[ACCESS] Query maken run-time

Pagina: 1
Acties:

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32
Hallo,

Access heeft van die handige Query's die stukken SQL kunnen uitvoeren. Nu wil ik vanuit mijn Access formulier niet een voorgedefinieerde Query gebruiken, maar er zelf een creeren.

Het select statement is hier niet belangrijk, maar als voorbeeld:
select * from klanten

Deze SQL-string moet dus in een Query (een view voor de echte gebruikers (8> ). Ik krijg het maar niet voor elkaar vanuit Access zelf.

Vanuit Delphi is het maken van een Query (=view) super makkelijk. In een TADOQuery component geef voer je in:
SQL.Text := 'create view TEST as select * from klanten'

Hoe maak ik dit in Access formulieren/modulen?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 21:51

PromWarMachine

Forsaken Archer

*Pakt SQL (school)boek*
code:
1
2
3
CREATE VIEW PERSONEEL(NAAM,ADRES,POSTCODE,WOONPLAATS) AS
SELECT NAAM.ADRES,POSTCODE,WOONPLAATS
FROM WERKNEMERS

Hoewel ik er een toets over heb gehad, heb ik weinig benul wat ik nu blaat, maar aangezien jij het over views hebt, lijkt dat je hier wat aan hebt? :)

'k Had een 5,2 voor de toets, voor de belangstellenden :o

Dividend for Starters

• VisionMaster
Dit is al geprobeert.

Het probleem is dus dat je met deze 'create view as' wel vanbuiten Access een query kan maken, maar je kan binnen een VBA-Access formulier niet een query creeeren. (niet de SQL-tekst maar zo'n view van Access)

iaw... Is er een ingebouwde functie die dit wel kan? Mis ik iets of zo :?

Ik snap niet waarom ik het niet binnen access niet kan, maar buiten access weer wel, met Delphi.

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Je kan een QueryDef object gebruiken, daarmee kan je een tijdelijke of permanente query/view aanmaken.
Zoek maar in de help op CreateQuerydef method.

Maar als je de gegevens maar even nodig hebt zou ik gewoon een Recordset object gebruiken, zie OpenRecordset method in de help.
Wat het makkelijkste is, is afhankelijk van wat je uiteindelijk met de gevonden records wil doen.

• VisionMaster
Op donderdag 27 juni 2002 17:38 schreef Lister het volgende:
Je kan een QueryDef object gebruiken, daarmee kan je een tijdelijke of permanente query/view aanmaken.
Zoek maar in de help op CreateQuerydef method.

Maar als je de gegevens maar even nodig hebt zou ik gewoon een Recordset object gebruiken, zie OpenRecordset method in de help.
Wat het makkelijkste is, is afhankelijk van wat je uiteindelijk met de gevonden records wil doen.
thanx ik zal eens gaan kijken wat ik allemaal kan doen met die objecten.

(Mochten er andere peoples zijn, die ook een idee hebben, schroom niet om te posten ;) )