Linux boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

• wigwam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 18:46
Ik had een grote HD gekocht voor mijn linux server. Nu heb ik met ghost de gehele linux disk geghost (RH7.3) naar die nieuwe grote HD alleen nu boot dat ding niet van die nieuwe HD... En heb die ouwe leeg gegooit, de partities staan wel op die nieuwe HD (swap en ext3) alleen als hij opstart zegt hij GRUB en meer niet. Hoe kan ik nu weer bij mijn linux partitie. (waar kan ik trouwens zo'n bootdisk vinden voor RH7.3)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
/boot ook meegenomen? Misschien is je MBR ook gewoon niet geldig?

Probeer je pc te booten met een rescuedisk, (deze bijvoorbeeld) en installeer je bootmanager, of op een diskette of in de mbr.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 15:02

JJJ

Op donderdag 27 juni 2002 13:59 schreef wigwam het volgende:
Ik had een grote HD gekocht voor mijn linux server. Nu heb ik met ghost de gehele linux disk geghost (RH7.3) naar die nieuwe grote HD alleen nu boot dat ding niet van die nieuwe HD... En heb die ouwe leeg gegooit, de partities staan wel op die nieuwe HD (swap en ext3) alleen als hij opstart zegt hij GRUB en meer niet. Hoe kan ik nu weer bij mijn linux partitie. (waar kan ik trouwens zo'n bootdisk vinden voor RH7.3)
Bootdisk vinden en dan direct lilo installeren ;) Grub vind ik niet fijn ivm. het rare hdd systeem, lilo vind ik ook logischer inelkaar zitten.

Iig:

1. bootdisk pakken en booten naar je linux
2. je grub opnieuw configgen / installeren (partities zullen wel verschoven zijn? primary slave nu primary master is al een probleem bv.)
3. weer met linux spelen

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 14:09 schreef JJJ het volgende:

1. bootdisk pakken en booten naar je linux
2. je grub opnieuw configgen / installeren (partities zullen wel verschoven zijn? primary slave nu primary master is al een probleem bv.)
--ff ongeveer dezelfde situatie--

Ik heb Mandrake8.1 en LILO,
maar deze kan ik nu ook niet meer booten.

1. Ik heb alleen géén bootdisk meer |:( >> hoe kan ik deze maken / waar kan ik deze halen?
2. om LILO weer in te stellen heb ik toch alleen 't commando 'lilo' nodig he?

• wigwam
sebas mijn duits is zeer slecht. Maar ik kan het niet vinden op die site van knoppix.

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

Op donderdag 27 juni 2002 14:13 schreef _m0teh0ker_ het volgende:

[..]

--ff ongeveer dezelfde situatie--

Ik heb Mandrake8.1 en LILO,
maar deze kan ik nu ook niet meer booten.

1. Ik heb alleen géén bootdisk meer |:( >> hoe kan ik deze maken / waar kan ik deze halen?
hier
2. om LILO weer in te stellen heb ik toch alleen 't commando 'lilo' nodig he?
ja en een lilo.conf die klopt :Y)

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• sebas
Op donderdag 27 juni 2002 14:15 schreef wigwam het volgende:
sebas mijn duits is zeer slecht. Maar ik kan het niet vinden op die site van knoppix.
Knoppix is een compleet linux systeem op een cd, als je dit boot heb je een goede rescue set. Je moet ergens bij downloaden klicken (downloaden is in het duits 'downloaden') en dan ff iso'tje bakken en gaan ... je kan dan je hardisk mounten en de gewenste veranderingen erin doorvoeren.

succes

• wigwam
maar dan heb je een hele cd. Kan het gewoon niet met 1 flop....

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 14:15 schreef wigwam het volgende:
Daarom zit er ook een optie Engels op: http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

• wigwam
ik heb nu een bootdisk gevonden. Ik kan nu ook mijn nieuwe HD mounten alleen hoe kan ik GRUB opnieuw configuren...de directory boot staat ook gewoon op de nieuwe schijf

• sebas
Heb je het script installgrub? daarmee kan het volgens mij wel.

• wigwam
nee dat heb ik niet (dat script). Is er trouwens een manier om je boot sector opnieuw aan te maken misschien dat dat werkt...... Heb met een bootflop wel mijn hd kunnen mounten alleen voor de rest helemaal niks kunnen doen zelfs vi werkte niet

Verwijderd

# grub
# root (hd0,0)
# setup (hd0)
# quit
# reboot

bij hd dus je eigen situatie invoeren...
let wel op dat als het in linux hda7 is het in grub hd0,0 is

• wigwam
en waar voer ik dat in

Verwijderd

in je shell start je grub, waarna je de commando's intikt

Verwijderd

Je kan ook gewoon 'grub-install' runnen. ;).

• wigwam
hmmmm en als hij dat dan niet herkent.... Dat Grub en Grub-install

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op donderdag 27 juni 2002 13:59 schreef wigwam het volgende:
Ghost neemt idd de MBR niet mee. Dus een nieuwe Lilo installeren, met Rescue disk opstarten, inloggen en dan lilo intikken, dan moet het weer prima werken.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• sebas
Op een detail na: Het was de bedoeling om grub als bootmanager te gebruiken, niet lilo.

Voor de rest denk ik dat het met de bovengenoemde tips wel moet lukken. Anders kun je op onderstaand adres ook nog ff nalezen hoe het nou echt moet.

http://www.linux.org/docs/ldp/howto/mini/Multiboot-with-GRUB-2.html

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 09:34 schreef wigwam het volgende:
hmmmm en als hij dat dan niet herkent.... Dat Grub en Grub-install
Dan moet je het met kleine letters typen, grub en grub-install dus..... ;)

• wigwam
Ik heb grub draaiend gekregen eindelijk. Ik zie netjes het bootmenu en linux boot min of meer. krijg nu alleen de fout nog " kernel panic: no INIT found try passing INIT= option "
Heeft iemand dit eerder meegemaakt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Mja, kernel kan init niet vinden... Dan is het mounten van het root fs niet gelukt of fout gemount.

Wat is je root partitie? Helpt het als je in grub bij de entry die je wilt booten 'root=/dev/hd??' (met voor ?? jouw root partitie) aan de kernel-regel toevoegt (kan in bootmenu grub door op 'e' te duwen)?

Verwijderd

De oorzaak is dat ghost e.d. de Master Boot Record niet meenemen. Grub en Lilo gooien daar hun info in dus het logisch dat de boel niet boot op de nieuwe harde schijf.
Pagina: 1