CD-speler aanspreken in DOS na Win95 bootdisk

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Weet iemand hoe ik mijn CD-speler aan kan spreken onder DOS na te zijn opgestart met een Windows 95 bootdisk?

Ik weet dat het mogelijk is, maar hoe zat het ook alweer? Meestal gebruik ik een Windows98 bootdisk hiervoor, omdat die de keuze geeft voor booten met CDR-ondersteuning, maar die optie is nu niet aanwezig.

Het gaat om een plain vanilla PC met een CD-speler die door Windows standaard wordt herkend, ook door een Win98 bootdisk.

Aub geen antwoorden in de trant van installeer Linux of Win2k, want dat heb ik allang gedaan en dat is het probleem niet :)

Tenks!!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

op www.bootdisk.com staan kant en klare bootdisks, volgens mij inclusief cdrom-toegang.

Als je het zelf wilt doen zul je een cdrom-driver ( oakcdrom.sys ) en de autoexec-driver ( mscdex.exe ) van een win98-floppy moeten kopieren naar je win95 floppy.

Als de win98 disk erin zit:
Dit doe je met copy a:\oakcdrom.sys b:\

Nu zal je gevraagd worden de win95-diskette
in de diskdrive te doen.
Het bestand zal dan gekopieerd worden

Doe hetzelfde bij mscdex.exe

Verder heb je nog edit.com nodig op de win95 floppy, dus kopieer die ook maar.

Daarna: (win95 disk)
type EDIT A:\CONFIG.SYS en voeg de regel
DEVICE=A:\OAKCDROM.SYS /D:CDROMDRV toe

type nu EDIT A:\AUTOEXEC.BAT en voeg de regel

MSCDEX.EXE /D:CDROMDRV toe

Dat is het wel zo'n beetje,
nu met de win95 disk opstarten, en voila:
cdrom-access

Verwijderd

De goede oude tijd van DOS. Wie herrinert zich niet de vele bootmenutjes een met XMS en de ander met EMS de andere weer met QUEMM en sommige met en sommige zonder CDROm of geluidskaart...BTW nooit hoger gekomen dan 624 KB vrij....

Shit zit weer te dagdromen, doen wat die gozer hiervoor heeft gezegd MSCDEX.exe en een genieke cdrom driver vinden of een voor je cdromspeler precies. Heb je geen diskette bij die cdromspeler gehad ?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Tenks voor de tip. De drivers staan alleen op CD ;)

Ik wilde het weten omdat ik het nu nodig heb, maar wel vaker in de situatie gezeten heb en er waarschijnlijk nog wel een paar keer in kom.

Trouwens.. wat vinden we van die rare RAM-drive die de Win98 bootdisk maakt?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

nix want ik maak bootdiskettes gewoon met format /s commando. Ik maak altijd menuutjes in mijn opstartdiskettes met allemaal verschillende cdromspelers enzo, is wel handig...