Toon posts:

Storingen door regelbare ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb in mijn chieftec-kast 4 Enermax-ventilatoren geplaatst, speciaal om ze niet al te luidruchtig te hoeven afstellen. Nu blijkt dat ze storen op mijn mobo als ik ze langzamer laat draaien. Heeft iemand tips hoe ik hiermee het beste om kan gaan? (met/zonder soldeerwerk)

Had gisteravond 2 stuks op mijn IDE-voeding gezet, samen met het ingebruiknemen van korte ronde IDE-kabels, maar nu is de performance van mijn ATA-133 schijven drastisch teruggelopen (Sisoft Sandra: 48MB/s => 31 MB/s). Mogelijk ligt dit dus ook weer aan die spanningspiekjes-veroorzakende ventilatoren..

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58

Professor_Botje

Administrator

Fan's werken op het electro magnetich princieppen.

Het kan zijn dat ze daardoor storing geven.

daarnaast is het ook zo dat die fans ontworpen zijn voor 12V
Net als een brandstof auto kan je hem wel steets minder benziene geven maar uiteindelijk gaat hij stotteren...

dit voroorzaakje dan ook bij fans alleen blijven die iets beter draaien..

dus conclussie je hebt kut fans gekocht :)

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Heb je al gekeken of het niet aan je kabels ligt?
Aangezien je die tegelijk in gebruik hebt genomen lijkt het me de moeite waard om die mogelijkheid te controleren.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 12:06 schreef koffercomputer het volgende:
Heb je al gekeken of het niet aan je kabels ligt?
Aangezien je die tegelijk in gebruik hebt genomen lijkt het me de moeite waard om die mogelijkheid te controleren.
Ik wilde dat vanavond als eerste gaan doen, als ik weer thuis ben.

Verder dacht ik dat het geen "bagger"-ventilatoren waren, maar ben nu eerlijk gezegd ook aan het twijfelen gebracht.. ;)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
heb je er wat op je mobo of voeding?
ik zou ze op de voeding zetten en dan proberen
(als je dat al niet had)

Tweakers Discord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Misschien condensatortje ertussen om te ontstoren? Weet niet of het helpt, maar het vangt wel piekjes en dalletjes op :)

Verwijderd

Eigen schuld dikke bult denk ik dan... moet je maar geen ronde IDE kabels gebruiken....

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Op vrijdag 28 juni 2002 12:44 schreef victorvanacht het volgende:
Eigen schuld dikke bult denk ik dan... moet je maar geen ronde IDE kabels gebruiken....
??????????

Leg dat eens uit.

edit:

Tenzij je bedoelt dat die ronde kabels mischien niet geschikt zijn voor ATA 133 maar voor ATA 100.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 12:26 schreef _JGC_ het volgende:
Misschien condensatortje ertussen om te ontstoren? Weet niet of het helpt, maar het vangt wel piekjes en dalletjes op :)
Da's idd een mogelijkheid, al knoei ik liever niet teveel aan mijn gloednieuwe spullen. Een andere mogelijkheid is een degelijke centrale snelheidsregelaar, of het "afknippen" van de RPM-aansluiting. Van wat ik ergens las is met name die RPM-draad de schuldige dat mijn bios-menu instabiel werd.

Vanavond maar even kijken of het de superkorte (20 cm) ronde IDE-kabels zijn of die ventilatoren.

Vreemd dat Enermax die ventilatoren niet ontstoord levert, en dat er vrijwel niemand dergelijke problemen lijkt te hebben. :?

edit: die (RECOM) IDE-kabels heb ik zelf netjes kort geknipt.

