Verwijderd

Topicstarter
Wanneer jullie op vakantie gaan, vertrouwen jullie dan op je digitale fototoestel mee of wordt er een extra analoge toestel meegenomen voor het geval dat. Of gebruiken jullie ze gewoon beide.

Zit zelf even met de vraag of ik naast m'n S40 een extra spiegelreflex mee zal nemen maar ben tevens geïnteresseerd in wat jullie zouden doen...

----
edit, dit vraag ik ook omdat de fotowinkel mij aanraadde voor de zekerheid m'n spiegelreflex mee te nemen omdat digicams wel eens nukkig konden doen op het moment supr...

Verwijderd

Ik zou gewoon vertrouwen op mijn digicam :) mits hij het normaal ook goed doet.

Ik zou verder wel voldoende batterijen meenemen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik neem sowieso m'n digicam en een kleinbeeld mee. Niet omdat ik m'n digicam niet vertrouw (2 accu's, 256MB kaart), maar als ik nou naar wat gevaarlijker omgeving ga, en niet wil dat m'n digicam beschadigd/ontvreemd wordt, dan is een analoge cam wel handig.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
zou ook beide doen, kan je wat ruimte besparen door bepaalde foto's gewoon met je normale toestel te maken :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb alleen maar een digicam. Als je je goed voorbereid kan er niet veel verkeerd gaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik heb zelf een Canon S40, 2 accu's en een 256 mb CF card van Toshiba. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen, dat zit wel goed.

Het enige is dat dit de eerste keer wordt dat ik een digitale camera ga gebruiken. En na de woorden van die fotozaak (waar ik overigens alleen de extra accu vandaan heb) bracht me dus heftig aan het tobben:
*Stel dat de accu's het net even laten ontgelden, dan ben je batterijloos en dat is dan fotoloos...
*Of als de CF card onverhoopt vol zit halverwege de vakantie.

zucht, ik wordt paranoia van die gedachten...

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-03 22:08
Op donderdag 27 juni 2002 19:00 schreef dopy het volgende:
Tja, ik heb zelf een Canon S40, 2 accu's en een 256 mb CF card van Toshiba. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen, dat zit wel goed.

Het enige is dat dit de eerste keer wordt dat ik een digitale camera ga gebruiken. En na de woorden van die fotozaak (waar ik overigens alleen de extra accu vandaan heb) bracht me dus heftig aan het tobben:
*Stel dat de accu's het net even laten ontgelden, dan ben je batterijloos en dat is dan fotoloos...
*Of als de CF card onverhoopt vol zit halverwege de vakantie.

zucht, ik wordt paranoia van die gedachten...
Mocht dit gebeuren dan koop je toch nog een wegwerp ding ? Niet topkwaliteit maar meestal wel goede fotos...

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Hoe lang ga je weg ?

Ik ben namelijk door schade en schande wijs geworden.. dat 256 MB te weinig is voor een vakantie van 3,5 week. En dan proberen ergens anders CF te kopen (peperrrrduur).. verkeerde fabrikant blijkt te zijn, niet aan CF standaarden.. etc etc etc..

Uiteindelijk zaakje gevonden waar ze via leverancier konden omruilen en waar ze m'n CF op CD konden zetten.

En dan heb ik nog maar een 3mpx.. met 4 gaat 't dus nog harder vol, en ik denk dat je gerust van zo'n 200 meg per week uit kan gaan als je een beetje klikt.

Dus ja.. neem een ander toestel mee, een toestel dat werkt en waar je foto's van behoorlijke kwaliteit uit krijgt (lees: geen wegwerpzut). Heb spijt als haren op m'n hoofd gehad dat ik geen ander toestel bij me had.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mjah neem laptop mee of idd een winkel waar ze het eff op cd zetten.

