linux + raid, welke kaart?

Pagina: 1
Acties:

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
ik wil een pc inelkaar bouwen met een ide-raid kaart er in,
ik zit nu te twijfelen tussen een highpoint kaartje of een promise kaartje.

welke van deze 2 merken worden het best ondersteund in linux qua drivers etc..

of wat is anders aan te bevelen voor een redelijke prijs.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Van de twee is Highpoint degene met de betere drivers en is makkelijker te installeren. Er zijn andere oplossingen die beter en sneller zijn, maar dan hangt er gelijk een heel ander prijskaartje aan.

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Je zou misschien ook eens willen kijken naar Software raid. Werkt echt prima onder linux en is gratis

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• GiLuX
Op donderdag 27 juni 2002 17:11 schreef majornono het volgende:
Je zou misschien ook eens willen kijken naar Software raid. Werkt echt prima onder linux en is gratis
en hoe zit dat performance gewijs dan?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

minder, je gegevens ophalen word door je CPU gedaan ipv door je Hardwarematige Raidkaart

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Op vrijdag 28 juni 2002 10:19 schreef J4ZP3R het volgende:
minder, je gegevens ophalen word door je CPU gedaan ipv door je Hardwarematige Raidkaart
Dat klopt. Als performance echt een doorslaggevende factor is, dan zou ik idd voor een hardware raid kiezen. Maar als de pc waar die in komt niet verder veel te doen heeft, zal de performance nauwelijks achteruit gaan. Alleen een web/ftp server werkt prima.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Voor de zoveelste keer:

de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je ee promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)

echte hardware raid is 3ware, supertrack en adaptec AAA

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Waarbij opgemerkt dat hardware RAID dus niet Highpoint of Promise is. Deze kaarten hebben drivers nodig om RAID te kunnen en zijn wat betreft snelheid niet beter dan software RAID.
Dan wordt het dus een duurdere optie, een echte RAID kaart zoals bijvoorbeeld van 3ware: http://www.3ware.com/
/edit: Wirf was me net voor :)

• GiLuX
Op vrijdag 28 juni 2002 11:37 schreef Wirf het volgende:
Voor de zoveelste keer:

de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je ee promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)

echte hardware raid is 3ware, supertrack en adaptec AAA
hatsjikiedee,

software raid, meaning: direct op je standaard ide controller op je mobo aansluiten die schijven?

wat is dan uberhaubt het nut van die kaartjes(waar ik er net 2 van besteld heb?)

er moet toch wel enig voordeel aanzitten anders zijn het gewoon oplichters praktijken of wat mis ik hier?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 01 juli 2002 21:39 schreef GiLuX het volgende:

[..]

hatsjikiedee,

software raid, meaning: direct op je standaard ide controller op je mobo aansluiten die schijven?

wat is dan uberhaubt het nut van die kaartjes(waar ik er net 2 van besteld heb?)

er moet toch wel enig voordeel aanzitten anders zijn het gewoon oplichters praktijken of wat mis ik hier?
voordeel: die raid config is al actief voordat windows gestart is (dus geen geklooi (?) in windows met softwarematige raid configs

das het enigste voordeel

* Zwelgje draait zelf lekker met 2x9,1gb scsi software raid setup onder linux...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

ok, dan het volgende:

heeft het uberhaupt zin om in een webserver een promise kaartje te zetten voor RAID 1 (mirroring) voor 2x 20/30gb IDE?

en is in dat geval het verschil performance/prijs tussen software raid en een 3ware kaartje te verantwoorden?

ik denk dat dit vooral voor RAID 1 echt de vraag is :?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

met die highpoint controller kan je bvb lekker op je raid 0 array kijken onder dos ... je hebt geen os met software raid support nodig om de array te bekijken.

