Coreldraw exporteert geen ¤ naar PDF

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Vanmorgen zat ik met het probleem dat ik in Coreldraw 9 (NL) een PDF wilde maken. Echter, de bullets in de lijsten werden niet ge-exporteerd. De helpdesk begon over service packs. Die wilden eerst niet installeren (coreldraw.hlp is geen geldige eerdere versie en kon niet worden |..), maar na het renamen van alle help files kon ik upgraden!

Nu heb ik dus Coreldraw 9, service pack 2, en de bullets worden ge-exporteerd. Maar het euro teken niet (€ dus). Ik heb Windows XP en dus zou het font dat ik gebruik (Arial) toch gewoon het euro teken moeten bevatten. Het wordt in Coreldraw dan ook gewoon weergegeven, maar niet in de PDF meege-exporteerd.

Ik kan natuurlijk wel alle tekst als krommen exporteren maar onze drukker wil liever tekst, bovendien is dat voor distributie van de PDF gewoon makkelijker en mooier.

Wie weet waar het aan ligt en hoe dit op te lossen is?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10
Corel != Adobe :P

Dat vraagt om moeilijkheden..

niet gek dus...
Maar het zijn bekende problemen dat het € symbool niet wil converteren als je een PDFje wilt bakken. Zoek het even op de Adobe website na, volgens mij hebben ze hier kant en klare oplossingen voor.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Acrobat, the only way to go :P

Hoi iedereen btw, sorry voor de absentie ;)

• Willem
  • Laatst online: 11:10
Acrobat idd een optie als je knaken hebt :)

ey proto, tijd niet gezien.
Ook in de StarCraft sferen? :P

maw cool icon

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op donderdag 27 juni 2002 23:06 schreef willem169 het volgende:
Acrobat idd een optie als je knaken hebt :)

ey proto, tijd niet gezien.
Ook in de StarCraft sferen? :P

maw cool icon
Nah, eigenlijk WC3, maar starcraft blijft m'n grote liefde ;)

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ehhh even ontopic.. :)

Ik heb nu Acrobat gebruikt om een euro teken erin te zetten, maar het blijft slecht dat het niet ge-exporteerd wordt natuurlijk.. In dit geval is het geen ramp om snel even een euro tekentje erin te zetten, maar in documenten waar veel euro tekens inzitten is dat niet echt een optie..

Toch maar overwegen om Coreldraw 10 te nemen dan, hoewel ik daar niet zo blij mee ben, vind 9 namelijk fijner werken (heb 10 al eens geprobeerd)..

Mocht iemand hier een oplossing/verklaring hebben dan hoor ik het graag..

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 22:59

GeeBee

Oddball

Ik heb hier hetzelfde probleem met Arial.
Van Publisher > PostScript uitprinten > PS-bestand bevat de €
PS-bestand > Distiller 4.05 > PDF-bestand bevat geen €.
Het gekke is dat als je bij Distiller bij Instellingen > Opdrachtopties > Lettertypen > Invoegen de TrueType-lettertypen selecteert, de gewone Arial niet wordt weergegeven, maar allerlei varianten wél.

Als je inmiddels een oplossing hebt, hoor ik dat graag van je.

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• HunterPro
  • Niet online
GeeBee schreef op 31 December 2002 @ 14:47:
Het gekke is dat als je bij Distiller bij Instellingen > Opdrachtopties > Lettertypen > Invoegen de TrueType-lettertypen selecteert, de gewone Arial niet wordt weergegeven, maar allerlei varianten wél.

waarom print je niet direct naar de distiller?

(of maak je je document op in een behoorlijk opmaakprogramma zoals quark of indesign ;) :P)

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 22:59

GeeBee

Oddball

Direct naar Distiller printen doet het goed.

Een ander programma gebruiken zou trouwens niet uitmaken natuurlijk, omdat het probleem zit bij de omzetting PS > PDF.

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

of coreldraw 11 natuurlijk...

