[Electronica] Stroom regelem met potmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Okee ik ben ondertussen een stap verder gekomen (zie [Electronica] Regelbare stroombron)

Nu heb ik een stroombron en een potmeter. Met die potmeter wil ik de stroom regelen. Die moet bij maximale uitwijking (van de middenstand) zo'n 5% afwijken van I0

Heeft iemand een tip hoe ik dit handig in een schakeling kan doen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Wij kunnen hiervandaan niet zien hoe jou stroombron eruit ziet, dus er is zo niks van te zeggen.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Heb je echt een stroombron?? Want dat is vaak een beetje lastig werken.

Of bedoel je een spanningsbron?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:20

Part

Helemaal niets.....

Wat je hier vraagt kan niet.
Een stroombron levert een vaste stroom ongeacht de belastings weerstand.
Met een regelbare weerstand (potmeter) kun je dus niet de stroom van een stroombron regelen.
Weet je zeker dat het een stroom bron is en geen spannings bron?

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 12:02 schreef Part het volgende:
Wat je hier vraagt kan niet.
Een stroombron levert een vaste stroom ongeacht de belastings weerstand.
Met een regelbare weerstand (potmeter) kun je dus niet de stroom van een stroombron regelen.
Weet je zeker dat het een stroom bron is en geen spannings bron?
Eenvoudige regelbare stroombron:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/stroombron2.jpg

belasting wordt hier voorgesteld door R=100

Door de spanning over R=10 te regelen, regel je ook de stroom door R=10, en de stroom die door R=10 loopt, loopt ook door R=100, onafhankelijk van de spanning erover.

Verwijderd

Een fan is geen ohmse last :-)

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 12:15 schreef Arendje het volgende:
In een gelijkstroomcircuit wel.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:20

Part

Helemaal niets.....

Op vrijdag 28 juni 2002 12:10 schreef exter het volgende:

[..]

Eenvoudige regelbare stroombron:

[afbeelding]

belasting wordt hier voorgesteld door R=100

Door de spanning over R=10 te regelen, regel je ook de stroom door R=10, en de stroom die door R=10 loopt, loopt ook door R=100, onafhankelijk van de spanning erover.
Een regelbare stroombron kan natuurlijk wel maar hij geeft aan dat hij al een stroombron heeft en daarvan de stroom wil regelen door middel van een potmeter.

Verwijderd

offtopic:
[quote]
Op vrijdag 28 juni 2002 12:15 schreef Arendje het volgende:
[/quote]

[quote]
Op vrijdag 28 juni 2002 12:17 schreef exter het volgende:

[..]

In een gelijkstroomcircuit wel.
[/quote]

[Ant_Fucking_Mode]
Een DC fan in een DC circuit is geen constante, noch lineair gedrag bezittende, ohmse belasting. ;)
[/Ant_Fucking_Mode]

Sorry jongens, m'n excuses. ben een beetje bijdehand vandaag geloof ik *D

[edit]
[ontopic]

Een (constante?) stroombron regelen met potmeter. Dan moeten er al regelcircuits aanwezig zijn in de voeding - zoals in voedingen met 'constant current', 'constant voltage' en 'current/voltage limiters', zoals op bv High Voltage Power Supplies van Spellman (Geen SPAM - achtergrond info + Bij de Jaap die ik ken, heb ik eens een discharge van 20kV naar z'n neus zien gaan toen hij z'n opstelling eens van heel dichtbij bekeek :D - en nee, spanning is niet gevaarlijk. tis de stroom die 't 'm doet. feitje: I>50mA door 't hart is wel dodelijk)

Gewoon regelen met een potmeter (van aardse formaten) levert voor zover ik kan bedenken alleen maar brandschade op..

Hier een link met een hele pagina vol Links over allerhande powersupplies :) (bomen?bos? 'k zie niks?)
[/ontopic]
[/edit]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is echt een STROOMbron en ik dacht als ik mijn cirquit en een potmeter parallel zet, dan kan ik de stroom door het cirquit regelen.

nadeel: de weerstand in m'n cirquit is niet constant :(

Dus zoek ik een betere manier.
Als dit niet lukt ga ik proberen de stroombron zelf te regelen mbv rs232 connector aan pc (brrrr...dat kaan nooit goed gaan)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Op vrijdag 28 juni 2002 23:07 schreef Jaaap het volgende:
Het is echt een STROOMbron en ik dacht als ik mijn cirquit en een potmeter parallel zet, dan kan ik de stroom door het cirquit regelen.

nadeel: de weerstand in m'n cirquit is niet constant :(

Dus zoek ik een betere manier.
Als dit niet lukt ga ik proberen de stroombron zelf te regelen mbv rs232 connector aan pc (brrrr...dat kaan nooit goed gaan)
Idd niet

Over welke spanning hebben we het ??

want als de output tussen de 2,77 en de 30V moet liggen en de stroom regelbaar moet zijn van 1mA tot 1,5A heb ik wel een oplossing

(met een beetje gepruts wil tot 10A ook wel lukken :) )

[edit]

Kan ff het schema niet vinden

maar L200 is het magische woord

zoek maar eens een L200 datasheet
staan voorbeeldjes genoeg in

Repareren doe je zo.

Pagina: 1