Wharfedale 505.2: hoe uitelkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
Ik heb voor een prikkie twee wharfedale 505.2 boxen gekocht.
Kan ik mooi als rear gebruiken voor het surround gebeuren :)

Enig idee hoe oud die dingen zijn en hoe ze uitelkaar gaan voor eventueel onderhoud? Ik zie geen schroeven zitten, op de woofers zitten alleen wat gaten, in de rand.
Het spul doet het nu prima, maar het is handig om te weten hoe ik eventueel b.v. filters kan vervangen e.d. Zijn de speakers misschien vastgelijmd?

Mijn oude jaren '70 wharfedales (nu front dus) kon ik zo uitelkaar schroeven, om de filters te repareren.

Nu nog een keer naar de mamamini (kringloopwinkel) voor een front box :)

Atari portfolio Dos 2.11

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Met een hamer, of lekker in elkaar laten zitten als het goed werkt ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

zoals een maat zeg : 'met een hamer past alles'

maar je wilt niet weten hoe :9 die kerel sloopt et erin

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Waarschijnlijk zit de schroeven netjes weggewerkt, opgevuld en overgeplakt/gespoten.
Wharfdale is nou eenmaal een hoop handwerk, en dan mag je dergelijke afwerking verwachten.

Magneetje doet wonderen. Zachtjes wrikken met een schroevendraaier en goed kijken trouwens ook ;)

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Verwijderd

Mijn modus serie ofzo die ik vroeger had kon je niet uitelkaar halen. De enigste twee manieren om in de speaker te komen is d.m.v je speaker terminal los te schroeven of de plastic ring van je bafle, die net je speaker omlijnt eraf te halen en de schroeven daarachter los te draaien.

Wharfdale speakers klinken wel aardig voor het geld dat je ervoor neerlegt, echter ze halen het lang niet meer de qualiteit welke ze hadden in de jaren 70.

• Xanax959
Och, voor die 505.2 dingen heb ik 23 euro betaald, en uit de search hier kon ik opmaken dat ze in 1990 678 gulden per paar hebben gekost.

Die jaren 70 dingen van mij zijn Glendale 3 XP's en klinken inderdaad natuurlijk nooit als de huidige kwaliteitsboxen.
Maar voor mij klinken ze goed genoeg, momenteel alleen wat dof, ik moet nog eens op zoek naar vervangende tweeters e.d.

De 505.2 boxen hoeven ook niet uitelkaar, maar ik ben nou eenmaal nieuwsgierig naar wat voor filter erinzit e.d.

Ik heb een poos geleden twee pioneer boxjes op de kop getikt voor mijn vriendin, zien er leuk uit, klinken aardig, maar het filter bleek wat eenvoudig inelkaar te zitten, dwz 1 één (1) condensatortje...

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Als je die glendale 3xp tweeters toch gaat vervangen wil ik deze wel van je overnemen 8-)

• Xanax959
Op zaterdag 29 juni 2002 14:30 schreef petalwing het volgende:
Als je die glendale 3xp tweeters toch gaat vervangen wil ik deze wel van je overnemen 8-)
Ik zal er over na denken, maar ik denk niet dat ik op korte termijn met die glendales aan de gang ga. Geen tijd e.d.
Maar in vergelijking met die 505.2 boxen klinken ze erg dof.
Wat heb je aan niet goed werkende tweeters?

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Om eerlijk te zijn is het een stukje nostalgie, ik heb zelf een zelfbouwset van wharfedale staan ... een Unit 5 kit ... echter is daar 1 tweeter van gesneuveld, ik zoek dus een goede tweeter alleen weet ik niet in welke serie van wharfedale deze werd gebruikt. Is echter uit dezelfde periode van de glendale/glovedale series ... deze tweeters vind ik zelf vrij redelijk klinken, beter als die uit de denton serie (tot 17kHz.) maar goed het is idd niet te vergelijken met me huidige tweeter.

Verwijderd

hihi,die warfdales waren mijn eerste goede speakers.
Je kunt dat zwarte randje rond de woofer als het goed is gewoon loshalen.
:)

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-10 22:43
Op donderdag 27 juni 2002 22:06 schreef Xanax het volgende:
Ik heb voor een prikkie twee wharfedale 505.2 boxen gekocht.
Kan ik mooi als rear gebruiken voor het surround gebeuren :)
denk niet dat je versterker deze wharefedales kan aansturen(niet genoeg vermogen op je achterkanalen(tenzij je THX hebt)

(correct if i'm wrong)

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 22:30 schreef dave01 het volgende:

[..]

denk niet dat je versterker deze wharefedales kan aansturen(niet genoeg vermogen op je achterkanalen(tenzij je THX hebt)

(correct if i'm wrong)
? Waarom zou je die speakers niet kunnen aansturen ?