2x 512mb cf's ( he luite ;) ) is beetje overkill, laptop mee en klikken maar zou ook goed moeten werken :)

• Raymond v/d H
Voor een serieuze vakantie is 2x 512meg dus geen overkill (zeker niet als je de plaatjes RAW schiet), ik heb op dit moment 400 meg in totaal, waarop dus zo'n slordige 240 foto's passen.

Dat zou goed moeten gaan voor max 2 weken.

Laptop mee is niet echt een optie, in ieder geval, het staat garant voor minimaal 1x gezeur ergens bij de douane, een hoop gesleep met een object dat je altijd bij je moet hebben ivm 't risico op diefstal, te groot is om makkelijk in een tas te stoppen, dus de laptoptas gaat ook al snel mee.. zeg maar dag tegen bagageruimte etc.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik koop binnenkort een Ixus 330 als ik mijn 2 weken durende zeilreis ga maken. Ik koop er 192 mb extra geheugen bij, voor mij zat hoop ik...

• Christoph
  • Niet online
Op donderdag 27 juni 2002 20:15 schreef Raymond v/d H het volgende:
Voor een serieuze vakantie is 2x 512meg dus geen overkill (zeker niet als je de plaatjes RAW schiet), ik heb op dit moment 400 meg in totaal, waarop dus zo'n slordige 240 foto's passen.

Dat zou goed moeten gaan voor max 2 weken.

Laptop mee is niet echt een optie, in ieder geval, het staat garant voor minimaal 1x gezeur ergens bij de douane, een hoop gesleep met een object dat je altijd bij je moet hebben ivm 't risico op diefstal, te groot is om makkelijk in een tas te stoppen, dus de laptoptas gaat ook al snel mee.. zeg maar dag tegen bagageruimte etc.
hmm ja je hebt wel gelijk, zeker als je in RAW foto's ga schieten.

20gb digital wallet is dan ook nog een optie :)

• Raymond v/d H
Mjah... 20 GB dingetje is leuk als de centen je op de rug groeien...

Moet iets van 900 euro kosten ofzo hoor ik net...

Maar goed, 't is een optie als je echt veel plaatjes wilt schieten :P

Ik vind 't alleen niet waard om zo veel geld uit te geven aan storage bij een cam die op dit moment voor iets van de helft in de pricewatch staat...

• Christoph
  • Niet online
Mjah als ik een 7i of een cp 5000/5700 ga halen wil ik toch wel genoeg mem. En wil eigenlijk ook me laptop naar sommige plaatsen niet meenemen, dus iedergeval 2x 512mb wil ik erbij :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is maar 4 dagen Londen. Maar ik neem het liefst op met RAW omdat je foto's dan iig nog in hun beste kwaliteit kunt behouden. Neem ik op jpeg op is er geen weg meer terug. Dat is een beetje m'n insteek. Dan kom ik op krap 90 foto's.

Normaal deed ik altijd beetje fotootje nemen van persoon met iets op de achtergrond. Nu wil ik me wat meer concentreren op "persoonloze" foto's. Ik heb dus nog geen idee hoeveel ik ga schieten. Denk dat ik toch maar die extra camera meeneem.

Om zomaar even een extra CF kaartje te scoren op vakantie mocht dat nodig blijken, lijkt me niet zo leuk. Komt zo hard aan zeg maar...

• Christoph
  • Niet online
Op donderdag 27 juni 2002 20:30 schreef dopy het volgende:
Het is maar 4 dagen Londen. Maar ik neem het liefst op met RAW omdat je foto's dan iig nog in hun beste kwaliteit kunt behouden. Neem ik op jpeg op is er geen weg meer terug. Dat is een beetje m'n insteek. Dan kom ik op krap 90 foto's.

Normaal deed ik altijd beetje fotootje nemen van persoon met iets op de achtergrond. Nu wil ik me wat meer concentreren op "persoonloze" foto's. Ik heb dus nog geen idee hoeveel ik ga schieten. Denk dat ik toch maar die extra camera meeneem.

