nieuw systeempje

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
hey, dit is de uitkomst van t gesprek met ouders, zie verdere details: [WWW][topic=533563/2/25][/WWW]

ik moet dus een nieuwe mobo+proc+ram +case(heel goed gekoeld, aangezien t hier boven somers 40graden is) kopen, en krijg daarbij support van 2-3 honderd gulden van ouders

ik zit te denken aan:
abit kx7raid
pc2700 geheugen (kingston, cas2)
XP2000 (met de hhc-001)
chieftec dragon server tower

ik moet t bij informatique kopen, want dat vind mijn pa een goede zaak, en dan zet ik mijn kaarten/hdd/etc over.

er zijn dan nog 2 puntjes:
-er moet iets in zitten, software of mobo ofzow, dat de pc uitschakeld als de temp te hoog wordt
-airflow moet goed zijn, ik dacht zelf aan voorinonder 1 die lucht in case zuigt, achterin boven 1 die uit case blaast en 1tje die in de zijkant op de proc blaast (ik las over fans die van speed kunnen wisselen, is dit wat, hoe werkt t, want ik op zich ook weer geen zin om in de winter met een helikopter hier te zitten)

ik heb al search gebruikt enzow, maar blijf toch met deze vraagjes zitten

• Tweakstarter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
De Abit KX7-333R heeft in de bios een optie om bij een te hoge temp je pc uit te laten schakelen. (kan nu niet kijken hoe nu precies, ben nie thuis)
Beschrijving van hoe je je fans wil, is oké zo. Hoe nu precies met de regeling weet ik nie. Misschien dat je er een appart regelaar tussen kan zetten of zo :? , maar neem iig silent fans.
succes.

• mad_dog
okeedan, das allemaal mooi!
silent fans....coolen neem ik aan minder goed dan herriemakers, of zie ik dat verkeerd....en t gaat natuurlijk om de cooling!
ik heb er al een herriemaker in hangen, de hhc-001, als de casefans minder herrie maken maakt t in principe niets uit!

Verwijderd

Over de fans bedoel je waarschijnlijk de Enermax coolers,
heb er zelf ook 2 (80*80) en die kan je regelen in voltage zodat hij harder of zachter gaat draaien. Als je hem vol open gooit is het inderdaad net een stofzuiger.

Kijk anders eens op www.homeshop-productions.nl daar staan ze in verschillende maten.

Succes verders

• mad_dog
hoe werkt dat, dat rfegelen met voltages........gaat dat via t mobo?
en regelt t mobo t, of een programma, of moet ik dat zelf doen? of Temp afhankelijk :?
* mad_dog ziet door de bomen t bos niet meer

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 11:57 schreef mad_dog het volgende:
hey, dit is de uitkomst van t gesprek met ouders, zie verdere details: [WWW][topic=533563/2/25][/WWW]

ik moet dus een nieuwe mobo+proc+ram +case(heel goed gekoeld, aangezien t hier boven somers 40graden is) kopen, en krijg daarbij support van 2-3 honderd gulden van ouders

ik zit te denken aan:
abit kx7raid
pc2700 geheugen (kingston, cas2)
XP2000 (met de hhc-001)
chieftec dragon server tower

ik moet t bij informatique kopen, want dat vind mijn pa een goede zaak, en dan zet ik mijn kaarten/hdd/etc over.

er zijn dan nog 2 puntjes:
-er moet iets in zitten, software of mobo ofzow, dat de pc uitschakeld als de temp te hoog wordt
-airflow moet goed zijn, ik dacht zelf aan voorinonder 1 die lucht in case zuigt, achterin boven 1 die uit case blaast en 1tje die in de zijkant op de proc blaast (ik las over fans die van speed kunnen wisselen, is dit wat, hoe werkt t, want ik op zich ook weer geen zin om in de winter met een helikopter hier te zitten)

ik heb al search gebruikt enzow, maar blijf toch met deze vraagjes zitten
De asus A7V333 heeft ook C.O.P :) (CPU Overheating Protection)

Verwijderd

Er zit een extra 2 draadjes met een knop eraan waar je d.m.v een kruiskop schroevendraaier of wat kleiner de snelheid kan regelen.

Heb alleen 1 nadeel, het is lastig om de regelknoppen buiten je kast te plaatsen omdat a) het draadje te kort kan zijn en b) dan de kast niet sluit en c) het er misschien niet uitziet.

Hoop dat dit je wat duidelijkheid brengt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 27 juni 2002 11:57 schreef mad_dog het volgende:
en krijg daarbij support van 2-3 honderd gulden van ouders
offtopic:
Da's wel heel weinig.. Of bedoelde je eigenlijk euro's :? ;)

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

enermaxjes
echt goed spul, in my humble opinion.

koop ook rounded cables of doe het zelf, scheelt echt enorm in airflow.

ik denk dat je zelf veel moet bijleggen want met 300 gulden haal je het niet

suc6

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 13:07 schreef dread het volgende:
enermaxjes
echt goed spul, in my humble opinion.

koop ook rounded cables of doe het zelf, scheelt echt enorm in airflow.
Sorry voor de offtopic.
Weet je ook of er rounded cables zijn voor een scsi kaart. Want die hangt nu dwars in mijn kast :( heb ze namelijk zelf nog niet kunnen vinden.

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

offtopic:
nee geen idee hoe dat eruit ziet, niet hetzelfde als ide?
indien wel, gewoon snijden maar en tape gebruiken, werkt perfect.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 13:13 schreef DeveousYuri het volgende:

[..]