• HunterPro
  • Niet online
waarom doe je dan die tussenstap van een PS file? Lijkt mij enigszins omslachtig, en het veroorzaakt dus ook je fout.

Verder: Als je bijvoorbeeld Adobe InDesign gebruikt kun je direct exporteren naar PDF; zonder gekloot met een distiller-printerdriver whatsoever.

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

|HunterPro| schreef op 31 December 2002 @ 21:45:
...of maak je je document op in een behoorlijk opmaakprogramma zoals quark of indesign...
|HunterPro| schreef op 01 January 2003 @ 21:07:
...Als je bijvoorbeeld Adobe InDesign gebruikt ...
We wéten nou wel dat je erg van InDesign houdt! Maar niet iedereen kan op Nieuwjaarsdag even zijn bankrekening plunderen, naar de winkel rennen en het kopen, he? :P no flame intended...

offtopic: ik heb ff een icon voor je gefixt, c1000 spammert... wel zelf hosten he?
http://darkblue.homeftp.net/mediamarkt.gif

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Niet online
grmbl; weet je nou nog steeds niet waarom ik dit C1000 icon + ondertitel + sig heb? Lees m'n sig nog eens goed. En bedenk dan weer dit soort meuk:

1) iets opmaken
2) exporteren naar postscript
3) inladen in distiller

als het zo kan:

1) iets opmaken
2) exporteren naar pdf.

Het gaat niet om het icoon, het gaat om het idee.

<h1>[/offtopic]</h1>

[ Voor 4% gewijzigd door HunterPro op 01-01-2003 22:10 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

TripleM schreef op 27 juni 2002 @ 14:25:
Vanmorgen zat ik met het probleem dat ik in Coreldraw 9 (NL) een PDF wilde maken. Echter, de bullets in de lijsten werden niet ge-exporteerd. De helpdesk begon over service packs. Die wilden eerst niet installeren (coreldraw.hlp is geen geldige eerdere versie en kon niet worden |..), maar na het renamen van alle help files kon ik upgraden!

Nu heb ik dus Coreldraw 9, service pack 2, en de bullets worden ge-exporteerd. Maar het euro teken niet (€ dus). Ik heb Windows XP en dus zou het font dat ik gebruik (Arial) toch gewoon het euro teken moeten bevatten. Het wordt in Coreldraw dan ook gewoon weergegeven, maar niet in de PDF meege-exporteerd.

Ik kan natuurlijk wel alle tekst als krommen exporteren maar onze drukker wil liever tekst, bovendien is dat voor distributie van de PDF gewoon makkelijker en mooier.

Wie weet waar het aan ligt en hoe dit op te lossen is?
Toen ik CorelDraw 9 wilde upgraden (liep steeds vast onder Windows 2000 en geen support voor tekentablet) had ik precies hetzelfde probleem! Ik wist niet dat renamen zou helpen. Na een aantal dagen ben ik er gewoon mee gekapt en overgestapt naar versie 11, dat werkt vele malen beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 02-01-2003 01:31 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Corel draw heeft al sinds jaar-en-dag een query-replace functie.
Daarmee kun je ook objecten in een object laten vervangen (in dit geval een teken in een text)
Enig probleem is het als je geen ander font hebt wat niet door acrobat standaard al ondersteund wordt, dus in de PDF meegebakken moet worden.Want dan moet je namelijk een object gaan gebruiken als vervanging voor een text en dat schaalt niet zomaar mee, als je 't font aanpast. (vet/italic)

Maar eh jongens dit is een al vrij oud topic.
* TD-er plaatst deze reactie dan ook alleen maar voor de zoek-resultaten ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• HunterPro
  • Niet online
TD-er schreef op 02 January 2003 @ 01:39:
[..]
Maar eh jongens dit is een al vrij oud topic.
* HunterPro plaatst deze reactie dan ook alleen maar voor de zoek-resultaten ;)
deze niet hoor:
GeeBee schreef op 31 December 2002 @ 14:47:

:)
Pagina: 1