Anoniem: 37691
als de bat. 1.2v is dan moet hij 1.2 aangevenOp vrijdag 28 juni 2002 01:11 schreef RRX het volgende:
Ik heb hier een fluke multimeter, die kan het volgdende meten:
• Gelijkstrook
• Wisselstroom
• Weerstand
Hoe weet ik of een batterij vol zit of niet?
voltages van de 1,5V batterijen liggen tussen de 1,3 & 1,6 V
een accu mag maximaal x% onder zijn VOL waarde komen, anders trek je de plaaten krom.
ik meet op bijna alle 1,5V batterijen 1,59V ligt dit dan aan mijn multimeter?Op vrijdag 28 juni 2002 01:20 schreef KingOfDos het volgende:
[..]
als de bat. 1.2v is dan moet hij 1.2 aangeven
een accu mag maximaal x% onder zijn VOL waarde komen, anders trek je de plaaten krom.
Oja, en op het stopcontact meet ik 234,1V
ok, thanxOp vrijdag 28 juni 2002 01:50 schreef insan1ty het volgende:
ja onbelast ligt het voltage van een volle batterij hoger dan 1.5V
Een goede grap mag vrienden kosten.
Anoniem: 44545
Een goede test is eigenlijk je batterij even kortsluiten, een penlite NC of NiMH geeft dan een stroom tussen de 10A en 20A, een lege batterij zal meteen richting een paar Amperes gaan.Op vrijdag 28 juni 2002 01:11 schreef RRX het volgende:
Ik heb hier een fluke multimeter, die kan het volgdende meten:
• Gelijkstrook
• Wisselstroom
• Weerstand
Hoe weet ik of een batterij vol zit of niet?
voltages van de 1,5V batterijen liggen tussen de 1,3 & 1,6 V
LET OP ben voorzichtig en gebruik een goede Ampere meter met n bereik van 20 A en doe het maar heel kort (1 seconde bijvoorbeeld). Heel veel batterijen vandaag de dag hebben zo een stripje dat opgloeit als je aan beide kanten drukt, is een beetje hetzelfde principe.
meten van spanningen lukt meestal niet zo goed.
Anoniem: 55849
Daar stop je een batterij in, en dan geeft hij aan hoe val hij is.
Er zitten daarvoor 3 ledjes in, en hoe voller hij is, des te meer ledjes er aan gaan.
Ik weet niet hoe dit werkt, maar hij doet zijn werk wel.
Anoniem: 129319
Ik heb hier een multimeter en een AAA 1.2V batterij.
1) Hoe sluit ik die multimeter aan? Zwart op de plus kant en rood op de min kant veronderstel ik?
2) Hoe kan ik zien hoe vol hij is? Ik heb gezien dat je dan het vermogen moet weten van de batterij, en die formule is P = U · I
Dus je moet het voltage (1.2V) vermenigvuldigen met de weerstand, maar hoe meet ik die weerstand? Gewoon de zwarte draad op de + pool en de rode draad op de - pool en dan weerstand meten?
Nee juist andersom. Rood is de pluskant en zwart is de minkant, zo moet er dan ook gemeten worden.Anoniem: 129319 schreef op zondag 21 november 2004 @ 17:23:
1) Hoe sluit ik die multimeter aan? Zwart op de plus kant en rood op de min kant veronderstel ik?
[ Voor 19% gewijzigd door Electronical op 21-11-2004 17:47 ]
I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond
Voltage vermenigvuldigen met de weerstand? I is níet de weerstand, maar de stroomsterkte.Anoniem: 129319 schreef op zondag 21 november 2004 @ 17:23:
2) Hoe kan ik zien hoe vol hij is? Ik heb gezien dat je dan het vermogen moet weten van de batterij, en die formule is P = U · I
Dus je moet het voltage (1.2V) vermenigvuldigen met de weerstand, maar hoe meet ik die weerstand? Gewoon de zwarte draad op de + pool en de rode draad op de - pool en dan weerstand meten?
En de weerstand meten van een batterij is nogal nutteloos lijkt me.. Hierboven worden toch al voldoende tips gegeven of een batterij wel of niet vol is?
[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 21-11-2004 18:06 ]
Dán gaat jouw multimeter lekker stuk. Weerstand meten van batterijen doe je niet zomaar. Zowiezo is het onnodig.Anoniem: 129319 schreef op zondag 21 november 2004 @ 17:23:
Sorry dat ik dit topic omhoog kick, maar ik heb een vraag dat hierbij aansluit.
Gewoon de zwarte draad op de + pool en de rode draad op de - pool en dan weerstand meten?
Met je voltmeter kan je dat best mooi meten... maarja, dan moet je wel weten wat de 'vol' spanning en wat de 'leeg' spanning is.
Anoniem: 44568
[google=discharge curve characteristics] / [google=ontlaadkarakteristiek]
http://www.vego.nl/4/n/n_069.htm (NiCd / NiMh)
http://www.xs4all.nl/~janfreak/plaatje1.html (Alkaline / Powerlife)
http://www.experimenten.nl/loodaccu.html (Lood-zuur Accu)
http://www.maxell.co.jp/e.../knowmore/comparison.html (diverse)
Dit 2 jaar oude topic gaat weer even van de spanning bijkomen en zichzelf ontladen in de database
Dit topic is gesloten.