[XP] met maar 128mb is net te traag..

Pagina: 1
Acties:

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik zit hier op een pentium 3 800mhz met 128mb sdram en hierop heb ik windows xp geïnstalleerd, maar ik denk dat 128mb toch net iets te weinig is voor dit besturingssysteem.. 't loopt wel ok, maar wanneer ik er een virusscanner opzet, dan wordt hij helemaal traag.. Dus ik vraag me af of die lange harddisk ratelingen enzo afgelopen zijn wanneer ik er 256mb bij zou steken.. :?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 21:05

JJJ

Op woensdag 26 juni 2002 20:57 schreef blakez het volgende:
Ik zit hier op een pentium 3 800mhz met 128mb sdram en hierop heb ik windows xp geïnstalleerd, maar ik denk dat 128mb toch net iets te weinig is voor dit besturingssysteem.. 't loopt wel ok, maar wanneer ik er een virusscanner opzet, dan wordt hij helemaal traag.. Dus ik vraag me af of die lange harddisk ratelingen enzo afgelopen zijn wanneer ik er 256mb bij zou steken.. :?
Ja, ik weet wel voor 80% zeker dat het beter zal draaien.

Check voor de zekerheid toch maar even of DMA aanstaat btw.

• Rath
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-02 10:59
mja moet wel beter zijn... ;)

ik draai hier XP op m'n derde pc, p1 200 MMX met 160MB RAM
gaat goed alleen gebruik ik geen virus scan omdat deze pc geen verbinding heeft met het net en alle bestanden van een andere pc komen met virusscan... (8>

I don't believe we have a society, we have a colony of animals

Verwijderd

Zeker weten dat dat beter draait. Heb het hier met 384 mb ram en een 933 pentium 3 :)

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:26
Je hd ratelt zo omdat ie steeds aan t swappen is.
Met meer geheugen (256 MB+) heb je dat niet zo snel..

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Ronduit ja dus.

Ik heb een PIII met 256. Ik heb CoolMon en ik zie constant het RAM wat in gebruik is. Deze komt vrijwel altijf boven de 128 uit. Soms bij de 256 in de buurt zelfs. Maar gelukkig niet constant, anders had ik ook nog wat extra gekocht.

Veel mensen zeggen dat 256 toch wel het minimum is voor XP. Met mijn ervaringen kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.

En dan zit ik nog niet eens waanzinnig te fotosoepen.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
misschien moet je eens indexing services uitschakelen en een vaste grootte voor je swapfile instellen, en zoveel mogelijk eye candy + services die je niet nodig hebt uitzetten. Daarna eens defragmenteren.

Human Bobby

Verwijderd

Voordat we allemaal blind zeggen dat het uit zal maken, ben ik benieuwd naar de memory-usage van deze machine, is snel genoeg te zien als je je taskmanager opent.

Er zijn zat XP installaties die zo'n 100 MB idle gebruiken, incl. indexing service en anti-virusscanner.

If so, dan zal het bijprikken niet veel verbetering leveren. Als je geheugengebruik wel in de buurt van de 128 MB (of hoger uiteraard) ligt, maakt het wél uit natuurlijk.

edit:

typo

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:56
Windows 98 draait hier met 192 mb nauwelijks, moet je nagaan...

Fotografie: | Flickr | Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op woensdag 26 juni 2002 21:52 schreef Tuxus het volgende:
Zeker weten dat dat beter draait. Heb het hier met 384 mb ram en een 933 pentium 3 :)
Idd, zelfs een Extra chip bijpluggen van 256 naar 384 merk je lekker :)

T'loopt gewoon net wat soepeler...

M'n ouwe PIII 450 @ 504 zat eerst 448 in met XP erop, draaide soepel, nu heb ik alle RAM eruit gehaald, nu heeftie nog 64, kun je er nix meer op >:)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:26
Op woensdag 26 juni 2002 23:01 schreef abreemjathuis het volgende:
Voordat we allemaal blind zeggen dat het uit zal maken, ben ik benieuwd naar de memory-usage van deze machine, is snel genoeg te zien als je je taskmanager opent.

Er zijn zat XP installaties die zo'n 100 MB idle gebruiken, incl. indexing service en anti-virusscanner.

If so, dan zal het bijprikken niet veel verbetering leveren. Als je geheugengebruik wel in de buurt van de 128 MB (of hoger uiteraard) ligt, maakt het wél uit natuurlijk.

edit:

typo
Niet helemaal :)

Al heb je 64 MB, dan nog is het mogelijk dat je maar 50 MB gebruikt. De rest staat gewoon in de pagefile, wat de oorzaak is van het ratelen van de hd.

Ik heb nu 225/512MB (43.95%) in gebruik, terwijl ik niks bijzonders aan het doen ben...

