Toon posts:

[WC] HDD, wat moet er koel blijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje waar ik al een tijdje mee loop, ik wil graag mijn HDD koelen, en dat dus het liefst met water (WC werkt al prima). Ik heb hiervoor zelfs al een waterjacket voor geklust, wat ik me alleen afvraag: met waterblokken zijn de zijkanten en de bovenkant (redelijk vlakke kanten) prima te koelen. Luchtkoelers richten zich echter steeds op de printplaat (die onderschroef dingen). De warmte in een HDD wordt o.a. geproduceerd door het draaien van de platters, dus dan zou je zeggen dat je de hele behuizing het liefst zou koelen. Maar zijn misschien de chips op de printplaat de onderdelen die je koel wil houden?

wie (dabit? :)) kan mij hier uitsluitsel over geven?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
erm heb ik er net een in elkaar geflanst
de mijne coolt aan de zijkanten en werkt prima maar ik heb ook wel eens iemand horen beweren dat het vooral de sjippies zijn idd een raar verhaal
iovatec (oid) heeft er een die koelt aan beide zijkanten terwijl die van coolance het bovenop doet :?
misschien tijd voor een "intresse voor custom made HDD H²O cool blokjes" actie ?
ik doe iig mee voor 2 stuks ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op donderdag 27 juni 2002 10:56 schreef ernst het volgende:
erm heb ik er net een in elkaar geflanst
de mijne coolt aan de zijkanten en werkt prima maar ik heb ook wel eens iemand horen beweren dat het vooral de sjippies zijn idd een raar verhaal
iovatec (oid) heeft er een die koelt aan beide zijkanten terwijl die van coolance het bovenop doet :?
misschien tijd voor een "intresse voor custom made HDD H²O cool blokjes" actie ?
ik doe iig mee voor 2 stuks ;)
Als je ik ddat zou doen, zou ik een soort van box maken (moet in 2 5,25" bays passen), en daar dan 2 HD's in doen. Ze liggen dan met de platte (niet de sjippies kant dus) naar elkaar en daar een waternblok tussen. Op het waterblok (1 nodig dus) maak je aan 2 kanten warmte geleidings strip (die ook op de HD cooler van coolersmaster zit). Deze laat niet los, en geef ook geen zooi op je hd.

Je maakt die 2 hd's + waterblok dan in de box en die box isoleer je met bijvoorbeeld neopreen en lood. Iig om het geluid te dempen. neopreen is daar idd niet zo heel geschikt voor, maar je hebt nou niet zo gek veel ruimte.

Je maakt die box verder fatsoenlijk dicht. Hier hoeven alleen nog maar de 2 IDE kabels en voeding (kan je desnoods een aftakking voor maken zodat je maar 1 connector aan hoeft te sluiten op de box zelf) door. Deze kan je mooi afwerken met tochstrips enzo.

Naja, dit was ik dus van plan :>
Maar ik moet nog een plak koper hebben van ongeveer 1 cm dik. Verder ook nog koper plaat (3 mm dik).

Als iemand dat toevallig heeft liggen (geen messing plz, ook geen alu als het ff kan), of er aan kan komen, wil die dat hier dan ff melden :)

• ernst
hmm goed plan, ik ga weer aan de slag, ga morgen wat shoppen bij conrad, heatsinkjes e.d. kan ik meteen ff wat molex zoi ophalen
erm ik heb mn koper van de loodgieter
maar ben je er 110% zeker van dat het geen probleem is voor een HDD om op zn kop te hangen ? bovendien worder er ook trillingen 'doorgeleid' van de ene naar de andere HDD :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 10:56 schreef ernst het volgende:
terwijl die van coolance het bovenop doet :?
nee dat is het um nou juist, koolance koelt die chip kant, met een soort warmtegeleidende rubber pasta ertussen, maar die is idd niet bedoelt om (zoals ik wil) in steenwol in te pakken, vandaar ook de onduidelijkheid

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 11:06 schreef epsilon het volgende:

Naja, dit was ik dus van plan :>
Maar ik moet nog een plak koper hebben van ongeveer 1 cm dik. Verder ook nog koper plaat (3 mm dik).
heb jij een idee waar je dat plaatmateriaal vandaan kan halen dan?

• ernst
Op donderdag 27 juni 2002 11:26 schreef FrUitSkI het volgende:

[..]

heb jij een idee waar je dat plaatmateriaal vandaan kan halen dan?
nee want dat vraagt ie zelf, ik heb wat wel dun koper van de loodgieter kunnen krijgen :)

Verwijderd

mijn maxtor chip wordt enorm heet, die koel ik :)

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 27 juni 2002 11:18 schreef ernst het volgende:
hmm goed plan, ik ga weer aan de slag, ga morgen wat shoppen bij conrad, heatsinkjes e.d. kan ik meteen ff wat molex zoi ophalen
erm ik heb mn koper van de loodgieter
maar ben je er 110% zeker van dat het geen probleem is voor een HDD om op zn kop te hangen ? bovendien worder er ook trillingen 'doorgeleid' van de ene naar de andere HDD :?
Jah, een HD kan je zonder probleem in elke positie brengen.
In veel servers zitten ze namelijk op zn kant, iets wat ik eigenlijk nog gevaarlijker vind. Maar het schijnt helemaal geen probleem te zijn.

