Toon posts:

Extreme lage prestaties p3b-f

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn systeem werkt zeer traag ik heb een p3b-f, p2 400@400
192mb sdram @100mhz, een geforce 4 mx440 van leadtek, windows XP.
ik heb ook nog een probleem in het bios bij hardware monitor hij geeft aan dat mijn processor 70/90 graden is en ook bij asus probe maar als ik in de kast voel is dat niet het geval. :?
de games en windows zijn beide zeer traag! |:(
kan iemand me hiermee helpen?

bij voorbaat dank.

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Sinds wanneer is dit opgetreden ? Heb je iets veranderd aan je systeem ?
Controleer of je koeler wel goed vast zit. Haal hem desnoods los en zet hem er opnieuw op met wat koelprut ertussen...
En dat je games en windows zo traag gaan....sja...wel eens aan nieuwe hardware gedacht ? Deze hardware icm Win XP zou ik nooit willen...Denk dat je hardware iets te traag is om XP lekker te draaien...en dus ook je games onder XP.

Verwijderd

Topicstarter
neej ik heb er niks aan verandert en dit langzaam lopen heb ik ook in windows 98se :?

dus hoop ik nie dat mijn processor stuk is want een p2 die vind je nie zo snel.

ik had al een lijstje klaar liggen:

ASUS P4T-533c
Pentium 4 1.6 en dan naar 2gig clocken natuurlijk ;)
2x 256mb Rimm PC800
Leadtek Ti 4400 Vivo

maar dat duurt nog 2 maandjes ;(

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op vrijdag 28 juni 2002 12:01 schreef Dreadnought het volgende:
neej ik heb er niks aan verandert en dit langzaam lopen heb ik ook in windows 98se :?

dus hoop ik nie dat mijn processor stuk is want een p2 die vind je nie zo snel.

ik had al een lijstje klaar liggen:

ASUS P4T-533c
Pentium 4 1.6 en dan naar 2gig clocken natuurlijk ;)
2x 256mb Rimm PC800
Leadtek Ti 4400 Vivo

maar dat duurt nog 2 maandjes ;(
Gelukkig ken je er ook een celeron of een p3 op prikken, maar ik heb hetzelfde bord en nooit problemen eigelijk, die temp is wel een beetje hoog...maar de temp meting klopt hier ook voor geen kant.

[edit]
Loopt je hd netjes op UDMA 2? En niet in PIO modus zoals ik hier zo vaak heb gehad...?
Op vrijdag 28 juni 2002 12:08 schreef Dreadnought het volgende:
moet er wel bij vertellen dat ik een 240 wat voedingkje heb.
Zat, althans ikzelf had hiervoor een 200Watt en geen trubbles

Verwijderd

Topicstarter
moet er wel bij vertellen dat ik een 240 wat voedingkje heb.

• Rudie_V
Ik heb zelf ook de P3B-F, maar de temp meting heeft in het begin idd nooit erg goed gemeten, maar na een bios update is de mijne toch erg normaal.. Welke bios heb je ? Neem trouwens aan dat je wel een nieuwere versie heb, ik heb zelf versie 1006 d8 ik...

XP wil wel eens moeilijk doen om schijven op UDMA te krijgen, maar dat je Win98se opeens ook traag is is wel vreemd..
Wat zegt de eventviewer ? staan daar nog fouten in ?

Zoals hierboevn al gezegt kan je er ook een celeron of p3 op dit mobo stoppen, maar als je cpu idd kapot is/gaat, rechtvaardigt dit de prijs voor een nieuwe nog wel aangezien je over een maand of twee toch een nieuw systeem gaat kopen.. Of anders bij vraag & aanbod kijken.

EDIT: voeding is meer dan zat...had ook hiervoor maar iets van 235/250W, p3 600@800,alle sloten vol, twee scsi hd's, cdrom, brander...

Verwijderd

Topicstarter
bios versie 1006

en bij event viewer heb ik alleen als foutmelding:

An error was detected on device \Device\CdRom0 during a paging operation.

