Is Internetbankieren veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik heb een aanvraag liggen voor internetbankieren bij de ABNAMRO. Nu krijg je 4 bladen met algemene voorwaarden thuisgestuurt waarin zij ongeveer alle verantwoordelijkheid van de hand wijzen.

Is het principe van de Rabo en ABN (met zo'n rekenmachine) veilig of heb je kans dat je wachtwoord wordt onderschept en dat iemand je rekening plunderd?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Ik doe al jaren met beide (Rabo en ABN Amro) en ik heb nog geen problemen gehad. Gewoon doen dus. Die algemene voorwaarden zijn overal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34124

ik heb ook nergens last van, en als me geld weg is haal ik het weer terug ik werk overigens bij de abn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik ga er ook niet vanuit dat iemand er last van gehad heeft anders stond het wel breeduit in de krant :)

Ik vraag me meer af of het systeem goed beveiligd is en hoe safe HHTPS is (of werkt het daar niet mee)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 13:27

jep

Ik heb echt wel het idee dat het goed zit hoor. Je tikt je door die encrypted verbinding helemaal scheel aan keys, en ik denk niet dat dat simpel te faken valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58764

ookal sluiten ze van alles en nog wat uit in de voorwaarden, dat is juridisch gezien niet zo van belang, als er echt grove fouten worden gemaakt zijn ze echt wel aansprakelijk.

en qua veiligheid, volgens mij zit dat ook wel ok hoor, nog nooit problemen gehad hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Tja.. is het veilig? Ik persoonlijk denk dat het veiliger is dan je overschrijvingsformulieren in een envelopje naar de bank sturen, maar dat is mijn mening :).

Het systeem bij ABN is goed beveiligd met HTTPS e.d., lijkt me; daarnaast is er nog de e-dentifier die beveiligd is met pincode (maximaal 3 keer fout intoetsen) en uitwisseling van unieke challenge-codes.. ik heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee, en nog nooit het idee gehad dat er ook maar iets onveiligs aan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Hoe werkt zo'n E-identifier dan? Genereerd zo'n ding dan een code afhankelijk van jouw pas en een pincode ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Jep, je moet de pincode van de pas weten, om em em te kunnen gebruiken. Je krijgt een code op je scherm en die tik je in. Volgens een ingewikkeld algoritme genereert je e-dentifier dan een toegangscode die strookt met de door de bank gegeven code voor jouw rekening (rekeningnummers zijn een vaste waarde, die geef je vantevoren al in samen met je pasnummer). De bankserver controleert of de gegeven code en je pas bij de door jou ingevoerde code horen en dan kun je erin. De eerste die dat algoritme kraakt, krijgt van mij een taart. En nee, de pincode van een ander weten telt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

Op woensdag 26 juni 2002 23:02 schreef Kjev het volgende:
Tja.. is het veilig? Ik persoonlijk denk dat het veiliger is dan je overschrijvingsformulieren in een envelopje naar de bank sturen, maar dat is mijn mening :).
Ik weet wel zeker dat de kans dat 1 of andere postbode je envelop openmaakt en verandert groter is dan dat het je internetbankieren rekening gekraakt wordt.
Zelfde verhaal bij telefonisch bankieren, is ook gevaarlijker.
Het systeem bij ABN is goed beveiligd met HTTPS e.d., lijkt me; daarnaast is er nog de e-dentifier die beveiligd is met pincode (maximaal 3 keer fout intoetsen) en uitwisseling van unieke challenge-codes.. ik heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee, en nog nooit het idee gehad dat er ook maar iets onveiligs aan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15795

Bij de Rabo hebben ze nu zo'n random reader. Dat is wel super veilig. Ik bedoel het is gewoon een algemeen aparaat dat kijkt naar jou persoonlijke pasje en je pincode en daarvanuit je code genereert. Waar ze wel voor waarschuwen op de site van Rabo ook is dat je goed checkt of je op de goede site zit en niet een of andere replica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ja dat zou lekker zijn...een of andere grapjas maakt een site aan die lijkt op de abnamro site maar als url abn-amro.nl heeft....pfff daar kan een hoop elende van komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Op donderdag 27 juni 2002 10:11 schreef MrDry het volgende:
Ja dat zou lekker zijn...een of andere grapjas maakt een site aan die lijkt op de abnamro site maar als url abn-amro.nl heeft....pfff daar kan een hoop elende van komen :P
RABO.

Bij Abn Amro lukt dat niet :)

Abn: rekeningnummer en pasnummer dienen ingevoerd te worden op de site. Site geeft 8 cijfers. Pas in e.dentifier. Pincode ingeven. 8 cijfers ingeven geeft 6 cijfers terug. Die dienen ingevoerd te worden = access.
Oh en de backbutton werkt niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 21:05

kreator

Wie niet waagt, verliest niet

...en al wordt je gigantisch gefraudeerd, dan nog. Meestal krijg je dan gewoon je geld terug, omdat je meestal wel kan aantonen dat je zoiets niet zelf hebt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

je kunt tot een maand na de tijd de actie ongedaan maken.

dus stel je voor

iemand hackt je acount

dan komt punt 1 aan bod

er moet natuurlijk wel wat op staan, en dat zal bij tweakers wel niet veel zijn.

Stel ze boeken dan alles over.

punt 2, je merkt dat natuurlijk direct, want dat duurt geen maand (of je moet toevallig onder 1 of andere steen je winterslaap lopen te doen)

dus je doet melding.