Om zomaar even een extra CF kaartje te scoren op vakantie mocht dat nodig blijken, lijkt me niet zo leuk. Komt zo hard aan zeg maar...
of je haalt gewoon nu een extra cf....

• Johnny

Johnny

Wat doe je dan met je foto's? Ik kan me voorstellend at je ze op 15x10 cm laat afdrukken, maardan is 2mp op JPEG al genoeg, als je ze groter laat afdrukken een hogere resolutie. Maar wat is er mis met JPEG, dat kleine beteje kwaliteitsverlies? Als er echt iets mis is dan bewerk je hem toch gewoon met fotoshop.

In RAW is je geheugenkaart heel snel vol, en dan kan je ze achteraf ook nog eens allemaal gaan bewerken?!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 21:01 schreef Johnny64 het volgende:

[..]

Wat doe je dan met je foto's? Ik kan me voorstellend at je ze op 15x10 cm laat afdrukken, maardan is 2mp op JPEG al genoeg, als je ze groter laat afdrukken een hogere resolutie. Maar wat is er mis met JPEG, dat kleine beteje kwaliteitsverlies? Als er echt iets mis is dan bewerk je hem toch gewoon met fotoshop.

In RAW is je geheugenkaart heel snel vol, en dan kan je ze achteraf ook nog eens allemaal gaan bewerken?!
Een aantal foto's zullen waarschijnlijk niet afgedrukt worden. Een aantal op 10x15 en dan wil ik er een kleine 25 goede foto's selecteren die ik op A4 ga uitprinten. Dat ik op RAW wil schieten heeft te maken met de gedachtengang dat ik van iets goeds iets minder goed kan maken maar niet zo makkelijk andersom. Net als muziek. Van een goede CD maak ik een leuke MP3, maar van een MP3 de originele CD kwaliteit halen gaat me niet lukken.

A4 foto's kosten overigens ook maar een gulden bij de Hema, dus daar hoef ik het gelukkig niet voor te laten. Het is toch veel leuker als je oma ook de plaatjes kan zien >:)

• Johnny

Johnny

Op donderdag 27 juni 2002 21:23 schreef dopy het volgende:

[..]

Een aantal foto's zullen waarschijnlijk niet afgedrukt worden. Een aantal op 10x15 en dan wil ik er een kleine 25 goede foto's selecteren die ik op A4 ga uitprinten. Dat ik op RAW wil schieten heeft te maken met de gedachtengang dat ik van iets goeds iets minder goed kan maken maar niet zo makkelijk andersom. Net als muziek. Van een goede CD maak ik een leuke MP3, maar van een MP3 de originele CD kwaliteit halen gaat me niet lukken.

A4 foto's kosten overigens ook maar een gulden bij de Hema, dus daar hoef ik het gelukkig niet voor te laten. Het is toch veel leuker als je oma ook de plaatjes kan zien >:)
Een echte perfectionist dus... een RAW kan wel een iets betere kwaliteit geven dan JPEG maar het weegt echt niet tegen elkaar op om op vakantie voor RAW te gaan... Als je thuiskomt met 300 foto's en die allemaal moet gaan omzetten heb ej meteen iets te doen voor de volgende vakantie.

Een JPEG op hoogste kwaliteit en resolutie zal op een A4 afruk echt niet zoeel verschil maken. Je oma zal het al helemaal niet zien...

Mijn oma heeft een hele mooie grote 70 centimeter grootbeeld televisie waar ik via de TV-out de foto's op laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 21:43 schreef Johnny64 het volgende:
Een JPEG op hoogste kwaliteit en resolutie zal op een A4 afruk echt niet zoeel verschil maken. Je oma zal het al helemaal niet zien...
Nou als ik je op je woord mag geloven, dan zal ik het maar overwegen... 123 foto's is toch al beter dan 86. :)
Mijn oma heeft een hele mooie grote 70 centimeter grootbeeld televisie waar ik via de TV-out de foto's op laat zien.
Jij patser :D

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik neem zeker weten wel mn Ixus en mn Minolta (spiegelreflex) beide mee op vakantie.
Beide camera's hebben hun eigen voor- en nadelen.

