Update betreffende het crashen/freezen van NWN:
Het lijkt erop dat er een kans bestaat dat de computer bevriest, als de NWN PLAY cd in het station zit, EN Norton Antivirus AutoProtect op ENABLED staat. Dit blijkt uit het feit dat de pc bevriest als ik een image van de cd wil maken terwijl NAV aanstaat. Dit gebeurt niet als NAV uitstaat.
In het spel gebeurt het regelmatig dat het spel gewoon bevriest, terwijl er dan een hoog fluitend geluid uit de luidsprekers komt. (Hier hebben blijkbaar meer mensen last van.) Ik denk dat dit te maken heeft met de drivers van de geluidskaart; in mijn geval een Soundblaster Live!, eerste generatie, uit begin 1999. Ik ga proberen het spel te spelen zonder EAX, maar MET Direct 3D hardware ondersteuning. Als het dan nog bevriest, dan zet ik ook de hardware ondersteuning uit. Bevriest het spel dan niet meer, dan zijn de SB Live! drivers niet in orde, of het is een echt probleem met NWN, dat dan door Bioware moet worden opgelost....
Ik vermoedde al iets betreffende de SBLive! drivers, want als EAX aanstaat, heb ik ook in Soldier of Fortune 1 problemen. Ook dat spel wil dan nog wel eens hangen, met dezelfde symptomen als NWN; bevriezend beeld, en hoog fluitend geluid door de boxen.
Als dit wordt bevestigd, dan koop ik een nieuwe geluidskaart. De Terratec 512 PCI, 4.1, (Ik heb geen 5.1 boxen), of de Hercules Muse XL 4.1, beiden 40 euro bij Dynabyte. De soundblaster Live! was wellicht in 1999-2000 de meest brute kaart die te krijgen was, maar tegenwoordig duikt hij me te vaak op als veroorzaker van problemen. Dit schijnt te komen doordat hij niet 100% PCI 2.1 compatible is; hij schijnt een of andere functie op dat gebied te missen. Ook is de driverondersteuning van Creative ZEER slecht. Niks nieuws meer sinds mei 2000... alleen een miezerige driverupdate voor WinXP. Een Audigy DENK ik niet eens aan, omdat Creative's driverondersteuning zo brak is.
Heeft iemand ervaring met de Hercules Muse XL? Dit lijkt me namelijk voor zijn geld een hele leuke geluidskaart. Ondersteunt EAX 1 en 2, Aureal 3D 1.0, Hardware DirectSound 3D, en heeft aansluitingen voor 4 boxen. Laatste driverupdate is van februari 2002.
De Terratec 512 is zeer vergelijkbaar, maar deze ondersteund EAX 2 niet, alleen versie 1. De laatste driverupdate is van 18 oktober 2001. Kent iemand deze kaart?
Edit:
EAX uitzetten helpt niet. Na ongeveer 2 1/2 uur spelen liep het spel vast. NAV stond uit. Na een reboot speelde ik verder, maar toen zat hij al vast binnen 5 minuten. Hardware Sound uitzetten is niet te doen; op mijn PC (Athlon 1400, 512 MB) wordt het spel dan traag. Blijkbaar trekt zelfs zo'n pc het dan niet meer. Ik denk toch nog steeds dat de fout OF bij NWN ligt, of bij de SBLive! drivers... In het eerste geval zal het vervangen van de geluidskaart niet helpen. Zeer veel mensen hebben last van lockups. Daaronder zijn mensen met een SBLive!, maar ook mensen met een andere kaart. Zie de forums op
http://nwn.bioware.com.
Hoe zit het bij jullie? Het hele spel loopt bij mij perfect, behalve deze freezes. Elke 30 seconden quicksaven doe ik toch al (

), maar om nu bij elke stap te moeten denken "hopelijk hangt hij niet" is zeer irritant.