[Wol] Lampje netwerkkaart brandt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben sinds een aantal dagen aan het experimenteren met deze functie. Mijn netwerkkaart en mobo ondersteunen het, ik heb deze met elkaar verbonden dmv zo'n kabeltje, in het BIOS staat de WOL-functie op enabled maar toch werkt het niet (natuurlijk heb ik een ATX voeding.)

Als ik de PC heb uitgeschakeld brandt het lampje op de netwerkkaart en op de hub niet, terwijl ik alles heb aangesloten zoals het zou moeten.

Ik heb een Level One netwerkkaart, onder Win2k heeft hij de volgende naam: Realtek RTL8139(A)-based PCI Fast Ethernet Adapter. Ik heb nooit problemen met de netwerkkaart gehad, hij heeft het altijd perfect gedaan.

Ik heb Magic Packet van AMD en Wol.exe geprobeerd maar niks werkt. Ik denk dat het probleem hardwarematig is omdat die lampjes dus niet branden als de PC is uitgeschakeld.

Heeft iemand een idee? Ik kan zelf niets meer bedenken.

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07
normaal moet ook al stel je niets in voor WOL het netwerk actief blijven, het reageert alleen niet op magic packets dan
dus misschien een bios update'je nodig, bel je mobo-fabrikant gewoon ff

voor WOL zelf moet je in windows XP instellen bij eigenschappen van je realtek kreng dat Dit apparaat mag computer uit standby halen

misschien is hiermee het probleem ook al opgelost, ik heb zelf het WOL verhaaltje werkend (vanuit poweroff mode ook niet alleen standby) via PowerOFF programmaatje wat zich als service installeert ken je andere computers mee uitzetten en aanzetten wel handig

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:01

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Het kan zijn dat je Nic het ondersteund, maar zit er al een bootrom op ??
Standaard zit die nl. niet op realtek kaarten !!!!

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Ja nou?
Ik weet niks van netwerkkaarten, waarom vraag je dat aan mij?

:D

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 23:20 schreef Zuig het volgende:
en waar koop je die dan evt? :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mien onboard realtek ondersteunt het gewoon en ook zo een ander kaartje hoor, je hebt niet perse een bootrom nodig...

maar misschien zijn je spanningen niet goed, of je hebt geen actief netwerk... altans..signaaltjes ed.. maarja.. met klooien kom je een end

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:01

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Dan kan je beter een andere Nic kopen...
3Com of Intel ofzo, zijn ff wat duurder, maar ondersteunen WOL en hebben (meestal) bootrom
(3Com 3C905 bijvoorbeeld)

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 23:52 schreef Zuig het volgende:
Dan kan je beter een andere Nic kopen...
3Com of Intel ofzo, zijn ff wat duurder, maar ondersteunen WOL en hebben (meestal) bootrom
(3Com 3C905 bijvoorbeeld)
ik heb hier 3x 3com 905X nicjes 10/100mbit zonder bootrom :(

Verwijderd

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij heb je helemaal geen bootrom nodig om WOL te kunnen gebruiken. Ik heb hier ook wel eens wat mee geprobeerd en dat werkte gewoon, zonder dat ik een bootrom op mijn NIC heb zitten.

Een bootrom wordt zo ver ik weet alleen gebruikt om vanaf het netwerk te booten, dus zonder harddisk of floppy's te gebruiken.

ps. meestal moet je op het bij de instellingen van de netwerkkaar wel eerst de WOL functie activeren, deze staat standaard meestal niet aan.

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 23:20 schreef Zuig het volgende:
Voor WOL heb je absoluut geen bootrom nodig - alleen bij 'Boot from LAN'-functie.

Checklist:

1. Win2K/WinXP - Netwerkkaart -> 'Power management' -> Vinkjes bij 'uitschakelen aparaat blabla' & 'toestaan apparaat uit standby blabla':) weghalen.

2. Kijk of je bij de eigenschappen van je netwerkkaart het tabblad 'Advanced'(heb zelf W2K UK - Zou m'n god niet weten wat er in de NL versie staat) ziet staan. Zo ja -> zie 3, zo nee -> Download nieuwste drivers van realtek (Staat een link op MEUKTracker) Standaard drivers van microsoft ondersteunen instellen v.d. functies niet.

3. Op het tabblad advanced kom je een aantal 'wakeup'-variablen tegen -> zet 'WakeUp using APM' op enabled. De andere 'wake-up'-functies kan je het best op disabled laten. (Of je moet willen dat je computer aanspringt als je andere uitgaat :+ )

4. Mocht het tabblad nog niet aanwezig zijn: Installeer je NIC als 'Realtek RTL8139/810X Family Fast Ethernet NIC'

Zelfde instellingen op de andere computer invoeren. Als je je computer nu uitzet, moet 'LINK'-ledje van NIC blijven branden.

Nu met AMD magic packet een pakketje op het MAC-adres van de andere computer afleveren -> Boot (of niet als je wat over het hoofd hebt gezien :-) )

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

1. Wat je ook met windows instelt, als je pc uit gaat heeft het geen ENKEL effect op je pc... Alleen alstie onder windows aan staat...