THX is een certificering en zegt niks over het vermogen dat uit je versterker komt als deze NIET THX gecertificeerd is.

• Xanax959
Op zaterdag 29 juni 2002 22:30 schreef dave01 het volgende:

[..]

(correct if i'm wrong)
Wil prima hoor, ik heb niet de krachtigste versterker, een Onkyo TX-DS484, maar het werkt prima. Hij kan behoorlijk hard, zonder te vervormen.
Ik geef toe dat het nou niet bepaald gevoelige speakers zijn.

Atari portfolio Dos 2.11

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:37
*oud topic*

Mijn Eltax Evolution set heb ik verleden week de deur uit gedaan en ben nu op zoek naar andere speakers, waarvoor ik eerst ook nog moet sparen. Nu heb ik van een collega 2 Wharfedale 505.2 speakers gekregen, zodat ik tussentijds nog wel enige vorm van geluid heb. Jammer genoeg komt er uit 1 speaker geen geluid van de tweeter. De speakers zijn lang(enkele jaren) niet gebruikt en de eigenaar heeft ze spelende opgeborgen. De wooferrand is nog helemaal in orde. Ik zou dus graag de binnenkant willen zien, heeft de TS wellicht de speaker open gehad en kan mij dus vertellen hoe ik dit ding open krijg?

iRacing Profiel

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

*flinke schop*

Sorry voor het kicken voor dit oude topic. Maar waarom iets nieuws maken als er al een is.
Dat geld ook voor mijn speakers. ik wil 5.1 in mn kamer gaan aanleggen en daarvoor wil ik mn Wharfedales weer gebruiken alleen is er eentje hiervan beschadigd. voor zo ver ik weet is hij nooit opgeblazen.

Maar hij vertoont de volgende kuren; bij het afspelen van muziek op normaal volume begint de woofer te kraaken. Hij loopt aan lijkt het wel. Als ik ook met de hand voel maakt hij het zelfde soort kraak geluid. Vergelijk ik m met zn werkende broertje, die heeft dat niet, gaat geruisloos heen en weer.
Nu had ik al gezocht en er waren een aantal mogelijkheden. Dat er iets scheef zat, spoel ofzo, (ik ben niet zo thuis in speaker-taal) en dit was op te lossen door met een 9V batterij even kort contact te maken, zodat het misschien weer recht gaat.
Een ander probleem kan zijn dat er iets gesmolten is en dat hij daardoor aanloopt. Wat hieraan tie doen is weet ik niet. Het kon wel gerepareerd worden schijnt bij een speciaalzaak.

Maar nu wil ik dus op onderzoek uit in die speaker maar er zitten nergens schroefjes in die dingen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker.jpg
voor de duidelijkheid nog 2x ingezoomd, mischien kan je die inkepingkjes zien, ik heb er voorzichtig in gewrikt met een schoevendraaier, maar er zat geen beweging in.
http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker3.jpg
http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker4.jpg
ja hij is een beetje beschadigd maar daardoor kreeg is ze gratis bij mn stereoset 8) toen deden ze het nog heel goed overigens

nog even voor het geheel de specs voor zover ik ze weet aangezien ik er geen boekje oid bij heb:
Nominal Impedance: 8 Ohms
Powerhandling (programme) 100W
Sensitivity (2.83v@1m) 86dB
model 505.2

dus hoe krijg ik m open en vervolgens hoe fix ik m :?

[ Voor 10% gewijzigd door DopdeDouwer op 18-01-2005 11:08 ]

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Blijft leuk om te zien dat er nog steeds belangstelling is voor deze oude box. Ik heb ze zelf al sinds 1990, toen nieuw gekocht. De tweeter is eenvoudig los te schroeven met een kruiskop als je het 'radioactief' plasticje eraf haalt. Woofer is mij ook nog niet gelukt. Misschien dat onder de rubberen rand van de woofer schroeven verborgen zitten?

