Feedback, da's best vervelend

.
Gebeurt als je de volgende situatie hebt (de meeste mensen zullen het volgende verhal al kennen en moeten het dus maar overslaan, Kaj bijv

):
stel je hebt ene opstelling met een mic, een versterker en speaker. Er is een geluidsniveau van 60 dBspl bij de mic. Dit zal de mic omzetten in een elektrisch signaal en dat zal worden versterkt door de versterker en worden weergegeven door de speaker. Het vervelende is dat het versterkte geluid van de speaker weer terugkomt bij de mic, en de mic zal dit weer in een elketrisch signaal omzetten dat dan weer versterkt en weergegeven wordt, enz. Je krijgt een eeuwige versterkingsloop als het versterkte geluid dat de mic bereikt hoger is dan het oorspronkelijke geluid (60 dBspl). Het is dab ook onafhankelijk van het geluidsniveau bij de mic (je kan er dus zo hard mogelijk in schreeuwen). De maximale versterking noem je de maximale acoustic gain. Die max gain wordt bepaald door de afstand van de mic tot de speaker, de coverage pattern van de speaker en ook nog door de directivity van de mic (zo heb je bijv cardiod mic, die een hartvormig "opvang" patroon hebben).
Helaas hebben versterkers maar met name mics en speakers geen vlakke freq response, en daardoor kunnen er pieken in de weergave ontstaan, en op die punten zal het eerste feedback ontstaan. Daarom kan een eq helpen bij het voorkomen van feedback, om die pieken te verlagen. Er zijn ook feedback killers die dit volledig geautomatiseerd voor je doen. Maar ook al heb je een perfect apparaat, dat ervoor zorgt dat je helemaal geen pieken meer hebt, je zal nooit een oneindige gain halen (uiteraard niet). Je kan wel ver komen, ik heb wel een gezien dat iemand de mic op de monitor richtte zonder feedback.
Dat instellen van een systeem doe je geloof ik door het systeem tegen de feedback aan te laten komen, en dan te goochelen met de eq en dan weer de gain omhoog net zo lang tot aan de eq rommelen geen zin meer heeft (ik geloof dat dit "to ring out a system" heet ofzo).
Jag