Op vrijdag 28 juni 2002 00:06 schreef MSXUser het volgende:
Bij 5000K, is het beeld onscherp voor mij. 6500K is perfect en 9000K is te scherp. Zo scherp dat ik al snel hoofdpijn krijg.
Contrast en Brightness aanpassen brengt geen verbetering in de situatie?
Te vaak zie ik namelijk dat mensen zowel brightness, als contrast vrijwel voluit hebben staan( met als verklaring, ik citeer: '..als 't zwart te wit word door 't zon-knopje, draai ik gewoon 't halve-maan-knopje wat verder open, gaat 't witte weer weg..'
Tip: Hou Brightness zo laag mogelijk: Brightness omhoog = versnelspanning electronen in beeldbuis omhoog = verhoging röntgen-emissie(nog niet zo'n punt, maar toch..) = verkorten levensduur CRT
Voor de Topicstarter:Op donderdag 27 juni 2002 23:51 schreef djsoes het volgende:
heb op mijn lcd de kleuren instelling mogelijkheden van:
preset 9300k of 6500k
die 9300k is goed(wit=wit), maar 6500k is blauwig(licht tintje). waar is deze laatste instelling voor? Voor s`nachts werken achter een scherm ofzo....

Achtergrondje: kleurtemperatuur-instelling bepaalt de 'hue' (RGB-kleurverhoudingen) van je monitor. Oftewel, de tint van wit. De tint van wit bij die instellingen moet overeenkomen met de 'kleur' van gloeiend heet ijzer bij de desbetrefende temperatuur in graden Kelvin. (Zie Max Planck-krommen & bijbehorende stralingswet)
Kleurtemperatuur-instelling is in feite alleen echt belangrijk als 'color-proofing' nodig hebt voor je werkzaamheden (Photoshoppen b.v.). Dit voor zo een natuurgetrouw-mogelijke weergave (maw: dat je foto er op je scherm net zo beroerd uitziet als de geprinte versie

)
is het rustgevender voor je ogen of juist niet?
Sterk persoonsafhankelijk, kies je eigen instelling voor de taak die je gaat doen, als geen specifieke instelling is vereist. Geen medische indicatie mbt kleurtemp. spec. (NEE, je kan erg geen verlate winterdepressie mee behandelen

)