[nosn00b] paar algemene vragen :)

Pagina: 1
Acties:

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
OK, ik heb hier een hele oude pc, p1 120 hmz 16 mb en een hdd van iets meer dan 2,1 a 2,7 gig.
nu werkt somehow de FDD niet en ook de cd-rom speler wordt niet herkend in de bios.

naja is even kloten maar geen wereld ramp.
wat ik nu bedacht had was:
ik sloop die hdd er uit en die druk ik als tweede schijf in mn eigen pc.
MAAR.
nu wil ik op die 2e hdd redhat 7.3 en installeren.
nu heb ik nog nooit met linux gewerkt, vandaar ook dat ik 3 iso's heb 'gekregen'
maar deze iso's staan dus op de primare schijf (w2kserver)

de vraag: kan ik de drie iso's (zonder ze op cd te hoeven branden) installeren op het tweede schijf die ik er dus even bij inbouw.
een soort image maken dus...
kan dit ?
zoja, hoe moet dit ?

misschien een stomme vraag... maar dat merk ik dan wel ;)

http://www.NUiPhone.nl/

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Download een brandprogramma (Nero, fireburner etc.) en brand deze op de CD. Vervolgens kun je vanaf de CD booten die dan alles gaat instaleren :)
Ook moet je zorgen dat je de HDD's die je gaat gebruiken voor Linux goed doet formateren (Linux-swap b.v.).

Als je gaat installeren krijg je op een gegeven moment de keuze voor een bootmenu en als je je computer doet opstarten dat je dan de keuze krijgt welk OS je wilt hebben :)

Verwijderd

als je een andere lnx bak had, of een doos die loopback filesystems ondersteund, had je mischien nog de iso via loopback kunnen mounten, en dan van floppies opstarten..

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
ja dat begrijp ik.
maar ik wil die schijf uit die ouwe computer dus _puur_ voor de install even overplaatsen.
ik haal die schijf uit de oude computer, sluit hem aan op de nieuwe, ff installeren en de schijf weer terug plaatsen.
ik wil dus _geen_ dualboot maken.
:)
Ja I know tis allemaal een beetje vaagjes. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
Redhat 7.3 op die computer installeren gaat denk ik niet een 'smooth experience' worden.

Installeren van iso zonder tussenkomst van CD's kan theoretisch wel, maar ik zou het als newbie liefst niet proberen.

Een FTP install (heb je broadband?) is dan nog stukken makkelijker.

(Wat je nog ZOU KUNNEN proberen als je een held bent: onder Windows die iso's mounten met een progje om ISO's te mounten, bv. Daemon tools o.i.d., en een FTP server onder Windows installeren, en die dan opgeven als 'FTP-server' onder Linux. Een handige/makkelijke oplossing is dit echter absoluut niet, dat je 't even weet...)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Op donderdag 27 juni 2002 17:43 schreef Diaboluzzz het volgende:
ja dat begrijp ik.
maar ik wil die schijf uit die ouwe computer dus _puur_ voor de install even overplaatsen.
ik haal die schijf uit de oude computer, sluit hem aan op de nieuwe, ff installeren en de schijf weer terug plaatsen.
ik wil dus _geen_ dualboot maken.
:)
Ja I know tis allemaal een beetje vaagjes. :)
en de hardware config dan :?

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Topicstarter
dat zou kunnen maar ik heb geen enkele andere linux bak.
kheb genoeg verstandt van pc's enzo maar niet van linux.

kijk je kan overal aankomen, debian enzo ook wel maar ik weet niet precies wat het best is voor mijn pc'tje/ wat de mogelijkheden zijn.
en aangezien ik niet erg bekend ben met linux termen gaat searchen ook wat moeilijk..
vandaar dit topic :)
graag dus suggesties over hoe ik van deze machine een linux server kan maken.

Verwijderd

3x iso branden.

HD van linux-machine in install-pc hangen(schijf van install-pc even loskoppelen). Dan booten vanaf de 1e iso cd en dan installeren maar.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 17:43 schreef Diaboluzzz het volgende:
Dat kan in principe gewoon.
Enige risico wat erin zit is dat je bootloader het vertikt, en aangezen je floppy het niet doet kun je geen rescue systeem opstarten.
Wat ik dan zou doen is lilo installeren op het mbr van de linux schijf, en hopen dat hij goed boot op de P120.

Een install van HD kan met de hd.img.
Je kunt even op dit forum zoeken, nog geen 2 weken geleden was er ook een topic over.
Maar een iso branden op cd of cdrw is misschien net zo gemakkelijk? Die keuze is aan jou.
Op donderdag 27 juni 2002 17:47 schreef eghie het volgende:
en de hardware config dan :?
In RedHat wordt kudzu default geinstalleerd en gestart bij het booten. Zolang je dat niet uitzet tijdens installatie zal alles gewoon aangepast worden.
Pagina: 1