Er staat ook altijd vermeldt WAARHEEN je geld is gegaan, dus het zal gewoon nooit gebeuren.

De kans is groter dat je wordt overvallen bij een pinautomaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op donderdag 27 juni 2002 12:21 schreef arjo_kamp het volgende:
je kunt tot een maand na de tijd de actie ongedaan maken.
Dat is niet waar. Dat geldt alleen voor (eenmalige of doorlopende) machtigingen, niet voor overboekingen die jij 'zelf' (of iemand anders uit jouw naam) doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58
Op donderdag 27 juni 2002 10:19 schreef ItSnows het volgende:

[..]

RABO.

Bij Abn Amro lukt dat niet :)
:?

Rabo en ABN AMRO werken vrijwel identiek tegenwoordig (rabo heeft nu ook een zgn random-reader, die zo'n beetje een kopie is van de e-dentifier.

Zowel Rabo internetbankieren als ABN AMRO telebankieren is een keer 'gehackt' overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 12:04

gizmo9003

Go For It!

Op donderdag 27 juni 2002 16:49 schreef Kjev het volgende:
Dat is niet waar. Dat geldt alleen voor (eenmalige of doorlopende) machtigingen, niet voor overboekingen die jij 'zelf' (of iemand anders uit jouw naam) doet.
jahwel hoor..
heb al vaker geld overgemaakt, en omdat ik zo skeel ben gewoon het verkeerde nr. ingetikt..
dus kreeg een vent/vrouw gewoon ineens 500€ erbij (ja ik weet het, is lomp van mij)..

maar dat kan je gewoon weer terug vorderen, zonder verdere problemen..

(zo werd er ook ooit 1000€ op mijn rekening gepleurd, maar was dag later weer weg :()

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

Op donderdag 27 juni 2002 17:06 schreef gizmo9003 het volgende:

[..]

jahwel hoor..
heb al vaker geld overgemaakt, en omdat ik zo skeel ben gewoon het verkeerde nr. ingetikt..
dus kreeg een vent/vrouw gewoon ineens 500€ erbij (ja ik weet het, is lomp van mij)..

maar dat kan je gewoon weer terug vorderen, zonder verdere problemen..
als de opdracht nog niet is uitgevoerd bij de bank zelf, dan kan het nog, staat het al op iemand anders zijn rekening, dan kan het NIET
(zo werd er ook ooit 1000€ op mijn rekening gepleurd, maar was dag later weer weg :()
als de bank zelf een foutje maakt kan het wel, ik heb in een grijs verleden bij de abn gewerkt afdeling buitenland, daar was het invoeren, en iemand die het nog is controleerde. ging het toch mis (kwam bijna nooit voor) dan werd het direct terug gedraait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48970

Bij ABN AMRO is het ook zo, dat als je eenmaal access hebt tot je rekening, je alleen je rekeningen kan zien. Je moet weer een code en een responscode intoetsen om opdrachten te verzenden en boven de 3000 euro is er een extra controle, dus weer met code en responscode. Dus dat zit wel goed met de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:27
Internetbankieren met de Postbank is ook geen probleem. Dat gaat prima. 'T is beter en sneller dan via de post.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Op donderdag 27 juni 2002 16:57 schreef sverzijl het volgende:
...
Zowel Rabo internetbankieren als ABN AMRO telebankieren is een keer 'gehackt' overigens.
Voor zover ik weet heeft men toen namen met rekeningnummers kunnen zien. Meer niet :)

Ik denk zelf dat i-net bankieren veiliger is dan pinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Op donderdag 27 juni 2002 16:49 schreef Kjev het volgende:

[..]

nou, dat valt wel mee.
* Raymond is dom geweest :(
en heeft voor een weekendje uit met 11 man ee nverkeerd rekeningnummer aan vriendjes gegeven. (eerste 2 cijfers omgewisseld). Bij een aantal van deze mensen is het geld overgemaakt (bij anderen bouncete het, omdat naam/nummer niet overeenstemde). Andere vriendjes (waarbij het wel was overgemaakt dus) hebben een formulier ingevuld en hebben het allemaal teruggekregen.

Ook is het zo dat wanneer iemand anders geld van jouw rekening overboekt, dat je dat terug dient te krijgen.

Hetzelfde geld als de grote kluis van de bank wordt leeggestolen: Daar heb jij als klant ook weinig mee te schaften :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Nou ik ben gerust gesteld hoor...zal ff m'n krabbel onder de voorwaarden zetten en dan kan ik binnenkort ook i-bankieren...(altijd handig voor de inkoopakties :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb gewerkt voor het bedrijf dat homenet maakte (nu failliet...) Daar kreeg ik een intern cursusje over beveiliging enzo.

In principe kunnen kwaadwillenden jouw betaling hacken.
Vraag me niet naar de details, maar het schijnt dat het een paar miljoen kost om 1 betalingsberichtje te hacken.

Het is dus simpelweg de moeite van het hacken niet waard tenzij het om een miljoenentransactie gaat. En die gaan over het algemeen niet via homenet/Amro internetbankieren ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58
Op vrijdag 28 juni 2002 13:39 schreef FunkyTrip het volgende:

Het is dus simpelweg de moeite van het hacken niet waard tenzij het om een miljoenentransactie gaat. En die gaan over het algemeen niet via homenet/Amro internetbankieren ;)
klopt, die doe ik meestal via Rabo internetbankieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 09:35
Nix is veilig tegenwoordig.
Remember 11 september?

Systeem Specs

Pagina: 1