K'heb hier zowel win 2K als gentoo op de raid 0 array in m'n client draaien.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Ik draai nu ook RAID1, en als ik het goed begrepen heb kun je gewoon een schijf los halen, ergens anders aan koppelen en vrolijk booten. Als je software RAID gebruikt zal het OS wel protesteren gok ik zo.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Ik quote mezelf even:
---quote---
A "trick BIOS RAID" controller is just a regular IDE controller with
a BIOS that allows volumes to be setup. The OS must then have a
driver that understands those volumes. Most "trick BIOS RAID"
controllers only have IDE support for Linux, but not support for
their volumes (HPT has just released a "beta" one for Linux).

100% of the workload still goes on the OS, although a few of the
controllers (notably HPT) do have some binary operations that _may_
speed up operation. But for the most part, "trick BIOS RAID"
controllers are no faster, if not _slower_, than OS-based software
RAID. They are really only good for OSes that lack software RAID --
e.g., MS-DOS (including 7.x aka Win9x/ME).

A "hardware RAID" controller uses a microcontroller or other
embedded processor as an arbitrator between the IDE controller(s)
and the rest of the system. The OS only talks to that controller
and has nothing to do with IDE operations. They usually feature
on-board RAM for caching/operations and may even run their own
little OS.
De Highpoint en Fasttrack "raid" controllers zijn zulke 'trick BIOS RAID controllers'.

Als je wilt raiden in GNU/Linux is software raid door het OS zelf dus sneller (en goedkoper).
---quote---

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 01:56 schreef deadinspace het volgende:
Ik quote mezelf even:
---quote---
[..]

De Highpoint en Fasttrack "raid" controllers zijn zulke 'trick BIOS RAID controllers'.

Als je wilt raiden in GNU/Linux is software raid door het OS zelf dus sneller (en goedkoper).
---quote---
Hmm ach ja, de belangrijkste reden voor mij om een RAID controller te kopen was dit:
Pricewatch
Promise Fasttrack66 Bulk € 30,-
Promise Ultra100 (OEM) € 44,-
/me had goedkoop extra IDE channels nodig :+
(en nu ben ik toch het RAID gedeelte gaan gebruiken *D)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een iets duurdere promise raid-controller, http://www.promise.com/product/subsys_detail_eng.asp?pid=86&fid=2 maar weet iemand mij te vertellen of dit nu software of hardware raid is? Hij is bootable, dus zou hij op zich hardware zijn. Verder zit er een processor op, maar die wordt alleen maar aangeduidt als zijnde voor de xor-operaties. De raid-config is wel 3x sneller dan een losse schijf, zelfs in raid-5, helaas zit hij in een k6-2@350 en haalt hij nog maar 6MB/sec over het netwerk (ook nog eens overhead van de netwerkkaart), maar de gewone schijven halen de 2MB/s net niet.

Aan de andere kant: ik gebruik hem niet bootable en als ik hem dan wil kunnen benaderen moet in wel degelijk eerst een driver installeren.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Ik denk dat een voordeel van die Promise/Highpoint kaartjes is dat je al voor dat het OS load je array kan rebuilden? Met Linux software RAID moet je eerst je partities op de nieuwe schijf precies hetzelfde aanmaken en dan laten reconstructen...of heb ik het nu mis? :)

Verwijderd

Wat ArcoIde.com biedt zijn nog eens echte hardware raid oplossingen :)
Je OS weet niet eens dat er een raid systeem inzit. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kwam het toevallig tegen. De kwaliteit schijnt goed te zijn.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Voordat je dan trouwens goedkoop probeert uit te zijn, er viel me net op dat de Adaptec AAA-1200A ATA RAID, zoals te zien is op dit pllatje ook van een HighPoint chippie voorzien is, en dus ook geen echte hardwareoplossing zal bieden...

• GiLuX
Op dinsdag 02 juli 2002 08:45 schreef Felix het volgende:
Ik denk dat een voordeel van die Promise/Highpoint kaartjes is dat je al voor dat het OS load je array kan rebuilden? Met Linux software RAID moet je eerst je partities op de nieuwe schijf precies hetzelfde aanmaken en dan laten reconstructen...of heb ik het nu mis? :)
klopt dit?

het gaat er mij vooral om dat als mijn mobo zich zelf zou frituren dat ik dus de hele config op een nieuw mobo inplug, de boel aanzet en het direct weer loopt alsof er nix gebeurd was.

