netwerk bootrom: hoe programmeer je zo'n ding?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Ik heb hier een Intel Ethernet Express 10 ISA geval liggen met een 16K bootrom erin. Hierin zit al de software van Intel of whatever om via LAN te kunnen booten.
Wat ik nu graag wil doen:
Ik heb een Digital Prioris XL server met daarin een 10MB Adaptec SCSI chipset die me totaal niet bevalt: veel parity errors en weinig snelheid. Nu heb ik nog een Symbios Logic 860 kaart liggen zonder BIOS. Om nu toch te kunnen booten heb ik op usenet een interessant stukje tekst gevonden: de bootcode van je symbios logic kaartje in een netwerkbootrom flashen.
Nu mijn vraag: hij krijg ik die bootcode ooit in die chip, aangezien ik niet een ROM burner heb :( . Kan je de netwerkkaart zo'n chippie laten flashen?

Verwijderd

Over het algemeen niet, hangt ook een beetje van je kaart af. Meestal zijn het eproms waar je echt een writer voor nodig hebt (en een wisser).

Veel electronicazaken hebben een service waar ze zo'n eprom voor je bakken, check bv. eens www.okaphone.nl, die doen het voor iets van EUR 20 ofzo.

Verwijderd

een eeprom programmer is redelijk simpel zelf te maken. Er zijn zat schema's op internet te vinden. Je moet alleen een beetje kunnen solderen :)

Over het wissen van Eeproms: Leg ze onder de zonnebank of laat ze een dagje in de zon liggen, dan zijn ze ook leeg.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Denk dat ik het anders ga oplossen: oude 40MB lel uit mn 8088 erinzetten, IDE support compileren voor linux en dan booten van dat oude kreng met stappenmotor. Als ie eenmaal geboot is gooi ik dat ding in standby. Heb ik ook geen bootrom meer nodig :P

Verwijderd

bootrom's kun je eventueel ook in je moederbord-bios integreren (awardmod.sourceforge.net), zoals vaak gedaan is voor rom-loze NCR-810 kaartjes.