Bij mn Minolta heb ik ook een aantal extra lenzen enzo + externe flitser.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Ok de knoop is door, ik moet naar bed voor ik de zwaan mis ;)

Ik neem de "Minolta" ook maar mee.

Als het een beetje meezit en niet teveel uren hoef te wachten in de rij krijg ik misschien nog wel een paar leuke Wimbledon foto's... Prettig weekend en bedankt voor het meedenken :D

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 18:52

-Stef-

Slainthe!

Ik ga in september naar Costa Rica voor 4 weken. Zeker weten dat ik mijn EOS 500N met o.a. een EF75-300mm IS meeneem. Mijn Fuji FinePix blijft denk ik thuis. Dat regenwoud is ook niets voor camera's eigenlijk. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 13:43
Alsof een Canon Eos dan geen batterijen of iets anders heeft dat kapot kan gaan????( zeker i.c.m vocht)

Denk aan vocht in/tussen lenzen, vocht bij batterijen( hoge luchtvochtigheid)

Maar een ding is zeker als je in de middle of nowhere zit kan je langer piccies schieten met een kleinbeeld of 35 mm dan met een digitale want een digitale lust wel een batterijtje (of twee >:) )

Of loop je graag door de bush bush met een portable power generator? :+

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ga 2 weken op vakantie maar neem gewoon digicam met 256mb mee en 3 setjes batterijen (en snellader).. maarja, ik ga niet alteveel boeiende dingen doen verder (steeds fotos van zwembad/hotel gaan ook vervelen).. of dat geheugen snel volzit ligt aan t babe-gehalte daar. Hopelijk heb ik aan 256mb niet genoeg.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 19:40 schreef Thermo het volgende:
Mjah neem laptop mee of idd een winkel waar ze het eff op cd zetten.

2x 512mb cf's ( he luite ;) ) is beetje overkill, laptop mee en klikken maar zou ook goed moeten werken :)
Hehe, ik heb er nog maar 1 hoor :), die 2e komt nog wel trouwens, en die mindstor ook nog wel, het is gewoon niet altijd praktisch om een laptop mee te nemen.....

Maar op vakantie neem ik mee:
EOS D60, 512MB CF, PCMCIA reader, en laptop met 40gig hd voor digitaal spul
en
EOS 30 met stuk of wat rolletjes fuji velvia voor analoog

Ik durf in ieder geval niet te gokken op winkels waar ze het "Wel ff op cd zetten"

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 01:19 schreef Cybersijp het volgende:
Alsof een Canon Eos dan geen batterijen of iets anders heeft dat kapot kan gaan????( zeker i.c.m vocht)
Natuurlijk kan er het een en ander stuk gaan, maar in het algemeen schijnen filmcamera's nog steeds wat minder gevoelig te zijn dan digitale.
De duurdere EOS series zijn afgeschermd, er kan geen vocht tussen de lens en cam komen, en ook geen vocht of troep in de camera zelf via de knoppen(EOS 1v, EOS 1d, EOS 3). Hetzelfde geldt voor veel van de duurdere lenzen, die zijn ervoor gemaakt om ook in de regen betrouwbaar te blijven functioneren.
Maar een ding is zeker als je in de middle of nowhere zit kan je langer piccies schieten met een kleinbeeld of 35 mm dan met een digitale want een digitale lust wel een batterijtje (of twee >:) )

Of loop je graag door de bush bush met een portable power generator? :+
Je komt een heel eind met gewone accu's hoor, als je een klein beetje zuinig doet. Anders heb je nog wel externe batterijen waar je nog veel langer mee kunt opnemen. Je kunt bijvoorbeeld een "digital camera battery" ( http://www.digitalcamerabattery.com/ ) kopen waarmee je voor een flinke tijd je camera, flitser en mindstor van elektriciteit kunt voorzien.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 20:22 schreef Raymond v/d H het volgende:
Mjah... 20 GB dingetje is leuk als de centen je op de rug groeien...

