux server te gooien, dat zou ook heel malkkelijk kunnen, aangezien ik hem dan alleen in de switch hoef te hangen. Maar dat is nou juist wat ik niet wil. Ik wil het graag moeilijk doen ;) Ik wil namelijk graag een beetje uitproberen met de nieuwe linuxbak icm met XP, in verband met bestanden toegankelijk maken dmv smaba etc. Daarbij komt nog dat er gewoon een tool in XP zit ingebakken voor dit werk, ik krijg het alleen niet goed aan de praat.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
zal het nog ff iets trachten te verduidelijken:
code:
1
2
3
4
5
Linux client  |XP kaart2  |Xp kaart1     |Linux server
IP    10.0.0.2|10.0.0.1   |192.168.0.4   |192.168.0.1
Gate  10.0.0.1|192.168.0.4|192.168.0.1   |213......
dns    ?    |?      |213........   |213.......
sub    ?    |?      |255.255.255.0 |255.255.255.0

XP kaart 1 en linux server werken dus goed., maar hoe moet ik XP kaart 1 configgen om linux client internet te geven?? Waarschijnlijk door bridge connections van kaart 1 en 2 te doen, maar dat gaat dus niet zonder slag of stoot, hopelijk dat dit wat duidleijker is geworden zo :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op winXP
sub = 255.255.255.0
dns = niets invullen (bij 2de kaart)
Start->run->regedit
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters
Daar zet je IPEnableRouter op 1 ipv op 0
Reboot
op linux client
sub = 255.255.255.0
dns = 213.... (van je ISP)

op linux server
route add -net 10.0.0.0 netmask 255.255.255.0 gw 192.168.0.4

en klaar ben je :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ga ik ff proberen, tenx :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Werkt dus ook niet :'( .. En wat vreemder is, ik krijg mijn network bridges niet meer weg :? Hellup!!

[edit]
ok, bridges zijn weg nu...Maar ik blijf erbij, zolang ik mijn ICS kaart niet op 192.168.0.4 kan laten staan werkt het gewoon niet, wat ik ook probeer, XP probeert m op 0.1 te zetten. Hij ziet dat dat zinloos is, omdat er al een 0.1 bestaat, en weigert dan vervolgens dienst :(

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ff een kick....t is inmiddels 24 uur later ;)

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je nu eerst de connectie met je server vergeet, kun je dan met je xp2 je linux client wel zien en andersom??

Als je dat eerst regelt, kun je vanuit daar verder werken.
Dan hoef je de gateway nog niet in te vullen.
Desnoods maak je de boel dynamisch en kijk je of ze elkaar vinden.....

do or do not, there is no try

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
ik heb er een win98 bak aan gehangen, en die verbinding op dynamisch gezet. dat werkte ten dele, want ik kon vanaf de win98 bak wel op de XP bak komen, maar andersom ho maar. En met linux is het al helemaal kansloos.... :'(

Pagina: 1