Volvo V70 D5 my2011

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[/quote]Misschien dat onder de rubberen rand van de woofer schroeven verborgen zitten?
[quote]
Nee helaas ik heb t ff gechecked en is toch niet zo ik had het wel gehoopt. Maar het lijkt wel van binnenuit vast gezet te zijn :(
hier een plaatje wat het iets verduidelijkt

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker1.jpg
Het lijkt dus van binnenuit vast gemaakt aan dat beugeltje wat je ziet. Of de zwarte rand of de zilveren kunnen eruit door te wrikken. Alleen durf ik dat niet helemaal denk ik, eerst maar eens de rubberen rand weer terug te plakken, wat voor lijm kan ik er het beste voor gebruiken, het lijkt wel fotolijm, ging best makkelijk los. alleen plakt het niet goed genoeg meer om vast te blijven. :(
Nog suggesties om de woofer eruit te krijgen/ repareren?

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:36:
Nog suggesties om de woofer eruit te krijgen/ repareren?
Wat je zegt gewoon de rubberen rand met een goede universele lijm (dus geen fotolijm o.i.d) weer vast zetten. Eerst zou ik nog eens proberen de woofer met twee schroevendraaiers in de inkepingen draaiend (meestal linksom ;) ) los te wrikken. Anders zie ik geen oplossing hiervoor...

Volvo V70 D5 my2011

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50

mr_petit

opperprutser

je kan de complete speakers draaien in de behuizing. (De complete speaker is als het ware 1 schroef).
Dit kan je doen door een platte schroevendraaier tegen de zijkant van die speetjes te zetten er er met een hamer (zachtjes) op te tikken. (zo draaien ze dan in de behuizing)
je hebt ze dan zo los.
Je hoeft de speaker niet al te ver te draaien (4 cm. ofzo), want het is een bajonetsluiting als ik me goed herinner. (stukje draaien, en dan kan je ze er uit halen).

Die rubberrand zou ik weer met iets van bisonkit vastmaken (2 zijden dun aanbrengen) (wel de oude lijmresten zo goed mogelijk verwijderen)

* mr_petit heeft zo'n setje @work spelen: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/stereokl.jpg

Als de spreekspoel overigens aanloopt in de magneet is er vrij weinig meer aan te doen.
De spreekspoel is dan of heel heet geweest, waardoor een gedeelte van de windindingen heeft los gelaten (en nu tegen de wand van het gat schuurt), of de woofer heeft een zo'n grote uitslag gemaakt dat de spreekspoel tegen de poolplaat (onderkant van het magneetgat) is geslagen, waardoor de spreekspoeldrager niet meer vlak en rond is (en zodoende tegen de wand van het magneetgat schuurt)
die 9v batterijtruuk werkt bij geen van beide problemen. (ik zou niet weten wanneer die truuk wel zou moeten werken, behalve dan dat je de polariteit van de speaker ermee kan bepalen)

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2005 16:13 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

weer een kick

ik wilde dit topic ff compleet maken, voor het nageslacht :+

ik heb m dus open, het ging niet van harte maar toch.
Zo ziet het er dan uit. Dus inderdaad draaien is de truuk. (zie inkepingen en uitsteeksels aan de beugels.)Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker%20003.jpgop t stickertje op de woofer staat:
2064B MT
SB S

Er zit ook nog een filtertje in:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/speaker%20004.jpg
verder een boel wol/pluis :*)

Verder ben ik bang dat deze niet meer gaat werken, er komt na het gebeuk met de hamer helemaal meer geluid uit de woofer |:(

Kan de magneet er ook nog af? Ben wel benieuwd wat er nu precies het kraak geluid maakt.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17
Vandaag heb ik ook de wharfedale 505.2 boxen gekocht (2e hands voor 40 euro) zelf heb ik al een paar en was zeer te spreken over deze, ik wilde er eentje bij, echter bij thuiskomst na ze aangesloten te hebben bleek dat beide tweeters kapot waren van de boxen, het geluid was veel doffer dan van mijn eigen 505.2 Althans ik vermoed dat de tweeters het niet meer doen, is het verstandig om de 'draaitruc' toe te passen om te kijken over er niet een draadje naar de tweeter los zit ? Ik voel namelijk weinig voor op mn nieuwe aankoop meteen te molesteren

p.s
Geplaatst op dinsdag 18 januari 2005 15:36
Door: DopdeDouwer
foutje in GoT ?

ik heb net even het tweeter dr uitgeschroefd, en in het kleine rondje, wat van soort aliminum is zit n scheurtje, is dit schadelijk of gaat het om hetgene wat erachter zit (die dikke magneet ofzo?) ik ben nogal een box noob vandaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Magnolia op 17-02-2005 22:05 ]

Ontspan.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50

mr_petit

opperprutser

het lijkt me sterk dat bij beide speakers een draadje los zit.
het lijkt me veel aannemelijker dat beide tweeters opgeblazen zijn.

