[LCD 2x16] Doet weinig

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-07 13:28
ok, ajb niet allemaal gaan zuchten maar hier is weer zo'n <piep> die er niet uitkomt.

Backlight: Werkt
Als ik spanning op de LCD zet: Dan gaat de bovenste regel voor 100% aan (zoals hoort) en de onderste regel voor +/- 50%
Als ik hem aansluit: Dan knipperen de bovenste drie lijntjes van de onderste regel mee om "de maat" van wat Smartie uitstuurt.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Ik heb hem al 100 keer doorgemeten. btw.

Verwijderd

De bovenste regel voor 100% aan is normaal, dat heet een ongeinitialiseerd display. De onderste regel voor 50% aan wil waarschijnlijk zeggen dat je contrast te hoog staat.
Ik had precies hetzelfde als wat jij had... die balk knipperde wat (op de maat van smartie) maar er kwam nix op het scherm. Je data-lijn zit waarschijnlijk niet goed. Bij mij kwam het doordat een hele rij draadjes verkeerd aangesloten waren. (ik had pin 13-25 als 25-13 aangesloten). Kijk dat nog eens goed na zou ik zeggen....
Veel suc6!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
of je hebt een draadje niet goed vast zitten, of je hebt een of twee data lijnen omgewisseld.

dat word weer opnieuw aansluiten :D

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 20:41
Check ook even of je poort op epp staat...

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

Verwijderd

Of je display is kapot, zoals bij mij tot twee keer toe |:(

;)

• Steven
Op donderdag 27 juni 2002 22:07 schreef DarthElvis het volgende:
De bovenste regel voor 100% aan is normaal, dat heet een ongeinitialiseerd display. De onderste regel voor 50% aan wil waarschijnlijk zeggen dat je contrast te hoog staat.
Om de onderste rij wit te krijgen moet ik zo veel contrast weghalen dat de bovenste rij nauwelijks meer zichtbaar is ;(
Ik had precies hetzelfde als wat jij had... die balk knipperde wat (op de maat van smartie) maar er kwam nix op het scherm. Je data-lijn zit waarschijnlijk niet goed. Bij mij kwam het doordat een hele rij draadjes verkeerd aangesloten waren. (ik had pin 13-25 als 25-13 aangesloten). Kijk dat nog eens goed na zou ik zeggen....
Veel suc6!
Dan toch maar een keertje doormeten :Z :Z :Z

• Steven
Alles helemaal opnieuw gesoldeerd (zo'n soldeerbout is heet :P) maar nog steeds de zelfde problemen, als ik er spanning op zet dan gaat de bovenste regel 100% (afhankelijk van pot-meter natuurlijk) aan en de onderste op +/- 50% en als ik smartie aan zet knipperd hij op de maat van smartie mee :'(

Heeft iemand nog suggesties? Poort staat al op EPP btw.

[edit]

Ik had net ineens bij het opstarten dat alles uit was en karakter twee knipperde?!? Dat ging door totdat ik smartie op starte waarna de bovenste regel weer op 100% ging en de onderste op de maat knipperd.. Ik snap er nu helemaal NIETS meer van.

• Steven
Ik heb ff een pic gemaakt, misschien is er nog iemand die een ingeving krijgt :) Ik heb de bedrading helemaal gechecked maar nog steeds excact hetzelfde :'(

Afbeeldingslocatie: http://steven.xs4all.nl/lcd.jpg

Dit is alles wat ik eruit krijg... Ik krijg dit ook te zien als ik alleen pin 1,2 & 3 aansluit. Of ik de printerkabel aansluit ja of nee maakt niet uit.
Pas als ik wat met Smartie ga uitzenden begint de onderste regel een beetje te knipperen.

Verwijderd

Alweer je schakeling helemaal napluizen op fouten!
Zonodig opnieuw opbouwen.

Verbind eventueel pin 2 met +5v
en pin 1&3 met de gnd. Dan moet ie imho alleen op de bovenste balk zwarte blokken geven.
Zoniet, terugsturen :?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-08 11:11
Je hebt wel de driver toch wel gebruikt voor WinXP etc?
Drivertje

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

een tip: download crystalcontrol van www.crystalfontz.com

en trouwens, die 13-25 reeks verkeerdom aansluiten in mij ook overkomen, check dus alles nog 2 keer en dl dit progje.. dan zou het goed moeten gaan

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23

MrG

Je hebt de pinnen precies verkeerd om gesoldeerd. Ik had exact hetzelfde met zo'n 2x 16.
Kijk goed in je paralelle connector daar staan de pinnummers. Als je dan kijkt zie je dat het schema wat je hebt niet overeenkomt met wat jij hebt...

Je hebt m dus in spiegelbeeld gesoldeerd vermoed ik.

Verwijderd

'k heb precies hetzelfde probleem...
Verder vond ik dit draadje nog: [topic=351906/1/25]

Edit: ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden:
Op vrijdag 28 december 2001 19:28 schreef Borry het volgende:
Ik heb ook een 16x2 die in het begin niet wilde werken tot ik er achter kwam dat de stekker op het schema op de kop is getekend.
Je zou verwachten dat de stekker is getekend aan de soldeerzijde maar dat is niet zo.
Testen kun je het beste met LCDprint.exe onder DOS.
Ik gebruik LCDCenter onder Win2k en dat werkt perfect.
Helemaal niet bij nagedacht dat ze die parallele poort connector op het schema wel eens niet van dezelfde kant als ik bekijken... |:(

MrG, je hebt gelijk, maar helaas staan er geen nummertjes op mijn connectortje...

Verwijderd

Woei!! Hij werkt... :P
Ik had 'm idd in spiegelbeeld gesoldeerd (1ste keer dat ik zo'n LCDtje in elkaar zet). Misschien iets voor in de LCD FAQ?

Ik krijg met smartie wel nog steeds die "geen schijf in station" melding :(. Maar dat valt ook vast nog wel te verhelpen. /me is blij :)

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 12:27 schreef Steven het volgende:
Ik heb ff een pic gemaakt, misschien is er nog iemand die een ingeving krijgt :) Ik heb de bedrading helemaal gechecked maar nog steeds excact hetzelfde :'(

[afbeelding]

Dit is alles wat ik eruit krijg... Ik krijg dit ook te zien als ik alleen pin 1,2 & 3 aansluit. Of ik de printerkabel aansluit ja of nee maakt niet uit.
Pas als ik wat met Smartie ga uitzenden begint de onderste regel een beetje te knipperen.
mag ik een foto van jou van de achterkand ik denk dat ik ook nog zo'n lcd'tje heb liggen....

Verwijderd

Op zondag 30 juni 2002 12:40 schreef The_Greater het volgende:
Je hebt wel de driver toch wel gebruikt voor WinXP etc?
Drivertje
Operating System: Win2k
je hebt wel gelijk deze driver MOET je installeren, anders doet smatrtie niet echt veel.
Pagina: 1