Toon posts:

WinXP bootloader overgeschreven met Grub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de installatie van Gentoo heb ik volgens mij de bootloader van XP overgeschreven met Grub.
Ik snapte niet wat nou root moest zijn en wat boot.

Dus als ik nu Windows XP kies in het menu krijg ik opnieuw grub voor mijn neus.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik gebruik NTFS voor XP dus fdisk /mbr kan niet.

Mischien is er een manier waarop ik de bootsector van iemand anders kan krijgen en erop zetten?

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Met de winxp cd booten en kiezen voor recovery console. Daarna fixmbr en fixboot intikken.

Gebruik anders lilo inplaats van grub, dit kun je nog gewoon met een configuratie bestandje aanpassen. Ik vond het zelf handiger en ze doen beide hetzelfde.

signature has expired

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Lilo erop gezet, maar als ik dus dan voor windows kies krijg ik grub.

Maar hoe kom ik met de WindowsXP setup in die console terecht?

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Op donderdag 27 juni 2002 16:08 schreef dblspace het volgende:
Ik heb net Lilo erop gezet, maar als ik dus dan voor windows kies krijg ik grub.

Maar hoe kom ik met de WindowsXP setup in die console terecht?
Gewoon cd erin, computer starten, wachten, dan komt er een vraag of je wilt installeren of een recovery uitvoeren kies voor (r)ecovery en kies daarna (c)onsole.

signature has expired

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, maar op deze manier kun je geen Linux meer booten he! :o
Wat je moet doen is in /etc/grub (is dat het? ik gebruik zelf lilo) even een juiste toevoeging doen voor je windows-partitie. Gebruik hiervoor eventueel ook de search of Google. Er zijn vast wel meer mensen met hetzelfde probleem geweest op www.google.com/groups ;)

Maar als je dit niet weet vraag ik me af of je met Gentoo moet beginnen eigenlijk. Ik zou eerst maar eens Suse of Mandrake proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 12:13 schreef banaan-X het volgende:
Ja, maar op deze manier kun je geen Linux meer booten he! :o
Wat je moet doen is in /etc/grub (is dat het? ik gebruik zelf lilo) even een juiste toevoeging doen voor je windows-partitie. Gebruik hiervoor eventueel ook de search of Google. Er zijn vast wel meer mensen met hetzelfde probleem geweest op www.google.com/groups ;)

Maar als je dit niet weet vraag ik me af of je met Gentoo moet beginnen eigenlijk. Ik zou eerst maar eens Suse of Mandrake proberen...
Wat je zegt klopt helemaal niet, ik had de juiste toevoeging voor Windows. De bootloader van windows was alleen overgeschreven. Zodra je dus voor windows koos in grub sprong hij opnieuw in grub omdat ik daar dus grub overheen gezet. Per ongeluk dus. Het is nogal verwarrend wat boot en root is bij grub.
Met de cd van windows is het weer goedgekomen, deze wou alleen eerst niet werken door een oude bios). De console van de WindowsXP setup kende ik niet omdat ik nog nooit eerder de recovery nodig heb gehad.

Op de manier kon ik dus gewoon wel weer gewoon linux booten aangezien grub/lilo dan helemaal niet overschreven word, maar als je dat niet weet moet jij het mischien maar gewoon bij windows houden. Hoelang ik me precies met Linux bezig ben kan ik je niet exact vertellen, maar sinds kernel <2.0 Ga er alsjeblieft niet zomaar van uit dat iemand een beginner is.

Wel blijven lachen :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 29 juni 2002 01:14 schreef dblspace het volgende:
Wat je zegt klopt helemaal niet, ik had de juiste toevoeging voor Windows. De bootloader van windows was alleen overgeschreven. Zodra je dus voor windows koos in grub sprong hij opnieuw in grub omdat ik daar dus grub overheen gezet. Per ongeluk dus. Het is nogal verwarrend wat boot en root is bij grub.

(..)

Wel blijven lachen :)
oops! :+

Excuseer! (kun je nagaan hoe verwarrend boot en root inderdaad is...)

* banaan-X zakt nu ongeveer 4 meter door de grond :+
Maar we blijven lachen :) , en toch maar wel linux draaien :P
Pagina: 1