De trillingen zullen geen probleem zijn waarschijnlijk, want die warmte geleidszooi vangt erge klappen wel op.
Verder zal het niet echt een probleem zijn, want in een normaal systeem zitten de HD's ook in 1 bracket (meestal). En daar worden ook trillingen door overgebracht (laten we maar niet spreken van de cd-roms die ook de nodige trilling meebrengen, en daar zit wel mooi mijn HD onder in een cooling bay).

• ernst
da's mooi
wie heeft een frees >:) :?

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 27 juni 2002 19:21 schreef ernst het volgende:
da's mooi
wie heeft een frees >:) :?
een frees is niet eens nodig
niet bij een hd blok

tjek de zero fan zone

Koper is meer een probleem
plaat van 10 en 3mm dik koper is gewenst

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Koolance zegt op hun site idd dat je de printplaat-kant (waar ook de uitsparing voor de motor zichtbaar is) moet koelen. Ik vind dit ook wel logisch:

• je koelt direct tegen de motor, die de meeste warmte genereert
• je koelt de controller chips, waarin fouten kunnen ontstaan bij hoge fsb/pci-bussnelheden

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 10:19 schreef FrUitSkI het volgende:
wie (dabit? :)) kan mij hier uitsluitsel over geven?
Bij onderdelen zoals voedingen en harddisken komt het allemaal niet zo kritisch. Vrijwel elke waterkoeling presteert beter dan de harddisk in vrije lucht (en zo doen die dingen het ook prima. Het probleem begint pas als je er een stel op elkaar stapelt). Dus je bent vrij om te doen en te laten wat je wilt. Maak je een U-tje dat precies over de disk valt? Prima. Koel je alleen de bovenkant? Ook al goed. Als het ding maar op een normale temp blijft. En dat hoeft geen 25 graden te zijn; 40 mag ook.

Materiaal is ook al niet zo belangrijk. Je kunt koper nemen, maar da's vrij duur en zwaar. Een bracketje van aluminium met een koperen pijp er tegenaan geklemd werkt volgens mij ook prima. Of RVS en staal bruikbaar zijn weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
humm jah, daar zit wel wat in, helaas beschikt koolance over een of andere fijne warmte-geleidende pasta die ik nie heb, dus tjips koelen gaat er niet echt inzitten

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 20:44 schreef DaBit het volgende:

[..]

En dat hoeft geen 25 graden te zijn; 40 mag ook.

Materiaal is ook al niet zo belangrijk. Je kunt koper nemen, maar da's vrij duur en zwaar. Een bracketje van aluminium met een koperen pijp er tegenaan geklemd werkt volgens mij ook prima. Of RVS en staal bruikbaar zijn weet ik niet.
die 40C zit ik nu al aan zonder een dikke laag steenwol eromheen, daarnaast wil ik de boel ook graag op koper houden aangezien de rest van mun systeem ook al keurig van koper is. daarnaast is het ook gewoon een prachtig materiaal!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21

Mex

[copy]

Kan iemand mij hier uitleggen waarom een harde schijf niet heet mag worden, graag met onderbouwing. Ik heb alle posts door gelezen en kwam er 1 tegen waarin gezegd werd dat de levensduur verkort word. Dit lijkt me grote onzin, dat word enkele posts eronder ook al gezegd. Ik zit hier vol verbazing te kijken waar jullie je druk om maken, in mijn ogen niks.
Ik heb hier 2xIBM 20gb 7200rpm op elkaar liggen. Als ik data ga pompen kun je ze niet meer aanraken van de warmte. Draaien al 4 jaar zo, zonder problemen.

Ik ben benieuwd!

[paste]

Dat is mijn 1e post uit dit topic...

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
tis echt simpel, trek alle stickers er af, lijm een buisje (8mm oid) boven het gat dat je moet vrij houden.
Lijm plexiglas oid rond de bovenkant van een hd (zeg maar het hek van een weiland) lijm een paar plaatjes dat het water een bocht moet maken, maak de bovenkant dicht, maak nu ergens 2 slangtules aan, en klaar :P

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Topicstarter
spijt me zeer, maar ik vat um niet helemaal, wil je jou water direct over de behuizing heen laten stromen?

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
Op donderdag 27 juni 2002 21:52 schreef FrUitSkI het volgende:
spijt me zeer, maar ik vat um niet helemaal, wil je jou water direct over de behuizing heen laten stromen?
idd beter kan toch niet

Reality beats fiction by far!

• ernst
hem ik heb nu idd een 'U' tje als cooling, misschien dat dat beter werkt als ik um wat netter (rechter :o ) maak ;)

Pagina: 1