Quod licet lovi, non licet bovi
Verwijderd
Verwijderd
Ik vraag me meer af of het systeem goed beveiligd is en hoe safe HHTPS is (of werkt het daar niet mee)?
Verwijderd
en qua veiligheid, volgens mij zit dat ook wel ok hoor, nog nooit problemen gehad hier
Het systeem bij ABN is goed beveiligd met HTTPS e.d., lijkt me; daarnaast is er nog de e-dentifier die beveiligd is met pincode (maximaal 3 keer fout intoetsen) en uitwisseling van unieke challenge-codes.. ik heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee, en nog nooit het idee gehad dat er ook maar iets onveiligs aan was.
Verwijderd
Verwijderd
Ik weet wel zeker dat de kans dat 1 of andere postbode je envelop openmaakt en verandert groter is dan dat het je internetbankieren rekening gekraakt wordt.Op woensdag 26 juni 2002 23:02 schreef Kjev het volgende:
Tja.. is het veilig? Ik persoonlijk denk dat het veiliger is dan je overschrijvingsformulieren in een envelopje naar de bank sturen, maar dat is mijn mening.
Zelfde verhaal bij telefonisch bankieren, is ook gevaarlijker.
Het systeem bij ABN is goed beveiligd met HTTPS e.d., lijkt me; daarnaast is er nog de e-dentifier die beveiligd is met pincode (maximaal 3 keer fout intoetsen) en uitwisseling van unieke challenge-codes.. ik heb er zelf alleen maar goede ervaringen mee, en nog nooit het idee gehad dat er ook maar iets onveiligs aan was.
Verwijderd
Verwijderd
RABO.Op donderdag 27 juni 2002 10:11 schreef MrDry het volgende:
Ja dat zou lekker zijn...een of andere grapjas maakt een site aan die lijkt op de abnamro site maar als url abn-amro.nl heeft....pfff daar kan een hoop elende van komen
Bij Abn Amro lukt dat niet
Abn: rekeningnummer en pasnummer dienen ingevoerd te worden op de site. Site geeft 8 cijfers. Pas in e.dentifier. Pincode ingeven. 8 cijfers ingeven geeft 6 cijfers terug. Die dienen ingevoerd te worden = access.
Oh en de backbutton werkt niet
Verwijderd
dus stel je voor
iemand hackt je acount
dan komt punt 1 aan bod
er moet natuurlijk wel wat op staan, en dat zal bij tweakers wel niet veel zijn.
Stel ze boeken dan alles over.
punt 2, je merkt dat natuurlijk direct, want dat duurt geen maand (of je moet toevallig onder 1 of andere steen je winterslaap lopen te doen)
dus je doet melding.
Er staat ook altijd vermeldt WAARHEEN je geld is gegaan, dus het zal gewoon nooit gebeuren.
De kans is groter dat je wordt overvallen bij een pinautomaat!
Dat is niet waar. Dat geldt alleen voor (eenmalige of doorlopende) machtigingen, niet voor overboekingen die jij 'zelf' (of iemand anders uit jouw naam) doet.Op donderdag 27 juni 2002 12:21 schreef arjo_kamp het volgende:
je kunt tot een maand na de tijd de actie ongedaan maken.
Op donderdag 27 juni 2002 10:19 schreef ItSnows het volgende:
[..]
RABO.
Bij Abn Amro lukt dat niet
Rabo en ABN AMRO werken vrijwel identiek tegenwoordig (rabo heeft nu ook een zgn random-reader, die zo'n beetje een kopie is van de e-dentifier.
Zowel Rabo internetbankieren als ABN AMRO telebankieren is een keer 'gehackt' overigens.
jahwel hoor..Op donderdag 27 juni 2002 16:49 schreef Kjev het volgende:
Dat is niet waar. Dat geldt alleen voor (eenmalige of doorlopende) machtigingen, niet voor overboekingen die jij 'zelf' (of iemand anders uit jouw naam) doet.
heb al vaker geld overgemaakt, en omdat ik zo skeel ben gewoon het verkeerde nr. ingetikt..
dus kreeg een vent/vrouw gewoon ineens 500€ erbij (ja ik weet het, is lomp van mij)..
maar dat kan je gewoon weer terug vorderen, zonder verdere problemen..
(zo werd er ook ooit 1000€ op mijn rekening gepleurd, maar was dag later weer weg
tjah..
Verwijderd
als de opdracht nog niet is uitgevoerd bij de bank zelf, dan kan het nog, staat het al op iemand anders zijn rekening, dan kan het NIETOp donderdag 27 juni 2002 17:06 schreef gizmo9003 het volgende:
[..]
jahwel hoor..
heb al vaker geld overgemaakt, en omdat ik zo skeel ben gewoon het verkeerde nr. ingetikt..
dus kreeg een vent/vrouw gewoon ineens 500€ erbij (ja ik weet het, is lomp van mij)..
maar dat kan je gewoon weer terug vorderen, zonder verdere problemen..
als de bank zelf een foutje maakt kan het wel, ik heb in een grijs verleden bij de abn gewerkt afdeling buitenland, daar was het invoeren, en iemand die het nog is controleerde. ging het toch mis (kwam bijna nooit voor) dan werd het direct terug gedraait(zo werd er ook ooit 1000€ op mijn rekening gepleurd, maar was dag later weer weg)
Verwijderd
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Verwijderd
Voor zover ik weet heeft men toen namen met rekeningnummers kunnen zien. Meer nietOp donderdag 27 juni 2002 16:57 schreef sverzijl het volgende:
...
Zowel Rabo internetbankieren als ABN AMRO telebankieren is een keer 'gehackt' overigens.
Ik denk zelf dat i-net bankieren veiliger is dan pinnen
nou, dat valt wel mee.Op donderdag 27 juni 2002 16:49 schreef Kjev het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Dat geldt alleen voor (eenmalige of doorlopende) machtigingen, niet voor overboekingen die jij 'zelf' (of iemand anders uit jouw naam) doet.
* Raymond is dom geweest
en heeft voor een weekendje uit met 11 man ee nverkeerd rekeningnummer aan vriendjes gegeven. (eerste 2 cijfers omgewisseld). Bij een aantal van deze mensen is het geld overgemaakt (bij anderen bouncete het, omdat naam/nummer niet overeenstemde). Andere vriendjes (waarbij het wel was overgemaakt dus) hebben een formulier ingevuld en hebben het allemaal teruggekregen.
Ook is het zo dat wanneer iemand anders geld van jouw rekening overboekt, dat je dat terug dient te krijgen.
Hetzelfde geld als de grote kluis van de bank wordt leeggestolen: Daar heb jij als klant ook weinig mee te schaften
In principe kunnen kwaadwillenden jouw betaling hacken.
Vraag me niet naar de details, maar het schijnt dat het een paar miljoen kost om 1 betalingsberichtje te hacken.
Het is dus simpelweg de moeite van het hacken niet waard tenzij het om een miljoenentransactie gaat. En die gaan over het algemeen niet via homenet/Amro internetbankieren
Dit dus.
klopt, die doe ik meestal via Rabo internetbankierenOp vrijdag 28 juni 2002 13:39 schreef FunkyTrip het volgende:
Het is dus simpelweg de moeite van het hacken niet waard tenzij het om een miljoenentransactie gaat. En die gaan over het algemeen niet via homenet/Amro internetbankieren
Remember 11 september?