2. WOL moet gewoon lukken, echter controleer in je bios wel even de power settings...

Hoi

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:37

dread

Sluwe vlaming

Thx happy_on_MDMA voor de gedetailleerde uitleg.

voor de volledigheid zet ik er nog even het linkje bij om het amd magic pakket te dl.

link en nog een link met interessante dlmaterie: 2' link

werkt dit pakket trouwens op alle netwerkkaarten?

edit:
nog een linkje bijgevoegd, we zijn allemaal wel eens lui >:)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• HGJ
  • Niet online
1. Win2K/WinXP - Netwerkkaart -> 'Power management' -> Vinkjes bij 'uitschakelen aparaat blabla' & 'toestaan apparaat uit standby blabla':) weghalen.
Het tabblad "Power management" zie ik niet staan. Ik zie alleen: Algemeen, Geavanceerd, Stuurprogramma en Bronnen. Geen power management of energiebeheer dus. Ik gebruik Win2000. Op een andere PC die XP draait zie ik het tabblad energiebeheer wel, maar op de PC met Win2000 waarbij ik WOL wil hebben dus niet.

Verder heb ik ook de nieuwste drivers geinstalleerd en alles zo ingesteld zoals het zou moeten.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 10:43 schreef dread het volgende:

[...]

werkt dit pakket trouwens op alle netwerkkaarten?
Neem aan dat je Magic Packet bedoeld?

Het overgrote deel v.d. 10/100 netwerkkaarten met WOL-functie wel. In ieder geval alle op de realtek 81XX-serie gebaseerde kaarten (met WOL-stekkertje uiteraard :) ). (En ja, ook de 3Com&Intel-NICs).

Zoek in de beschrijving/tech-docs van je NIC welk(e) soort(en) 'digitaal ijswater' :+ je NIC kan wakker maken (bv 'MS Wake-up Frame/AMD Magic packet/ARP req. etc - 'standaarden' te over dus. |:( )
Op donderdag 27 juni 2002 12:48 schreef HGJ het volgende:

Het tabblad "Power management" zie ik niet staan. Ik zie alleen: Algemeen, Geavanceerd, Stuurprogramma en Bronnen. Geen power management of energiebeheer dus.
Even voor de volledigheid:

1. Check of je PC is geinstalleerd als APM- of ACPI-systeem (te vinden onder 'Device Manager' -> 'Hardware'-> onder kopje 'Computer') Als W2K de computer als 'standaard'-machine heeft geinstalleerd -> meestal herinstallatie nodig als ACPI-machine.

2. Kijk of in het 'Control Panel' het icoontje van 'Power Options' staat. Als hij er staat, kies een schema, en pas zonodig aan. Check vervolgens of er bij je NIC nu wel het tabblad 'Power Management' staat.

3. Kijk in het BIOS bij 'Health Monitoring' oid. (mits aanwezig) of het voltage van de '+5VSB' (StandBy voltage - oa voor NIC en MoBo) wel minstens 4,75Volt haalt.

4. In BIOS -> 'Power Management': ACPI-functies óf APM-functies aanzetten (Dus als ACPI-aanstaat - 'PM control by APM' uitschakelen - anders kan je conflicten krijgen)

5. Check in BIOS, onder 'Power Management' of er toevallig ook een functie genaamd 'WakeUp on PCI PME' staat, zo ja -> aanzetten. (Zet gelijk effe 'Wake on Ring' aan -> kan je uitsluiten of je niet per ongeluk de verkeerde WakeUp-header op je MoBo hebt gebruikt :) - WakeUp signaal is toch hetzelfde: 5volt naar ground.)

6. WOL functie is alleen beschikbaar als het netwerklampje van je NIC blijft branden na shutdown/standby/hibernate. Zolang die niet aanblijft -> No chance in hell you're going to wakeup the damn piece of vacuum-cleaning-technology.. (8>

Genoeg voor nu denk ik.(Maar kan nog steeds aan een shitload andere instellingen liggen :( )

• HGJ
  • Niet online
Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd dat in dit topic staat. Ik heb net ook mijn BIOS geflashed, maar het werkt nog steeds niet. Het lampje op mijn netwerkkaart en hub branden nog steeds niet wanneer m'n PC uit is.

Iemand nog andere ideeen?

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 20:11 schreef HGJ het volgende:
Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd dat in dit topic staat. Ik heb net ook mijn BIOS geflashed, maar het werkt nog steeds niet. Het lampje op mijn netwerkkaart en hub branden nog steeds niet wanneer m'n PC uit is.

Iemand nog andere ideeen?
/me haalt diep adem, houdt 'm in, en neemt voor reply te tikken voordat hij vlekken ziet en plat gaat.. ;)

Wat voor MoBo? Wat voor voeding? (Als voeding=noname -> doorzoeken -> (noname-flutmerk?/opschrift sticker? -> heeft +5 VSB?

Beschrijf afsluit procedure -> windows auto powerdown óf afsluiten "..veilig om computer.."

Bios: zoek functie "PWRON after PWRONfail" -> zet eens aan als mogelijk.

Bios: PnP en PCI -> reset ESCD

/me OkOk ik heb vals gespeeld..

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 28 juni 2002 21:36 schreef Happy_On_MDMA het volgende:
Wat voor MoBo? Wat voor voeding? (Als voeding=noname -> doorzoeken -> (noname-flutmerk?/opschrift sticker? -> heeft +5 VSB?
Je voeding moet in de 'uit'-stand een bepaalde stroom aan je mobo blijven leveren. Levert je voeding die stroom niet maar kleiner, dan heje geen kans op WOL.

Check je mobo-boekje (tenminste... bij mij staat het wel in m'n A7V-boekje)
Pagina: 1