/dev/hdc naar /dev/hda

Pagina: 1
Acties:

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Topicstarter
Ik heb op dit moment SuSE 7.2 draaien als server maar nou zit die schijf op /dev/hdc, en dat vind ik een beetje lastig worden :)

nou vroeg ik mij af of ik zonder problemen de HD waar linux op staat (/dev/hdc) op /dev/hda zou kunnen zetten. Volgens mij hoef ik dan namelijk alleen maar /etc/fstab en /etc/lilo.conf te veranderen,
maar ik dacht weet je wat ik vraag het NOS wel ff die weten dat vast beter (8>

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 19:37 schreef ZyberTEQ het volgende:
nou vroeg ik mij af of ik zonder problemen de HD waar linux op staat (/dev/hdc) op /dev/hda zou kunnen zetten. Volgens mij hoef ik dan namelijk alleen maar /etc/fstab en /etc/lilo.conf te veranderen,
Uh, neej, dat kan beslist niet op die manier. /dev/hda is de master device op je eerste IDE controller en /dev/hdc de master op je tweede. Zou je het willen veranderen, dan zul je naast /etc/fstab en /etc/lilo.conf ook in de kast moeten kloten. (En, als je lilo.conf verandert en n00b bent, denk eraan dat je lilo draait:) )
Maar waarom zou je het willen veranderen? de lettertjes zijn anders maar het werkt hetzelfde...

• zyberteq

zyberteq

nou, dat dus

Topicstarter
doh |:( :P
ik weet ook wel dat ik dan ook de schijf fysiek moet 'verplaatsen' maar het gaat mij erom dat ik het gewoon niet fijn vind dat ie op secondary master zit. op de primary zit namelijk een bracket voor een eventuele schijf en op de secondary zit een 20gig maar dan moet ik zo kloten met jumpers en het opstart gebeuren in het bios en dat begint me de keel uit te hangen :(

tis namelijk een CyrixM2 PR266+ met 128MB SDRAM dus ik moet dat opstartgebeuren doen met A:,C:,CD-ROM enzo en dat moet bij mij dus afwisselend e:,... d:,... zijn en dat vind ik vervelend.

ik wil dus die schijf waar linux op staat /dev/hdc op de primary master zetten, de rest van de drives kan ik zo veranderen in fstab omdat daar toch geen belangrijke mounts zitten.

Verwijderd

Maak voor de zekerheid een bootdisk waarmee je root=/dev/hdXY kan aangeven in lilo. Daarnaast fstab, lilo.conf editen en lilo draaien, dat zou genoeg moeten zijn.

/me heeft dit ook al een aantal keer gedaan. 8-).

• zyberteq

zyberteq

nou, dat dus

Topicstarter
bedankt, dan weet ik dat ook weer.

de linux server is op dit moment een beetje down :(
hij blijft namelijk hangen op een raar punt, maar dat komt wel goed :)

TNX