Toon posts:

[3dstudio R4] boolean probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met mijn chieftec case te modellen maar zit met een probleempje

Ik wil dus het bordeau gedeelte uit het paars gedeelte weghalen. Maar het blijkt niet te lukken:

[img][url="http://www.bvbagoethals.be/damn.jpg"]http://www.bvbagoethals.be/damn.jpg[/url][/img]

je vind de .max file op www.bvbagoethals.be/chieftec-mid.max

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
't kan aan mij liggen, maar in dat 'bordeaux'-ding, mis ik een face aan de naar de kijker kijkende kant :? Ik bedoel: ik mis een doorgetrokken lijn van bovenin naar beneden op het hoekpunt dichtst bij de kijker, wat zou impliceren dat het een curve is, maar dat is het niet, of het moeten iets van NURBS zijn (anders zouden daar een hoop faces zitten). Waarschijnlijk is je object dus mol, en kan je dus ook niet met de Boolean aan de gang. Kijk even alle faces na, en zorg dat het object helemaal klopt.

btw: plaatjes link je met de [img] tag :)

Verwijderd

Topicstarter
geen idee hoe ik dit fix

heb gewoon een arc (spline) getekend, en dan een rechte lijn aan toegevoegd zodat deze gesloten is. en dan een extract op gedaan. Vervolgens gecombineerd met een box (boolean).

help! :(

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ah, maar heb je die arc en line wel goed samengevoegd tot één gesloten lijn?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
zou er iemand soms eens kunnen kijken naar de file en via de history stack eens zien waar ik het verprutst heb?

3D is eigenlijk vrij moeilijk om aan te leren "via het net"

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik zie hier al dat je je uitknip-object hebt gemaakt door een boolean union, dat is erg onhandig. Meerdere oplossing zijn mogelijk:

-Haal die union-objecten weer uit elkaar en knip ze gewoon om de beurt uit dat grote object.

-Voor een handigere methode: teken een vooraanzicht van je uitknip-object, spline dus, en extrude die. Die kan dan wel in één keer knippen.

-Of maak een box, zonder die bolling, en doe een edit mesh-modifier. Selecteer nu de bovenste vertices (die bol moeten staan) en voeg met deze vertices in de selectie een bend modifier toe voor een mooie buiging. Deze box kun je nu gewoon met boolean uitknippen.

-Of het beste: gebruik helemaal geen boolean! Teken gewoon een spline met daarin nog een spline (het gat) en extrude het geheel, geeft ook het goede resultaat en vooral ook: zonder boolean.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.bvbagoethals.be/shit.jpg

Ik heb die tweede methode gebruikt enne, zit met een face ofzoiets die niet goed zit. Idee?

Verwijderd

Topicstarter
ow, zelf gefixt (gewoon in omgekeerde volgorde gebooled)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Na iedere boolean je object weer omzetten naar "editable mesh" voorkomt een hoop problemen.
Verder is max geen solid modeller, houdt daar rekening mee met de manier waarop je een model op wil bouwen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
solid modeller.

U bedoelt?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 28 juni 2002 17:34 schreef gabberatski het volgende:
solid modeller.

U bedoelt?
Booleans op primitieven stapelen. Box is een primitieve in MAX, gaat door voor een solid maar is het niet. Ga je daar dan mee solid modellen dan krijg je fouten.

de betaler vervuilt

Pagina: 1