Algemene vraagjes Debian

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Het zit eraan te komen :) Binnenkort maak ik mijn pc waarschijnlijk totaal debian.

Nou heb ik nog een paar vraagjes:
Voor de install gebruik ik de minimum bootable iso :) Is dat een goed idee?

Zijn er veel verschillen tussen debian en redhat?

En de belangrijkste: Kan ik met Debian eventueel nog op de partities die FAT32 zijn :?

Nog eentje: Is het erg veel werk om games en programma's door middel van WineX te laten werken? (Ervaringen graag :) )

Alvast Bedankt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Op donderdag 27 juni 2002 11:40 schreef zmn het volgende:
Het zit eraan te komen :) Binnenkort maak ik mijn pc waarschijnlijk totaal debian.

En de belangrijkste: Kan ik met Debian eventueel nog op de partities die FAT32 zijn :?

Nog eentje: Is het erg veel werk om games en programma's door middel van WineX te laten werken? (Ervaringen graag :) )

Alvast Bedankt
Ik gebruik zelf de compact floppen, voornamelijk omdat ik ook met oudere systemen zonder CD-ROM speler of bootable CD-ROM support werk.
Die compact floppyset is niet echt omvangrijk, ik mag dan ook altijd zelf een nieuwe kernel installeren/compileren voor het een beetje lekker draait.

Verschillen Debian vs Redhat: Debian heeft officieel oudere software, omdat ze altijd op safe spelen (iig met woody en potato, Sid is net een zandbak). Het packagesysteem met dpkg, apt-get en dselect vind ik persoonlijk net zoals veel tweakers met mij, stukken beter dan RPM.

Als je kernel FAT32 ondersteunt (debian doet dit standaard voor zover ik weet), is het geen enkel probleem om met FAT32 te stoeien. Bedenk wel dat FAT32 een zwaar klote filesysteem is vergeleken met ext3, reiserfs of XFS.

WineX: het is altijd experimenteren. Ik heb nog geen zin gehad om er mee aan de slag te gaan, vooral omdat mijn videokaart niet om kan gaan met de DRM functies van XFree86 (is een vereiste als je OpenGL en DirectX wilt gaan draaien).

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Op donderdag 27 juni 2002 11:40 schreef zmn het volgende:

Als je de rest dan van het internet alhaalt is dat wel een goed idee, anders zou ik toch alle 4 cd's ofzo gebruiken.
Ja en nee, het zijn beide linux distributies, dus die lijken altijd wel veel op elkaar, maar redhat en debian hebben beide hun eigen package systeem(rpm vs. deb) en ze willen ook wel vaak verschillen in de plaats waar de config files staan/heten in de /etc dir.
Dat kan met alle linux versie, zolang ze maar fat32 support in een module of kernel zit, dus dat kan met debian ook gewoon.
In debian vindt ik het persoonlijk altijd makelijk om dingen aan de praat te krijgen. Helaas zit WineX in geen enkele distributie zoals redhat, suse of debian, dus moet je het zelf compilen en instellen. Dat betekent dus dat het even knutselen wordt, maar ik denk dat er wel goed uit te komen is. Heb zelf geen ervaring met WineX.
Alvast Bedankt
Alsjeblieft :P

• supakeen
Hoe kan ik checken of mijn videokaart dat wel kan :?

En dat apg-get lijkt mij inderdaad ook het handigste :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 juni 2002 11:55 schreef zmn het volgende:
Hoe kan ik checken of mijn videokaart dat wel kan :?
als je een nvidiakaartje hebt komt het wel goed enzo :P
anders weet ik het ook niet :+
En dat apg-get lijkt mij inderdaad ook het handigste :)
typodetected :P
maar dat roels idd... :)

als je btw even gaat zoeken, iemand heeft een debian package van/voor winex gemaakt.....en hiero gepost :)

scheelt weer tijd enzo :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
zo goed als de meeste nieuwere kaartjes werken wel onder debian :)

heb zelf Geforce3 Ti500 en een Matrox G200 (dual screen)
en het was dus zo gepiept :)
Ook Trident of S3 kaartjes werken 80% ervan :)
en gewoon Ati kaarten ook trouwens :D

• supakeen
Ik heb een Geforce 2 GTS Pure en een Matrox Mystique (PCI)

Is het veel werk om dat dual display aan de gang te krijgen?