• Arjan Scholl
Op vrijdag 28 juni 2002 12:24 schreef Dreadnought het volgende:
bios versie 1006

en bij event viewer heb ik alleen als foutmelding:

An error was detected on device \Device\CdRom0 during a paging operation.
Hmm, het kan zijn dat er niet goed is met de IDE kabels of de bios instelling..kan je de cdrom speler(s) wel gewoon goed gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
nou ik instaleerde gisteren mohaa en windows xp crachten en reboote meteen, dat vond ie niet tof, ook bij RTCW hoor je haperingen in de sound tijdens de instalatie.

• Rudie_V
Misschien je systeem eens testen met alleen de hd waarop je OS staat, rest even los...

• Rudie_V
Ook slecht geheugen kan vage storingen veroorzaken... heb je een merk of no-name geheugen ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb past sinds gisteren een cdrom erin zitten de vorige deed het niet meer en in de tussen tijd dat er geen cdrom in zat bleef het systeem traag.

Verwijderd

Topicstarter
nope 2 antalecs ofzoiets en 2 samsungs, en bij pcmark2002 geeft hij dit aan:

Installed & Enabled Size:64 MB
Form Factor:DIMM
Frequency:0 Hz
Slot:DIMM 1

Installed & Enabled Size:64 MB
Slot:DIMM 2

Installed & Enabled Size:32 MB
Slot:DIMM 3

Installed & Enabled Size:32 MB
Slot:DIMM 4

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een winkeltje opgebelt en vertelden ze mij met hoop volle woorden dat ze mischien nog een pentium 2 of celeron of een p3 hadden liggen.
wat is dan beter een p2 of een celeron?
en ik wil het voor games gebruiken.
en wat kun je maximaal op zo'n bord prikken?

• Arjan Scholl
Op vrijdag 28 juni 2002 12:50 schreef Dreadnought het volgende:
ik heb al een winkeltje opgebelt en vertelden ze mij met hoop volle woorden dat ze mischien nog een pentium 2 of celeron of een p3 hadden liggen.
wat is dan beter een p2 of een celeron?
en ik wil het voor games gebruiken.
en wat kun je maximaal op zo'n bord prikken?
Maximaal een p3 1GHz (je hebt wel een slotket nodig als je geen slot1 proc koopt) ofzo...weet niet of de tualatin met converter ook werken...

Verwijderd

ik draai hiero 2 computer met Asus p3b-f mobo.

De een heeft 1Gig geheugen en een Cel333@414Mhz met RH 7.2 en de tweede is met 256MB en winXP.

Ik heb vorige week in mijn tweede pc andere geheugens ingedrukt 4x 256 MB merk PQI,en mijn systeem lag op zijn gat.
Ik heb toen maar weer mijn oude geheugens erin gedaan en hij loopt weer als een trein.Volgende week krijg ik 1Gig Kingstone geheugens.

Voor de rest heb ik er geen problemen mee.
mijn BIOS versie is 1008-beta3.

ligt het bij jou niet aan een instelling in je BIOS.

• Rudie_V
Wat het snelste is...zoas hierboven gezegt een p3 1 gig, maar die is als ie nieuw is socket370, dus een slot -> socket370 convertor nodig..
Maar verder leg het er ook aan wat ze hebben en op welke snelheid, als ze nog een p2 400 en een celeron 800 ofsow hebben leggen is de celeron sneller...
Vraag of je misschien eerst de cpu kan testen, misschien is het je cpu helemaal niet dit deze problemen veroorzaakt..
Kijk ook even hoeveel geld je eraan uit wil geven, omdat je binnenkort toch een nieuw systeem gaat kopen.
Tualatin werkt niet op de BX, tualatin schijnt op je fsb een ander voltage te gebruiken, je BX chipset ondersteund dat niet...
Kijk anders ook op vraag&aanbod, zijn vast nog wel wat slot1 cpu's te koop..

Verwijderd

die bordjes zijn gewoon :r als je kijkt naar de andere bordjes in die klasse heb er zelf hier ook 1 met een p3 500
256mb ram 13 + 30 gig hdd... 350 watt voedinkie en nog zo traag als mub 486 :)

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn de belangrijkste instellingen van het bios waarop ik moet letten?

