[Accu] Sony Vaio laptop accu probleem

Pagina: 1
Acties:

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Topicstarter
Ik heb een Sony Vaio notebook, een PIII 750Mhz, met 128mb waar nog 128 is bijgeprikt. Het typenummer weet ik niet exact, ik geloof de FX-808, als ik mij niet vergis.

Het gaat om een Li-Ion accu van 14.4 Volt.

Deze laptop is negen maanden geleden aangeschaft, er zat een jaar garantie op. Hij is gekocht bij Correct Rotterdam, op de Ceintuurbaan. Fijne laptop, de prijs was best goed toen, was een ruime 5000 gulden, verder niet zo van belang.

Sinds een tijdje van een maand of wat gaat de accu steeds minder lang mee. Dat begon met een reductie tot een uur, toen werd het een halfuur en nu kapt 'ie er na tien minuten al mee zonder netspanning. Nutteloos dus.

Nu heeft de laptop in principe een garantie van 1 jaar, maar na contact met sony blijkt dat de accu maar 1/2 jaar van garantie is voorzien. Beetje jammer en onduidelijk dus.

Vandaag ben ik dan ook bij Correct Computers geweest, waar men het volgende zei: Wij doen niet aan de garantie van Sony, wij mogen het alleen maar verkopen. De rest dient u met Sony te regelen. [lekkere regeling |:( ]

Toch ff met die man nog staan praten en naar zijn uitleg geluisterd, die was als volgt:

Vk: "Gebruikt u uw laptop vaak op het lichtnet?"
Ik: "Ja, vaak als er een stopcontact is wel ja, maar dat is er niet altijd natuurlijk"
Vk: "Okee dan komt het daar waarschijnlijk door, die accu van u is namelijk lui geworden. Accu's moet u namelijk altijd eerst helemaal leegmaken alvorens 'm weer op te laden. Als u op het lichtnet werkt moet u eigenlijk uw accu eruit halen, dat adviseer ik ook aan iedereen die een laptop bij mij koopt"
Ik: "Tsja daar heb ik nu weinig aan, maar het is een Li-Ion accu, die hebben nauwelijks last van geheugen effect"
Vk: "Ik weet vrij zeker dat dat het probleem is. Als u het er niet mee eens bent moet u het maar met sony uitvechten"

Volgens hem was de accu ook een zogenaamd verbruiksartikel waar sony erg moeilijk over zou gaan doen. Maarja een laptop hoort gewoon lang mee te gaan en wanneer je garantie hebt binnen een jaar moet dat ding het gewoon blijven doen, zonder accu is heeft die laptop weinig praktisch nut!
Ook enige coulantie betreffende de prijs van een nieuwe accu, dus gewoon kopen bij correct kon hij me niet mee helpen :r

Dit is het gesprek iets verkort, werd natuurlijk te lang, maar het kwam er wel op neer. Sony is natuurlijk hardnekkig en zal niet gauw die accu omruilen, sony Badhoevedorp is al bezocht, zonder succes. Bellen naar sony is nutteloos, want hun telefoonservice is gewoon klote.
Laatst is het echter met de Li-Ion accu van de digitale camera wel zo geweest dat deze geruild mocht worden, binnen het jaar van de garantie. Waarom dan bij de laptop niet, waar de accu 3x zo duur is? [of is dat meteen de verklaring misschien?]
Ik ben van plan een brief aan sony te richten. Daarin te beschrijven dat ik een accu heb die binnen de garantie-termijn defect is geraakt en dat ik gewoon verwacht deze om te kunnen ruilen, omdat zo'n ding niet kapot hoort te gaan binnen zulke tijd, ookal is de officiële garantietermijn maar 6 maanden.

Daarbij wordt de Lithium-Ion ook regelmatig aangeprezen om het ontbreken (lees: minimale) van het welbekende geheugen-effect, waarom dit dan...?

• Is er nog een manier om de accu te redden? Batterijonderhoud kent de bios helaas niet
• Hoe komt het, dat de accu dit doet?
• Is het logisch/begrijpelijk dat de accu zich dusdanig gedraagt na 9 maanden, en dan zeker nieteens intensief gebruik. Nieteens dagelijks, eerder tot 5 maal per week oid.
• Hoe zal men reageren op de brief, wat kan het beste wel/niet doen?
• Andere tips?

Disclaimer: Het gaat hier om de laptop van m'n vader, maar om het even simpel te houden heb ik alles in de ik-vorm gezet. Het is zegmaar de gezinslaptop.

[Damn, lang verhaal]

[edit: Accu 13.8V --> 14.4V]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tja, accus zijn duur, en ik weet dat sony moeilijk doet hierover. Sony is gewoon zwaar kut met de garantie van hun notebooks.

wat ik je kan aanraden is de exacte garantie voorwaarden bij hun op te vragen, en deze dan uit te pluizen. staat hier niets in vermeld over de accu, dan sta je al wat sterker.

zelf heb ik ook een sony notebook, maar dat is ook gelijk de laatste, die service van hun zuigt zwaar, en als ze je notebook al op komen halen is het maar te hopen dat je hem fatsoenlijk terug krijgt (en niet zoals ik had, ding was behoorlijk vernaggeld nadat hij terugkwam).

verder is het zo dat je de accu het beste leeg kan trekken, alvorens hem weer op te laden, ook al is het ene li0ion batterij, ook die krengen gaan dus kaduuk zoals je ziet.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Kijk eens in dit topic, die vriezer-tip die er in staat werkt echt!

[topic=499577]

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 22:55 schreef Bart_Banaan het volgende:
Kijk eens in dit topic, die vriezer-tip die er in staat werkt echt!

[topic=499577]
Ik heb al aardig wat topics afgezocht hier, maar ik heb een Li-Ion accu en daarmee kan dat dus niet :(

Iemand andere ideeën?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Volgens mij maakt het echt niet uit wat voor accu, want dat bevriezen heeft met de kristallen (en de kristal-structuur) te maken. Die hebben Li-Ion accu's net zo goed.

Gewoon proberen, want vaak helpt het, en nu heb je toch al een lege accu!
Baat het niet, schaadt 't ook niet!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com