Toon posts:

Aopen voeding met Enermax fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de voeding van mijn kast ( een HQ45 ) een enermax fan ingebouwd. Ik heb hem vastgesoldeert op de plaats waar de vorige zat (op de pcb dus)

Ik heb wel een klein probleem. Als ik hem op het laagste zet reboot de pc, of valt hij uit. Het is geen hitteprobleem, het is volgens mij de beveiliging van de voeding die ervoor zorgt dat er niets gebeurt als er geen fan is aangesloten. Ik heb dit probleem ook in het bios, als de potmeter op het laagste staat dan vind het mobo geen rpmindicatie, of het is absurd fout (zoals 35.000 rpm |:( )

Kan ik er dan niet beter een Papst 12 db inzetten, die maakt ongeveer evenveel of minder lawaai (verbeter mij aub :))

edit -
Dit is de reden waarom hij stopt met draaien:
Potmeter op laagste => fan draait op 7v
Als de voeding koud is dan geeft de NTC ook maar 7v dus draait de fan op 7v-5v=2v en de meeste vallen uit met zo'n laag voltage

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
De voedingen die ik ken hebben geen aparte rpm beveiliging, ik draai vaak genoeg voedingen zonder fan (tests enzo).

Het ligt volgens mij aan de enermax fan, als je deze namelijk gaat begrenzen met de potmeter gaat de fan een (klein) stoor signaal geven door de stroom kabels deze kunnen door de voeding als abnormaal worden gezien..... en de rest van het verhaal ken je.

Verwijderd

Topicstarter
en de oplossing is er een potmeter-loze fan ingooien... ;(
Ik wil graag een stille pc, zou een 12 db papst fan goed genoeg zijn? Ik heb de vele topics gelezen voor ik eraan begon maar er is maar één iemand dat dat ook effectief gedaan had. (er een 12 db/1500rpm/20cfm fan ingezet)

Verwijderd

Topicstarter
Is er nu iemand die mij kan bevestigen dat de papst aan 12db goed genoeg koelt voor een Aopen voeding?

Ik hoop dat ik niet irritant overkom maar dit is de situatie:

Mijn ouders gaan verschrikkelijk vroeg :z en ik blijf altijd langer op (meestal om te computeren). Wij wonen op een appartement en onze kamers liggen vlak naasteen met een dun muurtje tussen. Ik kan goed aannemen dat dat verschrikkelijk verveld is als je zo moet proberen te :Z ;(

Verwijderd

Ik denk dat zo'n koeler voor een A-Open voeding wel genoeg koelt.

Verwijderd

jeps, gewoon niet lager zetten.. dan blijft ie het toch gewoon goed doen?? Of maakt ie onwijs veel herrie?

Verwijderd

Ik heb ook een Aopen kast met Aopen voeding, in mijn voeding heb ik ook een Enermax ventilator zitten. Ik heb exact hetzelfde probleem als jij omschrijft, ik moet het ook nog oplossen.

Ik kan de fan nu wel dimmen maar niet tot het uiterste, dan klapt de voeding dus gewoon uit.

Om dit probleem op te lossen hoef je eigenlijk maar 1 ding te doen en dat is, de ventilator aansluiten op een gewone molex connector (geel - zwart) en dan is het probleem over is mij verteld.
Het is dus gewoon een beveilinging in de voeding!
Pagina: 1