Verwijderd

Zou als ik jou was ff die BIOS proberen te flashe. En als dat niet helpt ff je mobo batterij eruit rukken en weer opnieuw plaatsen.
En dan weer de orginele BIOS erop zetten. En dan de BIOS weer gaan flashe met nieuwere versies. En ik zou ff MEMTEST downloade om je geheugen te testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 28 juni 2002 13:41 schreef Dannyke het volgende:
die bordjes zijn gewoon :r als je kijkt naar de andere bordjes in die klasse heb er zelf hier ook 1 met een p3 500
256mb ram 13 + 30 gig hdd... 350 watt voedinkie en nog zo traag als mub 486 :)
P3B-F gewoon :r :? :? :?

Dit is een van de snelste en stabielste Slot 1 mobo's, de soort plank waar Asus haar goede reputatie vandaan heeft. Het slikt alles van een Celeron 233 (zonder cache :X ) tot en met een P3-1000E (Slot 1), P3-1100 (met gewone converter) of een P3-1400 met een Tualatin converter.
Als er benchmarks met een BX-chipset mobo gedraaid worden, wordt deze nog steeds het meest gebruikt.

Als je andere ervaringen met de P3B-F hebt kan het voor jou persoonlijk anders liggen, maar dan mag je toch echt iets genuanceerder zijn dan alleen 'gewoon :r ' te zeggen.

On-topic:
De kans dat deze traagheid aan de CPU zelf ligt acht ik bijna uitgesloten. CPUs werken of ze doen het niet. Stervende CPUs kunnen de meest vage vastlopers geven, maar de boel vertragen... nooit gehoord (tenzij bij P4 CPUs met thermal protection, maar dat is dit duidelijk niet).

Trage systemen zijn 99 van de 100 keer aan drivers en software te wijten. De 100e keer zou het kunnen liggen aan het aansluiten van een PIO3 CDRom als Primary Slave bij een ATA-33 kabel- waardoor de HDD ook naar PIO3 ipv ATA-33 zakt.
Maar dat is onwaarschijnlijk. Download de nieuwste Intel chipset drivers (Intel Application Accelerator heten ze tegenwoordig), doe een backup, gooi WinXP er clean op en installeer die drivers als eerste. Dan de VGA drivers en dan pas de rest.
P2-400 icm 192MB zou zat moeten zijn om WinXP soepel te laten draaien (tot gisteren had ik op m'n werk WinXP icm een Celly 400 en 192MB, dus dit zal niet veel trager zijn).

Oslik blyat! Oslik!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook geen problemen met de P3B-F. Draait al een tijdje met Celeron 800 met Slot 1 convertor en de prestaties zijn best oke.

Hmm, 192 Mb zou genoeg moeten zijn voor XP, maar toch hoor ik geluiden over 256 minimaal voor XP. Misschien dat je daar iets mee kan vogelen?

Je hebt geen IRQ conflicten of i.d.?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:08
Met je systeem is niets mis:

plan van aanpak:
1) nieuwe bios update
2) controleer of je FSB goed is ingesteld (100 mhz)
3) Windows XP op nieuw er op
4) Een Celeron 1000 128 kb Coppermine kopen (snel want ze worden niet meer gemaakt)

Verwijderd

Topicstarter
ik had een emailtje naar asus gestuurt zie hier hun replie:

Intel heeft een terminal sollution, als de cpu te warm wordt
en dat is bij u het geval. Een terminal sollution wil zeggen dat wanneer de
cpu te heet wordt de cpu op halve snelheid gaat draaien.

Kijkt u dus vooral of uw ventilator goed werkt, Ook
moet u het systeem even proberen met een andere graische kaart,
dit kan het ook zijn omdat de Geforce 4 een andere voltage gebruikt.

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 14:34 schreef Dreadnought het volgende:
ik had een emailtje naar asus gestuurt zie hier hun replie:

Intel heeft een terminal sollution, als de cpu te warm wordt
en dat is bij u het geval. Een terminal sollution wil zeggen dat wanneer de
cpu te heet wordt de cpu op halve snelheid gaat draaien.

