"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Verwijderd
Problem Exists Between Chair And Keyboard
en hoe zit dat performance gewijs dan?Op donderdag 27 juni 2002 17:11 schreef majornono het volgende:
Je zou misschien ook eens willen kijken naar Software raid. Werkt echt prima onder linux en is gratis
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Dat klopt. Als performance echt een doorslaggevende factor is, dan zou ik idd voor een hardware raid kiezen. Maar als de pc waar die in komt niet verder veel te doen heeft, zal de performance nauwelijks achteruit gaan. Alleen een web/ftp server werkt prima.Op vrijdag 28 juni 2002 10:19 schreef J4ZP3R het volgende:
minder, je gegevens ophalen word door je CPU gedaan ipv door je Hardwarematige Raidkaart
Problem Exists Between Chair And Keyboard
de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je ee promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)
echte hardware raid is 3ware, supertrack en adaptec AAA
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Verwijderd
Dan wordt het dus een duurdere optie, een echte RAID kaart zoals bijvoorbeeld van 3ware: http://www.3ware.com/
/edit: Wirf was me net voor
hatsjikiedee,Op vrijdag 28 juni 2002 11:37 schreef Wirf het volgende:
Voor de zoveelste keer:
de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je ee promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)
echte hardware raid is 3ware, supertrack en adaptec AAA
software raid, meaning: direct op je standaard ide controller op je mobo aansluiten die schijven?
wat is dan uberhaubt het nut van die kaartjes(waar ik er net 2 van besteld heb?)
er moet toch wel enig voordeel aanzitten anders zijn het gewoon oplichters praktijken of wat mis ik hier?
voordeel: die raid config is al actief voordat windows gestart is (dus geen geklooi (?) in windows met softwarematige raid configsOp maandag 01 juli 2002 21:39 schreef GiLuX het volgende:
[..]
hatsjikiedee,
software raid, meaning: direct op je standaard ide controller op je mobo aansluiten die schijven?
wat is dan uberhaubt het nut van die kaartjes(waar ik er net 2 van besteld heb?)
er moet toch wel enig voordeel aanzitten anders zijn het gewoon oplichters praktijken of wat mis ik hier?
das het enigste voordeel
* Zwelgje draait zelf lekker met 2x9,1gb scsi software raid setup onder linux...
A wise man's life is based around fuck you
Verwijderd
heeft het uberhaupt zin om in een webserver een promise kaartje te zetten voor RAID 1 (mirroring) voor 2x 20/30gb IDE?
en is in dat geval het verschil performance/prijs tussen software raid en een 3ware kaartje te verantwoorden?
ik denk dat dit vooral voor RAID 1 echt de vraag is
K'heb hier zowel win 2K als gentoo op de raid 0 array in m'n client draaien.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Verwijderd
---quote---
De Highpoint en Fasttrack "raid" controllers zijn zulke 'trick BIOS RAID controllers'.A "trick BIOS RAID" controller is just a regular IDE controller with
a BIOS that allows volumes to be setup. The OS must then have a
driver that understands those volumes. Most "trick BIOS RAID"
controllers only have IDE support for Linux, but not support for
their volumes (HPT has just released a "beta" one for Linux).
100% of the workload still goes on the OS, although a few of the
controllers (notably HPT) do have some binary operations that _may_
speed up operation. But for the most part, "trick BIOS RAID"
controllers are no faster, if not _slower_, than OS-based software
RAID. They are really only good for OSes that lack software RAID --
e.g., MS-DOS (including 7.x aka Win9x/ME).
A "hardware RAID" controller uses a microcontroller or other
embedded processor as an arbitrator between the IDE controller(s)
and the rest of the system. The OS only talks to that controller
and has nothing to do with IDE operations. They usually feature
on-board RAM for caching/operations and may even run their own
little OS.
Als je wilt raiden in GNU/Linux is software raid door het OS zelf dus sneller (en goedkoper).
---quote---
Verwijderd
Hmm ach ja, de belangrijkste reden voor mij om een RAID controller te kopen was dit:Op dinsdag 02 juli 2002 01:56 schreef deadinspace het volgende:
Ik quote mezelf even:
---quote---
[..]
De Highpoint en Fasttrack "raid" controllers zijn zulke 'trick BIOS RAID controllers'.
Als je wilt raiden in GNU/Linux is software raid door het OS zelf dus sneller (en goedkoper).
