Toon posts:

[LCD] waarom wel 4bit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een LCD (20 * 2) van Crystalfontz, en na het in lekaar solderen, ging ik em testen, nu geeft hij in CFH test bij 4bit initialisation wel een goed beeld, maar bij 8bits initialisation doet hij heel raar: allemaal rare tekentjes ed, wat hij OOK in ieder ander proggie doet...: Smartie bijv.

Weet iemand waar dit aan ligt? Ik vermoed dat er een contactje niet goed gesoldeerd is aangezien een fout is gegaan en ik waarschijlijk het soldeerringetje kwijt ben, nu heb ik die printlink opengekrast, en handmatig met een draadje verbonden, maar nog geeft hij op 8bit rare tekens..., 4bit doet hij vreemd genoeg perfect... heeft iemand hier 4bits software bij de hand?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Woeps, is dat een LCD van je inkoopaktie :?

4-Bit programma's voor LCD's zijn (volgens mij) zeer moeilijk te vinden ;(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 13:31 schreef Rave17 het volgende:
Woeps, is dat een LCD van je inkoopaktie :?

4-Bit programma's voor LCD's zijn (volgens mij) zeer moeilijk te vinden ;(
ja jammergenoeg wel, ik vrees dat 1 iemand zijn geld terug krijgt,... damn, de rest is wel goed gelukt :/

maar ik snap niet waar de fout KAN liggen... 4 bit , waarom 8 bit niet :'(

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op vrijdag 28 juni 2002 13:33 schreef Myst1k4l het volgende:

[..]

ja jammergenoeg wel, ik vrees dat 1 iemand zijn geld terug krijgt,... damn, de rest is wel goed gelukt :/

maar ik snap niet waar de fout KAN liggen... 4 bit , waarom 8 bit niet :'(
Het zal dan toch wel ergens aan je bekabeling liggen.

lcdproc.omnipotent.net gebruikt standaard de 4 bit wiring... Er is ook een windows versie van, geen idee hoe up-to-date die is.
Mocht je zin hebben om een avond bij mij langs te komen met je LCD, en een correcte 4 bit wiring hebben, wil ik er wel ondersteuning voor inbouwen in LCDInf.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Creepy kan ook gewoon jou 8bit gewirede lcd in 4bit aanspreken lijkt me?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 13:41 schreef Creepy het volgende:

[..]

Het zal dan toch wel ergens aan je bekabeling liggen.

lcdproc.omnipotent.net gebruikt standaard de 4 bit wiring... Er is ook een windows versie van, geen idee hoe up-to-date die is.
Mocht je zin hebben om een avond bij mij langs te komen met je LCD, en een correcte 4 bit wiring hebben, wil ik er wel ondersteuning voor inbouwen in LCDInf.
hmmz misschien / HOPELIJK een breuk in de kabel... ik probeer een ander stuk bekabeling, later update :)

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 28 juni 2002 13:42 schreef Yarvieh het volgende:
Creepy kan ook gewoon jou 8bit gewirede lcd in 4bit aanspreken lijkt me?
Jij niet dan? :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Euh ja maar dan hoeft er niemand langs te komen? Naja wie gebruikt er nou nog 4bit?!

• Creepy

Creepy

Hmm... de 8 bits wiring is als het goed is comp. met de 8 bits ja.... dat was me ff ontschoten :)

En 4 bit..... is ook niet echt mijn smaak nee... waarom van een 4 bits interface gebruik maken als je een 8 bits interface op beide kanten hebt??

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 16:11 schreef Creepy het volgende:
Hmm... de 8 bits wiring is als het goed is comp. met de 8 bits ja.... dat was me ff ontschoten :)

En 4 bit..... is ook niet echt mijn smaak nee... waarom van een 4 bits interface gebruik maken als je een 8 bits interface op beide kanten hebt??
creepy heb jij misshcien interesse in een blauw verlichte crystalfontz LCD die enkel op 4 bit wil werken,... compleet werkend in elkaar gesoldeerd ;)

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 21:18 schreef Myst1k4l het volgende:

[..]

creepy heb jij misshcien interesse in een blauw verlichte crystalfontz LCD die enkel op 4 bit wil werken,... compleet werkend in elkaar gesoldeerd ;)
Zou je niet eens eerst kijken wie je het geld terug gaat geven? Het is tenslotte de LCD van die persoon.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 21:19 schreef Fewture het volgende:

[..]

Zou je niet eens eerst kijken wie je het geld terug gaat geven? Het is tenslotte de LCD van die persoon.
das waar.... eerst ff onderhandelen.....

• Creepy

Creepy

Ehhh... geinterreseerd in LCD's altijd natuurlijk.. maaruh.. ik denk dat je ergens een kabel breuk hebt ofzo.... dus als je dat gefixt krijgt, zal dat LCD echt wel in 8 bit mode werken (en dus met Smartie, LCDDriver etc. etc. etc. etc.)

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 28 juni 2002 15:03 schreef Yarvieh het volgende:
Euh ja maar dan hoeft er niemand langs te komen? Naja wie gebruikt er nou nog 4bit?!
Die 4 bit zegt alleen maar wat over het aantal datalijnen dat je gebruikt. En soms is 4bit stukker makkelijker dan 8 bit. Het scheelt de 4 interface draden.
Ikzelf gebruik lcd's altijd in 4 bit mode, als ik ze op microcontrollers aansluit. Scheelt me namelijk 4 I/O poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.crystalfontz.com/products/2002a-color/CFAH2002A-TMC-JP_front_bl_on.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.crystalfontz.com/products/2002a/CFAH2002A-NGG-JP_back.jpg

deze is ut, geen beschadigingen aan het lcd display, backlight perfecto, hij is al compleet werkend aangesloten,.. Hij is op dit moment nog aangeboden aan Arnoman, maar ik neem aan dat hij hierin geen interesse heeft en staat hij dus te koop

Werkt foutloos op 4 BIT initialisation, dus als je er het een en ander vanaf weet kun je em kopen.. voor de hoogste bieder.

emeel: clader@chello.nl

mocht er nix worden geboden, dan dremel ik mn logo / naam uit en gebruik ik em om mn naam te displayen :D *D hehe

Features:

Industry Standard dimensions:
116mm x 37mm PCB Outline
85mm x 18.6mm Viewing Area
73.5mm x 11.5mm Active Area
5.55 mm Character Height
Very wide viewing angles
4-bit parallel interface
Industry-standard HD44780 compatible controller
Pagina: 1