Kijkt u dus vooral of uw ventilator goed werkt, Ook
moet u het systeem even proberen met een andere graische kaart,
dit kan het ook zijn omdat de Geforce 4 een andere voltage gebruikt.
Die nieuwe therminal functies zaten toch niet in de p3 / celly ? Volgens mij stopte die er gewoon mee ipv langzamer te gaan lopen.

[edit]
Mijn P3B-F heeft bijna 2 jaar op 133Mhz (FSB) gelopen en dat ging prima. Stabiel als een rots.

• Arjan Scholl
Op vrijdag 28 juni 2002 14:43 schreef mgfun het volgende:

[..]

Die nieuwe therminal functies zaten toch niet in de p3 / celly ? Volgens mij stopte die er gewoon mee ipv langzamer te gaan lopen.

[edit]
Mijn P3B-F heeft bijna 2 jaar op 133Mhz (FSB) gelopen en dat ging prima. Stabiel als een rots.
Agreed, wat ze hier vertellen is zware bullshit |:( een p3 heeft geen thermal protection of wat dan ook. Die kapt er gewoon mee als ie te heet word.

Verwijderd

Topicstarter
der zijn 2 verschilende pentiums 2 uit de dichte processor (versie 1) en de open processor (versie 2) ik heb zo'n open processor erop zitten.

Verwijderd

Topicstarter
als ik naar die memtest kijk duurt het zo'n dikke 5min lang voordat ie bij 1% completed is.

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 15:18 schreef Dreadnought het volgende:
als ik naar die memtest kijk duurt het zo'n dikke 5min lang voordat ie bij 1% completed is.
memtest98 doet er uren over om de alle tests te doen maar de eerste 3 of 4 steps zijn al genoeg. Zolang er nix geen errors komen te staan is het prima :Y)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 28 juni 2002 14:50 schreef Dreadnought het volgende:
der zijn 2 verschilende pentiums 2 uit de dichte processor (versie 1) en de open processor (versie 2) ik heb zo'n open processor erop zitten.
SECC2 heet zoiets.

M'n moeder draait naar volle tevredenheid WinXP op een P3-450 met 192MB, op m'n voormalig werk draaien Celly 400s met 192MB en ik heb hier een Celly 700 soms op XP draaien met 128MB.

Kortom, je hardware spec is echt het probleem niet. Gooi je OS er nog een keer op met de nieuwste Intel chipset drivers en kijk dan verder. Als het dan nog steeds brak is zou het HW gerelateerd --kunnen-- zijn, zo niet was het gewoon software (zoals ik erg sterk vermoed).

* dion_b heeft hier ook een WinXP install gehad die het presteerde om met DDR op een K7S5A slechtere mem scores te halen dan SDR op een BX. Herinstallatie en het draait perfect.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
nou hij heeft geen errors te melden.
dus dat zit wel goed :)

ik zal eens de baterijtjes eruit slopen en weer erin frotten.

Verwijderd

MEMTEST heeft binnen 4 minuten het hele geheugen getest, hij laat alleen de test meerder malen lopen, kun je zien aan het aantal passes er zijn iets van 11 tests in 1 testrun.

Wat waren ook al weer die BIOS instelling die laatst die geheugenproblemen bij mij veroorzaakten of weet je dat niet meer ? Werd mijn sys (die P2B met 350Mhz dan) ook zeer langzaam door.

Verwijderd

Topicstarter
[
Wat waren ook al weer die BIOS instelling die laatst die geheugenproblemen bij mij veroorzaakten of weet je dat niet meer ? Werd mijn sys (die P2B met 350Mhz dan) ook zeer langzaam door.
Dat was ook van de 3dprophet kaart ik heb nu de geforce 4mx440 erin zitten zijn 2 verschilende kaarjes en moederborden.

Verwijderd

Topicstarter
Probleemo opgelost!

Er zat stof onder aan de Proccesor bus en niet zo'n beetje *D
dat veroorzaakte die verlaagde de systeem prestaties :(

alles loopt weer naar behoren maar dat zil niet zeggen dat ik binnen 2 maandjes dat nieuwe syteempje niet ga halen ;)
thks People!
Pagina: 1