Moet iets van 900 euro kosten ofzo hoor ik net...
Valt wel mee hoor. De Mindstor 20GB is een goede, met firewire, voor onder de 700 euro (ok, nog niet goedkoop), die is dan ook accu gevoed. Als je RAW plaatjes schiet, heb je toch niets aan een geval met een LCD preview venstertje. (Hoewel ik nog steeds niet zeker weet of die nixvue vista nou wel of geen canon raw plaatjes kan lezen)
Maar goed, 't is een optie als je echt veel plaatjes wilt schieten :P
Ik ben bang dat het de enige optie is als je niet afhankelijk wilt zijn van winkels of een laptop mee kunt nemen. (Je kunt natuurlijk ook een CD-R digicam kopen, maar das weer ene heel ander verhaal)
Ik vind 't alleen niet waard om zo veel geld uit te geven aan storage bij een cam die op dit moment voor iets van de helft in de pricewatch staat...
Tja, ik vind dat je er niet zo naar moet kijken, als je veel foto's wilt maken heb je veel storage nodig. Als dat meer kost dan de cam, is blijkbaar die storage gewoon duurder. Gewoon meerekenen in het totaal. Bij slr's zijn je lenzen vaak ook duurder dan de cam...

P.S. Ja, ik verveel me ;)

• Christoph
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 02:12 schreef luite het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor. De Mindstor 20GB is een goede, met firewire, voor onder de 700 euro (ok, nog niet goedkoop), die is dan ook accu gevoed. Als je RAW plaatjes schiet, heb je toch niets aan een geval met een LCD preview venstertje. (Hoewel ik nog steeds niet zeker weet of die nixvue vista nou wel of geen canon raw plaatjes kan lezen)
[..]

Ik ben bang dat het de enige optie is als je niet afhankelijk wilt zijn van winkels of een laptop mee kunt nemen. (Je kunt natuurlijk ook een CD-R digicam kopen, maar das weer ene heel ander verhaal)
[..]

Tja, ik vind dat je er niet zo naar moet kijken, als je veel foto's wilt maken heb je veel storage nodig. Als dat meer kost dan de cam, is blijkbaar die storage gewoon duurder. Gewoon meerekenen in het totaal. Bij slr's zijn je lenzen vaak ook duurder dan de cam...

P.S. Ja, ik verveel me ;)
wat ik alleen niet snap bij jou luite, is waarom zou je nog een 2de 512mb kopen?

Koop die mindstorm 20gb, en elke keer zet je je 512mb cf erop?

Ik bedoel tis niet dat als de 1 vol is, je snel je nieuwe 512mb erin moet steken en op het gemakje die andere op de mindstorm moet gooien?
Of verwacht je dat dat wel nodig is? :)

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 18:52

-Stef-

Slainthe!

Op vrijdag 28 juni 2002 01:19 schreef Cybersijp het volgende:

Ja hehe. Alleen zal (als het al gebeurd ivm met voorzorg) mijn spiegelreflex korter buiten dienst zijn dan mijn digitale. Maar ik neem de EOS dus mee vanwege de scherpere foto's en vooral het grotere bereik voor als ik die ene toekan of luiaard kan "schieten" die anders net te ver zit. :) Trouwens met die battery pack die ik erop heb zitten houdt hij het lang genoeg uit. AA-tjes zijn uiteraard overal te krijgen. Nee die FinePix is erg leuk maar meer voor de wat minder extreme omstandigheden. Alhoewel hij het bij mijn schoonouders ook doet. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Pagina: 1