Toon posts:

[linux] netatalk zo damn langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all, ik heb hier een fileserver ( PowerMac 6400/200 48MB mem, 2gig SCSI, 40gig Fujitsu 7200RPM IDE)

ik heb netatalk al tijden draaien, alles is fijn. behalve dat t echt damn langzaam is. ik haal copy rates van nauwelijks 1MB per seconde, terwijl ik toch mooie Cat5e kabels heb liggen, en een Farallon 10/100Mbit switch.

kabels zijn niet rot, want ping times naar alle machines op t netwerk < 800 usec.

geheugen, twijffel ik aan, maarja, dat ding vreed EDO-DIMMs en die zijn (*&#$)@$ duur..
overzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
[root@mulder /]# free
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:       46420    45632     788    8016   25152    9088
-/+ buffers/cache:  11392   35028
Swap:    130992 10076     120916
[root@mulder /]#

en mn proc trekt t verder goed ( load is constant 0.00 > 0.05 )

zou t dan enkel aan mijn geheugen liggen ? of is netatalk de fout ?

ik ben benieuwd :)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik denk netatalk, bij mij gaat het ook niet zo denderend snel, ongeveer net zo snel als bij jou (OSX -> FreeBSD)

weet je zeker dat de bottleneck niet bij je mac ligt? die mac van mij is ook maar een 233 met 160 mb intern

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 10:23 schreef M4RTiN het volgende:
ik denk netatalk, bij mij gaat het ook niet zo denderend snel, ongeveer net zo snel als bij jou (OSX -> FreeBSD)

weet je zeker dat de bottleneck niet bij je mac ligt? die mac van mij is ook maar een 233 met 160 mb intern
als het aan de mac lag, dan was de CPU load toch wel hoger geweest ? en als t aan t geheugen lag, dan was mijn cpu load denk ik, wel hoger geweest door t vele swappen. ?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

jep

Misschien boeit het je weinig, maar op mijn werk gaat netatalk razend snel, het moet dus wel kunnen ;).

• M4RTiN
Op vrijdag 28 juni 2002 11:50 schreef Reflex het volgende:

[..]

als het aan de mac lag, dan was de CPU load toch wel hoger geweest ? en als t aan t geheugen lag, dan was mijn cpu load denk ik, wel hoger geweest door t vele swappen. ?
die cpu die je nou meet, op welke is dat? de mac? of de linuxbak

enniewees ik zal vandaag wel ff tjekken hoe snel dat bij mij nou eigenlijk gaat want nu twijfel ik

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 12:45 schreef M4RTiN het volgende:

[..]

die cpu die je nou meet, op welke is dat? de mac? of de linuxbak

enniewees ik zal vandaag wel ff tjekken hoe snel dat bij mij nou eigenlijk gaat want nu twijfel ik
dat is die van de server natuurlijk (mac linux bak ;) ) de client is een G3, een 8600 of een iBook, dus dat zit wel goed :) ok, die iBook haalt wel iets sneller, maar toch..

Jep, mag ik vragen, wat is de config van jouw server ?

• M4RTiN
hmm ik heb het nu weer es geprobeerd met een groot bestand maar wat ik eerst zei klopte niet, het gaat eigenlijk hier ook razendsnel (bestand van 244 mb is er zo doorheen)

Server AMD 750 FreeBSD -> G3 233 Mac OS x

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 15:32 schreef M4RTiN het volgende:
hmm ik heb het nu weer es geprobeerd met een groot bestand maar wat ik eerst zei klopte niet, het gaat eigenlijk hier ook razendsnel (bestand van 244 mb is er zo doorheen)

Server AMD 750 FreeBSD -> G3 233 Mac OS x
hmm... zou t dan toch aan het geheugen liggen ? kan bijna niet anders... ik zal dr nog eens wat bij proppen vanuit mijn 8600

Verwijderd

Topicstarter
ik schop m ff omhoog, omdat er wat veranderd is :) maar ook niet :)

Ik heb inmiddels op een andere mac netatalk geinstalleerd ( 8600 @ 250Mhz, 64MB Ram, SCSI HDs (7200RPM) ) alles draait daarop goed,

op een iMac onder MacOS 9 haal ik vreemd genoeg altijd nog altijd maar 1 - 1.2 MB per seconde, naja, daar kan ik mee leven, maar op mijn nieuwe G4 met MacOS X 10.1.5 is het TRAAG en lijkt het meer op 100- KB/s terwijl de kabels nog altijd goed zijn, de switch die ertussen zit ook, want tussen G4 en iMac haal ik wel 3-4MB/s

iemand een ID ? ljikt me dat het aan MacOS X ligt... re-nicen van afpd en atalkd hielp niet :(

Verwijderd

geen barst verstand van een MAC, maar heb je nog een of andere verdeling vd bandbreedte aanstaan (zonder dat je het weet....)?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 18:11 schreef andre_at_home het volgende:
geen barst verstand van een MAC, maar heb je nog een of andere verdeling vd bandbreedte aanstaan (zonder dat je het weet....)?
nope :) op de mac staat een een week oude linux install, en weet er zo onderhand wel wat vanaf, er staan geen rules oid ingesteld wat dat betreft

Verwijderd

Topicstarter
OK :) t probleem is opgelost, en wel op de plek waar ik het t laatst verwachtte.

mijn switch is een Farallon Netline 8poorts 10/100mbit.

ik vermoedde, (gewoon een ingeving), dat de (arp) cache van mijn switch wel eens vol kon zijn, hij stond al 4 maanden aan, en in die tijd heeft hij veel verschillende computers meegemaakt... dus ik had m uit gezet... even wachten... weer aan, en VROEM... 4MB/s :D

dacht dat t wel handig was mijn oplossing hier neer te zetten, voor t geval iemand anders het probleem tegenkomt

Verwijderd

je zou verwachten dat als je MAC en ip nr nog net in de ARP cache kunnen, dat ie dan nog goed moet werken, ander zou je geen verbinding krijgen. Blijkbaar is dat niet precies zo en loopt de performance eerder terug. Weer idd wat geleerd.

• M4RTiN
ben blij voor je, dat je maar veel van je appletalk netwerk mag genieten! :D
Pagina: 1