Jep met adsl lukt die installatie via internet wel hoor :)

• GeeMoney
Op donderdag 27 juni 2002 12:08 schreef zmn het volgende:

Jep met adsl lukt die installatie via internet wel hoor :)
je kan mijn configuratie gebruiken, moet je alleen de devices veranderen en, en monitor instellignen en je BusID want waarschijnlijk gebruiken jouw kaartjes andere adresjes als de mijne :) als je het eenmaal geinstalled hebt hoor ik het wel (mail )

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op donderdag 27 juni 2002 12:08 schreef zmn het volgende:

nee, maar ik weet zo niet of die matrox nVidia glx ondersteund

• supakeen
Op donderdag 27 juni 2002 12:12 schreef The_Dart het volgende:

[..]

je kan mijn configuratie gebruiken, moet je alleen de devices veranderen en, en monitor instellignen en je BusID want waarschijnlijk gebruiken jouw kaartjes andere adresjes als de mijne :) als je het eenmaal geinstalled hebt hoor ik het wel (mail )
Is allemaal goed :)

Ik begin er waarschijnlijk dit weekend aan :)
Op donderdag 27 juni 2002 12:15 schreef stiena het volgende:

[..]

nee, maar ik weet zo niet of die matrox nVidia glx ondersteund, mijn gok is van niet (nadelig)
Maar wel OpenGL toch? :)

Nog 1 vraag: Wat is de beste windowmanager? Enlightenment trok mij wel aan. En werkt KDE3 op Debian? (dacht van wel)

• GeeMoney
Op donderdag 27 juni 2002 12:15 schreef stiena het volgende:

[..]

nee, maar ik weet zo niet of die matrox nVidia glx ondersteund
ondersteund geen glx, maar als je wilt gamen start je gewoon op beide een andere xserver of gewoon een oude configuratie gebruiken met dus 1 beeldscherm en glx :D

• stiena
Op donderdag 27 juni 2002 12:17 schreef The_Dart het volgende:

[..]

ondersteund geen glx, maar als je wilt gamen start je gewoon op beide een andere xserver of gewoon een oude configuratie gebruiken met dus 1 beeldscherm en glx :D
Ik heb ook 2 xservers draaien voor mijn Geforce2 en s3, alleen zoek ik een andere oplossing want ik kan bijvoorbeeld niet vensters van monitor 1 naar monitor 2 mikken.

• supakeen
Op donderdag 27 juni 2002 12:17 schreef The_Dart het volgende:

[..]

Wat jij dus nu zegt betekent dat iedere monitor zijn eigen xserver krijgt :?

Dat is niet een al te groot probleem maar is er geen mogelijkheid van slepen?

• stiena
Op donderdag 27 juni 2002 12:26 schreef zmn het volgende:

[..]

Wat jij dus nu zegt betekent dat iedere monitor zijn eigen xserver krijgt :?

Dat is niet een al te groot probleem maar is er geen mogelijkheid van slepen?
juist

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 11:53 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Verschillen Debian vs Redhat: Debian heeft officieel oudere software, omdat ze altijd op safe spelen (iig met woody en potato, Sid is net een zandbak). Het packagesysteem met dpkg, apt-get en dselect vind ik persoonlijk net zoals veel tweakers met mij, stukken beter dan RPM.
Valt met Woody behoorlijk mee hoor. Oude software en 'Woody' en 'Potato' in 1 zin noemen is werkelijk ongenuanceerd: Woody/Testing/Debian 3.0 is tamelijk up2date, zeker in vergelijking met Potato! Alles dat in Sid stabiel is gebleken komt namelijk in Testing.

Mocht je apt-get graag willen op een RPM-based distro dan de clone rpm-get daarvoor geschikt: http://zoy.org/~alien/rpm-get
Pagina: 1