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 11:37 schreef Wirf het volgende:
Voor de zoveelste keer:

de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je een promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)
WTF? Dus ik heb een jaar geleden voor niks een K7TA-RAID gekocht? |:(

Begrijp ik het goed dat je bij het schuingedrukte stukje hardware RAID bedoeld?

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 10:31 schreef GiLuX het volgende:
klopt dit?
Weet ik niet; ik weet wel dat ik mijn HDD gewoon op de IDE RAID controller heb gedumpt en daarna heel easy de BIOS van mijn Highpoint heb geedit. Was een fluitje van een cent :) bij mij zit de HP wel onboard. Uiteraard ook in Linux van te voren de fstab en de kernel aangepast voor de nodige support. Of-ie het ook op Windows doet weet ik nog niet >:)

Maw: hardware-RAID is vrij simpel in te stellen...

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 10:31 schreef GiLuX het volgende:

[..]

klopt dit?

het gaat er mij vooral om dat als mijn mobo zich zelf zou frituren dat ik dus de hele config op een nieuw mobo inplug, de boel aanzet en het direct weer loopt alsof er nix gebeurd was.
Dit gaat ook met software raid, als de hardware configuratie hetzelfde blijft.

• Wirf
Op dinsdag 02 juli 2002 10:35 schreef dystopia het volgende:

[..]

WTF? Dus ik heb een jaar geleden voor niks een K7TA-RAID gekocht? |:(
Nee hoor, je hebt 2 extra IDE poorten erbij :) (die je ook nog eens kunt gebruiken als (software)raid voor windows)
Begrijp ik het goed dat je bij het schuingedrukte stukje hardware RAID bedoeld?
Nee, promise en highpoint kaarten (de goedkope versies dan) zijn allemaal software raid, de bios op die kaartjes zorgt ervoor dat windows wel kan booten, maar voor de rest heb je drivers nodig die de raid operaties uitvoeren.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb op mijn raid systeem linux gehad. Goede drivers vindbaar voor bijna alle distro's.

Highpoint 370 onboard Redhat 7.2.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• GiLuX
Op dinsdag 02 juli 2002 13:08 schreef Wirf het volgende:

[..]

Nee hoor, je hebt 2 extra IDE poorten erbij :) (die je ook nog eens kunt gebruiken als (software)raid voor windows)
[..]

Nee, promise en highpoint kaarten (de goedkope versies dan) zijn allemaal software raid, de bios op die kaartjes zorgt ervoor dat windows wel kan booten, maar voor de rest heb je drivers nodig die de raid operaties uitvoeren.
ik heb op dit moment een systeem draaien met redhat 6.2 en een fasttrack 100 met 2 schijven gemirrorred.

ik heb daar echter alleen maar de promise module voor geladen en verder helemaal nix aan raid of wat dan ook ingesteld...??

herkend linux zelf dan dat er gesoftware raided moet worden ofso?

• kieskes
  • Laatst online: 18:50
kijk ook is naar 3ware kaarten, heb er daar zelf een van draaien in een server en dat ding draait prima raid1 (6410).

ondersteuning is ook prima onder linux en *bsd

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Ik heb een FastTrak 100 gehad, en toen ik dat ding in RAID-1 had staan, kon ik er 100 keer niets mee. Wat ik wel kon doen: dat ding aansturen als losse IDE controller. Zat dus gewoon rechtstreeks in de afzonderlijke schijven in het RAID-1 array om te klote. Lekker als je daarna windows weer opstart en je raid-tools gaan zeiken over out of sync :(

• Wirf
Op dinsdag 02 juli 2002 17:13 schreef GiLuX het volgende:

[..]

ik heb op dit moment een systeem draaien met redhat 6.2 en een fasttrack 100 met 2 schijven gemirrorred.

ik heb daar echter alleen maar de promise module voor geladen en verder helemaal nix aan raid of wat dan ook ingesteld...??

herkend linux zelf dan dat er gesoftware raided moet worden ofso?
In dit geval zorgt de promise module voor de (software) raid

Pagina: 1