monitor kleuren-instelling vraagje??

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41001

Topicstarter
heb op mijn lcd de kleuren instelling mogelijkheden van:
preset 9300k of 6500k

die 9300k is goed(wit=wit), maar 6500k is blauwig(licht tintje). waar is deze laatste instelling voor? Voor s`nachts werken achter een scherm ofzo.... is het rustgevender voor je ogen of juist niet?

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04
Volgens mij is het voor voorkeuren, wat je liever hebt. Sommige mensen vinden het niet fijn om achter echt wit scherm te zittne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het zit dus bij de red, green , blue waarden....

moet je wel OSD hebben, anders zie je het niet.
8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Op donderdag 27 juni 2002 23:56 schreef djsoes het volgende:
het zit dus bij de red, green , blue waarden....

moet je wel OSD hebben, anders zie je het niet.
8-)
Welke monitor is tegenwoordig niet met OSD uitgerust :?

Misshcien nog een paar, maar de meeste zijn wel uitgerust daar mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 23:55 schreef Termi het volgende:
Volgens mij is het voor voorkeuren, wat je liever hebt. Sommige mensen vinden het niet fijn om achter echt wit scherm te zittne.
maar wat is de precieze bedoeling van de fabrikant. Is het medisch gezien een voorkeur ofzoiets... want de meeste monitoren die ik ken hebben deze keuzen, maar waarom een licht tintje blauw???

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Op donderdag 27 juni 2002 23:59 schreef djsoes het volgende:

[..]

maar wat is de precieze bedoeling van de fabrikant. Is het medisch gezien een voorkeur ofzoiets... want de meeste monitoren die ik ken hebben deze keuzen, maar waarom een licht tintje blauw???

(8>
Ik vind het meer wat gelig...

Maar zet je monitor is een dag lang op 6500 en dan weer op 9300 het is gewoon wat anders... :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42
OSD, was da? Is dat alleen voor CRT-monitoren ofzo? :?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ga ik doen een heel weekend lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29200

Sommige mensen vinden met heldere wit te fel aan hun ogen. Door een andere kleurtemperatuur te kiezen, wordt het voor diegenen wat prettiger. Af en toe is het ook zo dat bij bepaalde temperaturen het contrast toeneemt.
Zelf heb ik m'n monitor (oude IIyama 9017E) ook op 6500K staan. Bij 5000K, is het beeld onscherp voor mij. 6500K is perfect en 9000K is te scherp. Zo scherp dat ik al snel hoofdpijn krijg.

Met een goede kleurtemp. kun je dus ook langer achter je beeldscherm zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48398

Op vrijdag 28 juni 2002 00:02 schreef inquestos het volgende:
OSD, was da? Is dat alleen voor CRT-monitoren ofzo? :?
On Screen Display

Een menu dus waar je je instellingen kan doen. "Vroeger" had je alleen draaiknoppen op je monitor zitten... (ja of tiptoetsen zonder menu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 00:06 schreef MSXUser het volgende:
Sommige mensen vinden met heldere wit te fel aan hun ogen. Door een andere kleurtemperatuur te kiezen, wordt het voor diegenen wat prettiger. Af en toe is het ook zo dat bij bepaalde temperaturen het contrast toeneemt.
Zelf heb ik m'n monitor (oude IIyama 9017E) ook op 6500K staan. Bij 5000K, is het beeld onscherp voor mij. 6500K is perfect en 9000K is te scherp. Zo scherp dat ik al snel hoofdpijn krijg.

Met een goede kleurtemp. kun je dus ook langer achter je beeldscherm zitten.
nu is het wat duidelijker ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

Op vrijdag 28 juni 2002 00:06 schreef MSXUser het volgende:

Bij 5000K, is het beeld onscherp voor mij. 6500K is perfect en 9000K is te scherp. Zo scherp dat ik al snel hoofdpijn krijg.
Contrast en Brightness aanpassen brengt geen verbetering in de situatie?

Te vaak zie ik namelijk dat mensen zowel brightness, als contrast vrijwel voluit hebben staan( met als verklaring, ik citeer: '..als 't zwart te wit word door 't zon-knopje, draai ik gewoon 't halve-maan-knopje wat verder open, gaat 't witte weer weg..' |:(

Tip: Hou Brightness zo laag mogelijk: Brightness omhoog = versnelspanning electronen in beeldbuis omhoog = verhoging röntgen-emissie(nog niet zo'n punt, maar toch..) = verkorten levensduur CRT

Voor de Topicstarter:
Op donderdag 27 juni 2002 23:51 schreef djsoes het volgende:
heb op mijn lcd de kleuren instelling mogelijkheden van:
preset 9300k of 6500k

die 9300k is goed(wit=wit), maar 6500k is blauwig(licht tintje). waar is deze laatste instelling voor? Voor s`nachts werken achter een scherm ofzo....

(8>
Achtergrondje: kleurtemperatuur-instelling bepaalt de 'hue' (RGB-kleurverhoudingen) van je monitor. Oftewel, de tint van wit. De tint van wit bij die instellingen moet overeenkomen met de 'kleur' van gloeiend heet ijzer bij de desbetrefende temperatuur in graden Kelvin. (Zie Max Planck-krommen & bijbehorende stralingswet)

Kleurtemperatuur-instelling is in feite alleen echt belangrijk als 'color-proofing' nodig hebt voor je werkzaamheden (Photoshoppen b.v.). Dit voor zo een natuurgetrouw-mogelijke weergave (maw: dat je foto er op je scherm net zo beroerd uitziet als de geprinte versie ;) )
is het rustgevender voor je ogen of juist niet?
Sterk persoonsafhankelijk, kies je eigen instelling voor de taak die je gaat doen, als geen specifieke instelling is vereist. Geen medische indicatie mbt kleurtemp. spec. (NEE, je kan erg geen verlate winterdepressie mee behandelen :) )
Pagina: 1