[Debian] starten vanaf /dev/hde ipv /dev/hda

Pagina: 1
Acties:

• Bonno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 11:03
Hoi Tweakers,

ik zit met een probleempje:
ik heb net debian geinstalleerd op mijn werkpc, maar hierin heb ik een hpt366 controller zitten, en tijdens de install kon ik deze controller niet aan de praat krijgen.
Dus toen heb ik maar m'n schijf aan een normale ide controller gehangen.
Nu heb ik debian iig wel helemaal draaiend enzo en ook al een nieuwe 2.4.18 kernel gecompiled (jaja voor de eerste keer werkte alles al :))
maar nu wilde ik toch proberen om mijn schijf weer aan die hpt te hangen.
Dus ik heb netje lilo.conf aangepast en ja hoor hij starte netjes vanaf /dev/hde5. Alleen nu zit fschk een beetje dwars, want die wil kijken of de kernelfile goed in orde is ofzo (?) maar hij kijkt nog naar /dev/hda5.
Ik heb geen idee hoe ik dit kan aanpassen :(

iemand die kan helpen?

Verwijderd

Ik neem aan dat je hpt366 support in je kernel hebt gebakken (NIET als module). Als dat nog niet is moet je dat dus even wel doen.
Daarnaast is het aan te raden een recente versie van LILO te installeren en de /etc/lilo.conf goed te configureren (voor de correcte drive dus).

Verwijderd

Volgende keer kun je beter je /etc/fstab aanpassen en dan gewoon dubbele entries en op het einde erachter zetten: 0 0. Vooral laatste flag (pass flag) is belangrijk, die moet tijdelijk voor hda en hde op 0. Dan reboot je, gooi je de HDD aan de HPT en kun je met iets dergelijks als linux root=/dev/hde gewoon booten. Als het werkt dan gooi je de fstab /dev/hda entries eruit (of je laat ze op 0 staan) en gooi je je huidige / op pass is 1 (dus 0 1 als laatste flags) en dan pas je zoals janjanjansen schreef de LILO definitief aan.

Nu heb je wsch. te maken met dubbele/foutieve /etc/fstab entries. Even de /dev/hda's op pass = 0 zetten dus :)

• Bonno
Dank jullie wel, ik wist niet dat het door die pass flag kwam.
als ik het dus goed begrijp wordt door pass = 1 dus je filesystem gechecked?

anyway, hij boote mooi op vanaf me hpt366 controllertje dus alles is okej ;)

Verwijderd

lees eens door:
code:
1
man fstab

Daar worden de velden in fstab uitgelegd, weet je gelijk hoe je dat netjes in kunt stellen

• Bonno
...The sixth field, (fs_passno), is used by the fsck(8) program...

...The root filesystem should be specified with a fs_passno of 1...

...If the sixth field is not present or zero, a value of zero is returned and fsck will assume that the filesystem does not need to be checked...
idd je hebt helemaal gelijk :D ;)
Pagina: 1