Verwijderd

Die ventilatoren blijken idd te storen, bij mij viel steeds mijn computer uit als ik ze terugdraaide en mn vriendin kon heel dr bios niet meer in, we hebben allebei een Abit moederbord en daarmee storen ze volgens Abit zelf ook.
Aangezien jij ook Abit heb zou ik alle fans gewoon direct op de voeding doen zodat je moederbord er niet mee in aanraking komt, gewoon allemaal op hetzelfde kabeltje (niet vlak voor een HD oid)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 13:07 schreef WoUz het volgende:
Die ventilatoren blijken idd te storen, bij mij viel steeds mijn computer uit als ik ze terugdraaide en mn vriendin kon heel dr bios niet meer in, we hebben allebei een Abit moederbord en daarmee storen ze volgens Abit zelf ook.
Aangezien jij ook Abit heb zou ik alle fans gewoon direct op de voeding doen zodat je moederbord er niet mee in aanraking komt, gewoon allemaal op hetzelfde kabeltje (niet vlak voor een HD oid)
Ik had ze al op een aparte voedingskabel aangesloten, dus lijkt het erop dat mijn nieuwste problemen die verkorte ATA-100 kabels zijn. Dank je voor je soortgelijk relaas! :)

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

heb zelf ook 2 enermaxjes draaien op een asus moederbord.
en heb daar geen problemen mee.

ongeloofelijk waar je allemaal op moet letten.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 13:28 schreef dread het volgende:

idd heb er zelfs 6 in hangen en heb er absoluut geen last van, en bij mij draaien ze ook allemaal op verschillende power cables, gewoon doorgelust... maar misschien hebben al die abit moederborden een afwijking :P

Verwijderd

Ik heb ook gek genoeg toen gehad dat ik het probleem had toen de fans (4) op mn moederbord had aangesloten EN ook als ik ze allemaal op de voeding aansloot, ik weet nog steeds niet waar dat door kwam. Sinds ik met wat knopjes heb gemaakt dat ik kan switchen tussen 7en 12 volt voor die dingen maakt het ook niet meer uit op hoeveel toeren ik ze instel, ze werken nu gewoon zoals ze horen te werken, en ik weet niet waarom, best irritant :)
Maar ik ben wel tevree over die fannen, lekker stil op 7 volt en zelfs stil op 12 volt (je hoort bijna alleen de wind door je roostertje heen blazen, dat maakt het meeste herrie)
En natuurlijk maken mn 4 7200 rpm schijven in Raid0 ook wel wat geluid >:)

• Mighty_Mickey
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-12-2021
Op vrijdag 28 juni 2002 13:28 schreef dread het volgende:

Idem, geen problemen. Ze doen wat ze moeten doen. :Z

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
De enige storingen die ik met regelbare fan's heb gehad was dat m'n BIOS over de nek ging. Spul direct aan de voeding aangesloten en probleem verholpen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 16:39 schreef WoUz het volgende:
[..]

En natuurlijk maken mn 4 7200 rpm schijven in Raid0 ook wel wat geluid >:)
Ik heb er momenteel 3, maar die zijn echt muisstil (Maxtor 7200 80GB, Liquid bearing). Voor mij zijn die Enermax'en op 12V veels te rumoerig, maar ja de compu staat op mijn slaapkamer.. :)

Dat terugschakelen in spanning lijkt me idd een goede mogelijkheid, als het anders niet lukt.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

die enermax fannatjes geven ook problemen met de digidoc 5
de spanning kloppen bv voor geen meter meer
5v naar 5.8 dan weer 5.1 of 6.2
zelfde geld voor 12v soms 13.6V
haal ik ze ervan geen probleem dan meer

ze stoorden ook op m'n vorige mb
dat was een th7-2 van abit

Verwijderd

Topicstarter
Heb ontdekt waarom mijn harddisks zoveel langzamer werden door ingekorte ronde IDE-kabels te gebruiken:

Je blijkt een ATA-kabel niet te kunnen inkorten door alleen de apparaataansluitingen te gebruiken. Master en Slave zijn geen (!) gelijke connectoren. Er zit nog steeds een select-mogelijkheid in ATA, net zoals bij de oude IDE-kabels. Van 'tig kanten signalen opgevangen dat het niet zo zou zijn, maar de praktijk heeft anders bewezen...

Door wat stekkers te verwisselen werkt het nu weer perfect, mèt ronde kabels! Mogelijk zijn ronde IDE-kabels ietsies minder stabiel maar dat gaat dan hooguit om een paar procent performance.

Het probleem met de storingen door die ventilatoren is zo te zien ook opgelost. (ik heb enkel die ventilatoren die gemonitord werden direct op de voedingsspanning gezet)
Pagina: 1