Suse Linux 8.0 op een Dell Inspiron 4100

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd Suse Linux 8.0 te installeren (vanaf CD) op mijn laptop. (in een dual-boot config met Windows XP)
Installatie lijkt helemaal goed te gaan tot aan het moment dat het linuxsysteem voor het eerst boot van harddisk.

Op dat moment blijft het systeem muurvast hangen op de melding :
Starting kernel PCMCIA
er rest dan niets anders dan de stroom (ook de accu) er af te halen.

Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden en hoe dit op te lossen.

Bijkomend probleempje :
Uiteraard wordt ook de LILO bootloader geinstalleerd. Als ik deze wil verwijderen (via het normale commando lilo -u /dev/hda) dan kan dat niet. Wil ik dan de originele MBR terugzetten via de recovey console van WinXP dan vraagt deze om een Administrator password, terwijl dit er niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kon je niet de power-knop even lang (5 sec) indrukken? Dan geef je het BIOS opdracht om de pc uit te zetten, als dat niet wil is er wel echt iets mis namelijk...

Kun je ook proberen om tijdens het booten snel <alt>+ <F10> in te drukken zodat je de kernel-messages ziet? Want de kernel is ongetwijfeld paniek aan het veroorzaken ;)

En lilo kun je toch prima laten staan als je kunt booten? Evetueel zet je de delay op 1 (1/10 (s)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben maar een NOOB met Linux.
Maar toen mijn install van suse mis liep kon ik loggen met username: root
password: <geen password>
dus als hij om password vraagt gewoon eens op enter drukken.

Maar meschien had je dat al geprobeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 13:33 schreef StephanPHP het volgende:
Ik ben maar een NOOB met Linux.
Maar toen mijn install van suse mis liep kon ik loggen met username: root
password: <geen password>
dus als hij om password vraagt gewoon eens op enter drukken.

Maar meschien had je dat al geprobeert.
:? Heb je zijn probleem eigenlijk wel gelezen?

Misschien dat je trouwens ook kunt booten met 'linux 1', dan boot ie alleen runlevel 1. Kun je daarna proberen of ie verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alt-F10 heb ik nog niet geprobeerd. Overigens zie ik wel de normale bootmessages van Linux. Pas bij de melding Starting kernel PCMCIA stopt de boel volledig.

Wat betreft LILO : wat heb ik aan een botmanager voor 2 OS-en las 1 van die 2 niet aan de praat te krijgen is ? Vandaar mijn keuze om lilo er af te gooien. Het was trouwens een hele toer om in LILO het standaardsysteem op Windows te zetten ipv Linux en wel omdat ik Linux niet opgestart kreeg. Ik heb dat nu tijdens (weer) een herinstal van Suse gedaan (door stiekem even naar de Yast-config module te gaan en die snel te editen).
Op vrijdag 28 juni 2002 12:19 schreef banaan-X het volgende:
Kon je niet de power-knop even lang (5 sec) indrukken? Dan geef je het BIOS opdracht om de pc uit te zetten, als dat niet wil is er wel echt iets mis namelijk...

Kun je ook proberen om tijdens het booten snel <alt>+ <F10> in te drukken zodat je de kernel-messages ziet? Want de kernel is ongetwijfeld paniek aan het veroorzaken ;)

En lilo kun je toch prima laten staan als je kunt booten? Evetueel zet je de delay op 1 (1/10 (s)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De powerknop werkt inderdaad.

Ook Linux in runlevel 1 opstarten werkt.

Daarna in /etc/init.d/pcmcia gekeken hoe het PCMCIA gedeelte te disablen. Zou mogelijk moeten zijn via NOPCMCIA op de boot-prompt te geven. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, want die feature NOPCMCIA lijkt niks te doen.
Probleem blijft dus.
Op vrijdag 28 juni 2002 12:19 schreef banaan-X het volgende:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 13:17 schreef gerpol het volgende:
De powerknop werkt inderdaad.

Ook Linux in runlevel 1 opstarten werkt.

Daarna in /etc/init.d/pcmcia gekeken hoe het PCMCIA gedeelte te disablen. Zou mogelijk moeten zijn via NOPCMCIA op de boot-prompt te geven. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, want die feature NOPCMCIA lijkt niks te doen.
Probleem blijft dus.
[..]
Heb je PCMCIA kaarten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kaarten zelf heb ik niet, maar de laptop heeft uiteraard wel 2 PCMCIA-slots, maar dan nog zou je toch op 1 of andere manier dat gedeelte moeten kunnen uitschakelen zodat het booten van Linux goed gaat ?| :(
Op zondag 30 juni 2002 13:19 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Heb je PCMCIA kaarten eigenlijk?
Pagina: 1