---quote---
/me had goedkoop extra IDE channels nodigPricewatch
Promise Fasttrack66 Bulk € 30,-
Promise Ultra100 (OEM) € 44,-
(en nu ben ik toch het RAID gedeelte gaan gebruiken
Aan de andere kant: ik gebruik hem niet bootable en als ik hem dan wil kunnen benaderen moet in wel degelijk eerst een driver installeren.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Verwijderd
Verwijderd
Je OS weet niet eens dat er een raid systeem inzit. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kwam het toevallig tegen. De kwaliteit schijnt goed te zijn.
klopt dit?Op dinsdag 02 juli 2002 08:45 schreef Felix het volgende:
Ik denk dat een voordeel van die Promise/Highpoint kaartjes is dat je al voor dat het OS load je array kan rebuilden? Met Linux software RAID moet je eerst je partities op de nieuwe schijf precies hetzelfde aanmaken en dan laten reconstructen...of heb ik het nu mis?
het gaat er mij vooral om dat als mijn mobo zich zelf zou frituren dat ik dus de hele config op een nieuw mobo inplug, de boel aanzet en het direct weer loopt alsof er nix gebeurd was.
Verwijderd
WTF? Dus ik heb een jaar geleden voor niks een K7TA-RAID gekocht?Op vrijdag 28 juni 2002 11:37 schreef Wirf het volgende:
Voor de zoveelste keer:
de raid op goedkope promise en highpoint kaartjes is GEEN hardware raid, de drivers doen het meeste werk. Daarom raad Alan Cox ook aan om software raid te draaien, ook al heb je een promise/highpoint kaart. De (raid)drivers voor die kaarten zijn er alleen om compatible te zijn met windows (windows kan geen linux software raid lezen)
Begrijp ik het goed dat je bij het schuingedrukte stukje hardware RAID bedoeld?
Verwijderd
Weet ik niet; ik weet wel dat ik mijn HDD gewoon op de IDE RAID controller heb gedumpt en daarna heel easy de BIOS van mijn Highpoint heb geedit. Was een fluitje van een centOp dinsdag 02 juli 2002 10:31 schreef GiLuX het volgende:
klopt dit?
Maw: hardware-RAID is vrij simpel in te stellen...
Verwijderd
Dit gaat ook met software raid, als de hardware configuratie hetzelfde blijft.Op dinsdag 02 juli 2002 10:31 schreef GiLuX het volgende:
[..]
klopt dit?
het gaat er mij vooral om dat als mijn mobo zich zelf zou frituren dat ik dus de hele config op een nieuw mobo inplug, de boel aanzet en het direct weer loopt alsof er nix gebeurd was.
Nee hoor, je hebt 2 extra IDE poorten erbijOp dinsdag 02 juli 2002 10:35 schreef dystopia het volgende:
[..]
WTF? Dus ik heb een jaar geleden voor niks een K7TA-RAID gekocht?
Nee, promise en highpoint kaarten (de goedkope versies dan) zijn allemaal software raid, de bios op die kaartjes zorgt ervoor dat windows wel kan booten, maar voor de rest heb je drivers nodig die de raid operaties uitvoeren.Begrijp ik het goed dat je bij het schuingedrukte stukje hardware RAID bedoeld?
Highpoint 370 onboard Redhat 7.2.
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
ik heb op dit moment een systeem draaien met redhat 6.2 en een fasttrack 100 met 2 schijven gemirrorred.Op dinsdag 02 juli 2002 13:08 schreef Wirf het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt 2 extra IDE poorten erbij(die je ook nog eens kunt gebruiken als (software)raid voor windows)
[..]
Nee, promise en highpoint kaarten (de goedkope versies dan) zijn allemaal software raid, de bios op die kaartjes zorgt ervoor dat windows wel kan booten, maar voor de rest heb je drivers nodig die de raid operaties uitvoeren.
ik heb daar echter alleen maar de promise module voor geladen en verder helemaal nix aan raid of wat dan ook ingesteld...??
herkend linux zelf dan dat er gesoftware raided moet worden ofso?
ondersteuning is ook prima onder linux en *bsd
In dit geval zorgt de promise module voor de (software) raidOp dinsdag 02 juli 2002 17:13 schreef GiLuX het volgende:
[..]
ik heb op dit moment een systeem draaien met redhat 6.2 en een fasttrack 100 met 2 schijven gemirrorred.
ik heb daar echter alleen maar de promise module voor geladen en verder helemaal nix aan raid of wat dan ook ingesteld...??
herkend linux zelf dan dat er gesoftware raided moet worden ofso?