Sorry voor de offtopic.
Weet je ook of er rounded cables zijn voor een scsi kaart. Want die hangt nu dwars in mijn kast :( heb ze namelijk zelf nog niet kunnen vinden.
heb ze zijn er wel ik heb naar hier ns mailtje gestuurd en had ze 2 dagne later in huis voor SCSI div lengtes tot 90 cmgloof ik. :9

• mad_dog
ja, dat met die cables, je bedoelt gewoon bijelkaar binden, kan ik zelf wel fixen met elastiek ofzowiets, moet lukken
ja, ik krijg 2-3honder gulden, geen euro, maar daar ben ik al blij mee, t zooitje gaat 750euro kosten, en ik zit een beetje te pushen om meer geld los te krijgen (gf4 ti4200 :P )
maar iig, dat over die coolers, mijn vader zit te zeuren dat hij betrouwbaare spullen wil, en dat t niet zo moet zijn dat ik zelf moet zeggen of ze aan/uit staan, maar hij ziet t liever geregeld door software/hardware dmv temperatuur. Nou verkopen ze van die Tafhankelijke fans bij conrad, maar dat vond mijn vader niks....hij wel een beetje een }:O eigenlijk

hmmmmm.....tis dus of een warme kast, of een helikopter.....

ik heb deze casefan gevonden is dit wat
Silent Systems, Coolerfan, 8x8cm

voor de rest zijn dit de overige opties:
CoolerMaster 80x80mm retail Case Fan
Enermax UC-8FAB, 8x8 casefan, variabel toerental
JustCooler System Fan 8x8cm, 2500rpm, SMART

ik denk dat de enemermax afvalt aangezien mijn pa niet wilt dat ik elke keer de stand ga verzetten (kast open)
wat betekent smart trouwens...is dat dan wat?
zou zon fan meer herrie maken dan de hhc-001 ?

Verwijderd

er zijn ook auto.temp gesturude enermax te koop.

• mad_dog
moet je die zelf instellen op een bepaalde temp (hardwarematig, softwarematig) ?

Verwijderd

hardwarematig doe ie zelf althans in de voedingen dan.

Verwijderd

waarom zo'n dure case

dan hou je meer geld over voor andere dingen

koop gewon zo'n low buget ding en mod die een beetje met fans en zo dat koelt ook wel goed

• U-96
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-12-2020

U-96

it's a long way to tipperary..

ik geloof dat je van antec ook fans kan kopen die naarmate dat de temperatuur stijgt harder gaan draaien... kijk maar eens bij de tweakers shop... ze claimen dat bij normaal gebruik het zaakje 80% stiller is...

• M2B
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 09:14

M2B

Op donderdag 27 juni 2002 14:51 schreef U-96 het volgende:
ik geloof dat je van antec ook fans kan kopen die naarmate dat de temperatuur stijgt harder gaan draaien... kijk maar eens bij de tweakers shop... ze claimen dat bij normaal gebruik het zaakje 80% stiller is...
Klopt maar zijn wel erg prijzig :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wat je hardware keuze betreft, prima niks op aan te merken. Alleen is het niet de bedoeling dat men hier diverse mobo's en cpu's de revue laat passeren ter goedkeuring en/of opmerkingen zonder specifieke vragen, zie [topic=218256/1/50]

Specifieker is jouw vraag m.b.t. fan's. Ik kan me prima voorstellen dat je 's winters niet met hetzelfde onnodige kabaal opgescheept wil zitten als in de zomer (ik iig niet :) ). Zelf gebruik ik daarom Enermax fan's in net zo'n soort Chieftec kast als jij op het oog hebt. Deze dingen zijn zoals eerder gezegd erg makkelijk in te stellen met een schroevendraaier: zie de pic hieronder, aan het uiteinde van een kabeltje zit dat zwarte/blauwe ding met een witte 'schroefkop' waarmee je 'm on the fly traploos in kan stellen (1000~3000rpm):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/enermaxvarifan.jpg

Wat de opmerking van je vader betreft over de kast steeds open en dicht; éénmaal goed instellen voor het seizoen en je hoeft er niet meer naar om te kijken. De fan's draaien altijd even snel (namelijk zo snel als jij ze instelt) en zijn niet afhankelijk van sensoren die kunnen falen. Ander voordeel is dat je zo een 'ideale' airflow/geluidsniveau verhouding kan bereiken, gewoon in het begin even wat proberen.
Je vader hoeft echt niet bang te zijn dat deze fan's zomaar langzamer draaien of er mee kappen, dat doen ze namelijk niet (of ze moeten stuk gaan, maar da's overmacht).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik ben ook een nieuw systeem aan het samenstellen en mij werd aangeraden om geheugen van Samsung te nemen (ze zeiden mij dat dit goed te oc'en is)

• mad_dog
nou feit is dat kingston levenslang garantie heeft, en ik heb hiervoor ook kingston gehad, en dat is gewoon geweldig geheugen, ook met overclocken.
ik heb mijn vader kunnen overtuigen van het nut van zulke fans, dankzij de prachtige toelichting van abbadon
thx!!

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 21:54 schreef Fanatic_FS het volgende:
Ik ben ook een nieuw systeem aan het samenstellen en mij werd aangeraden om geheugen van Samsung te nemen (ze zeiden mij dat dit goed te oc'en is)
heb je email Fanatic?

• mad_dog
ik heb hem binnen, hij heeft nu 6 system fans, 2 die voor in zuigen, 1 die aan de zijkant op de proc blaast, en 3 die achter uit zuigen, maakt wel herrie, maar ik kan ze regelen

de system temp is 35 graden (tis hier binnen denk ik 28), dus das redelijk
alleen de proc is 48 graden

maybe wordt ie nog heter als ik dalijk non stop ga gamen, hoe ozu dat komen, dr zit een switech c370 lownoise ding op
Pagina: 1