Ik vond ze niet lastig open te krijgen, maar of je er schade aan overhoudt hangt maar net af hoe secuur je te werk gaat, wat voor gereedschap je hebt en hoe vast de speakers zitten.

Ik zou ze gewoon terugbrengen als dat kan (koop nooit speakers 2e hands als je ze niet gehoord hebt ;))

"man is not truly one, but truly two,"

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ja je kan met je hand voelen of de draadjes vastr zitten. Moet je wel het schuim eruit halen wat erinzit maar dat kan je er wel weer terug instoppen.

Je moet het tikken wel goed doen, dus zorg voor een goed dikke schroeve draaier die goed past en sla niet te hard. Het is maar aluminium, bij mij ging het niet zo soepel en zijn de inkepingen nu een beetje gehavend. Scheurt wel een beetje uit.

GoT had het gewoon goed, het was gewoon een flinke kick zoals ik al zei :+

• Magnolia
Ik heb de boxen wel beluisterd bij aanschaf, en ik twijfelde al of de tweeter het deed, dus ik vroeg of hij de boxen iets harder kon zetten (radio stond op) en toen voelde ik wel trillingen terwijl ik mn vinger op de tweeter legde, dus ik dacht ze doen het, maar nu denk ik dat het gewoon resonatie van de grote speaker eronder was, efin ik heb ze gehaald in Anna Paulowna, en ik woon in Nijmegen, 200km verder op. Dus 'even' terugbrengen is er niet bij. Ik wil best n nieuwe tweeter kopen, en die erin plaatsen maar ben een beetje huiverig op mn box uit elkaar te 'slopen' wat ik uit de foto's opmaak is dat het gewoon een aanelkaar gelijmd blok is met erin een filtertje (zo'n printplaatje) met 2x 2 draadjes die lopen naar de grote speaker en de tweeter. Voor de rest is de box gevuld met schuim neem ik aan ?

Heb je wel genoeg werkruimte, en ik kan wel een beetje solderen maar luistert dit niet erg nauw? of zal ik even de 'goede' tweeter uit mijn eigen boxen pakken en daarin plaatsen kijken of het daaraan ligt? (die moet ik dan wel los solderen :/ ) Of zou ik mn goede boxen gewoon intact laten en gaan klooien met 'n andere tweeter ofzo ?

naja ik ga nu uit, ik lees morgen de reacties wel :P

[ Voor 19% gewijzigd door Magnolia op 17-02-2005 22:16 ]

Ontspan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

voor de liefhebber van deze oudere wharfedale speakers wellicht de tip om een te kijken naar de oud E serie. E 50 / 70 of 90. De e - 50 is ook een montitor en de 70 en 90 zijn zuilluidsprekers van een geweldige kwaliteit. Ik heb zelf de e 50 en e 70 gehad en heb eventueel nog wel wat onderdelen mocht je geen volledig werkend exemplaar meer kunnen kopen :)

Let wel de Echte E serie is van 22 mm plaatmateriaal gemaakt en weegt evenveel als een huiskamer olifantje. Daarna is er nog een e - serie gemaakt maar die was van spaanplaat. De 505 is trouwens ook een zeer mooie speaker (heb hem zelf ook een poos voor achter gebruikt)

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Je hebt denk ik wel ruimte genoeg, onderin dan. Het printplaatje kan er volgens mij gewoon uit met de boutjes die je ziet. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het de draadjes zijn lijkt me wel erg toevallig. De teeters kun je er overigens ook gewoon uithalen door het plastic kapje eraf te wippen (hierachter schijnen schroeven te zitten), dit zit vast gelijmd en moet je dus weer terug vastlijmen.

Ik denk ook dat de tweeters zelf of de filter stuk is.

• Magnolia
aha en hoeveel gaat het ongeveer kosten om die te vervangen ?

Ontspan.

Pagina: 1