Vanaf 256 MB is het lekker werken, mits je niet teveel geheugen vretende programma's tegelijk draait :P

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:28

L0g0ff

omg

Tja virtueel geheugen is nou een maal niet zo snel he ;) Dus dat kost performance. Dus het helpt wel degelijk. Btw het geheugen is momenteel niet zo duur dus als je het gaat kopen koop het dan wel nu voordat het te laat is :)

http://www.tweakers.net/pricewatch/2565

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 21:40

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Ratelen heb ik ook op me laptop
(Celeron 700) komt omdat ik net iets te weinig geheugen heb.. 192MB.. maja.. moet maar eens zien of der wat bijkan..

XP draait iig wel goed met die 192 mb Ram

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Verwijderd

Wat voor een harddisk heb je btw? 128 mb is inderdaad miniem, maar of 256 mb een grote verbetering is ligt ook een beetje aan de rest van je systeem

PS Bij mijn PC draait ie perfect. hehehe :) :)

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 23:34 schreef rb338 het volgende:

[..]

Niet helemaal :)

Al heb je 64 MB, dan nog is het mogelijk dat je maar 50 MB gebruikt. De rest staat gewoon in de pagefile, wat de oorzaak is van het ratelen van de hd.

Ik heb nu 225/512MB (43.95%) in gebruik, terwijl ik niks bijzonders aan het doen ben...

Vanaf 256 MB is het lekker werken, mits je niet teveel geheugen vretende programma's tegelijk draait :P
Als Windows aangeeft dat'ie 50 MB in gebruik heeft, heeft 'ie ook echt maar 50 MB in gebruik. Wat je niet weet is of een gedeelte daarvan uitgepaged is naar je pagefile. Wat je wel weet is dat wanneer je memory usage lager is dan je hoeveelheid RAM, er alleen geswapped wordt wanneer het systeem het rustig heeft (swappen doet'ie tóch, al heb je 1 GB geheugen, zolang je een pagefile ingesteld hebt).

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 22:05 schreef Justice het volgende:
misschien moet je eens indexing services uitschakelen en een vaste grootte voor je swapfile instellen, en zoveel mogelijk eye candy + services die je niet nodig hebt uitzetten. Daarna eens defragmenteren.
*Hoe kan ik indexering uitschakelen?
**Hoe kan je vaste groote voor swapfile instellen?

Ben een leek!

Verwijderd

klopt ik had eerst ook 128, later nog 256 derbai

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 23:26
Op donderdag 27 juni 2002 00:06 schreef PcPirate het volgende:

[..]
*Hoe kan ik indexering uitschakelen?
Ben een leek!
Doorvoor mag je de search voor gebruiken... tip: My Computer -> Manage voor Indexing en My Computer -> Properties voor Swapfile

Volgens mij staat Indexing trouwens standaard uit...

Maarja.. ff ontopic.. Naar mijn mening heb je bij XP idd >128MB nodig..

Mijn laptopje heeft 192MB en draait prima met standaard iets van 80MB in use..
Mij desktop heeft het iets ruimer met zijn 640MB en gebruik idle lekker iets van 241MB; moet wel zeggen dat alles lekker snel opstart omdat XP zelf al een zooi DLL's laadt ondanks dat ze nodig zijn.

[edit]
Quote bijgeplaatst; zat een reactie tussen..

Pvouput live

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Op donderdag 27 juni 2002 00:06 schreef PcPirate het volgende:

[..]

Ben een leek!
Druk (op je toetsenbord) op Windowstoets + Pause-Break-toets. Ga naar Advanced, ga naar settings bij Performance, ga dan naar Advanced, ga dan naar Change, selecteer de partitie, klik Custom size aan, voer de waardes in (neem maar 2*hoeveelheid intern geheugen als max) en klik op set, start opnieuw op.

Dat was het :)

Verwijderd

Momenteel heb ik er 512MB inhangen, ik zit er zelfs aan te denken om er nog 256MB bij te proppen... Dit omdat ik soms bijna geen geheugen meer over heb... En dan wordt ie traag wat ik zwaar irri vind...

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

ik weet dat dit een ontzettend oud topic is maar ik heb een vraagjuh :) (en om nou een nieuw topic te openen)

ik draai XP professional met 128 SDRAM op een Duron 1000, dat gaat dus voor geen meter ik kan niet eens MOHAA spelen want dat loopt vast en 3D MARK 2001 SE loopt na ongeveer 10 sec. vast :(
zou dat nou aan het geheugen liggen? ik ben het echt helemaal zat en ben eigenlijk van plan om er meer een nieuwe proc. erbij te zetten en 256 SDRAM extra. Maar als jullie denken dat het met alleen die 256 SDRAM ook zou lukken hoor ik dat graag :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Zet je restorepoints eens uit, dat wil ook wel eens wat schelen. Verder kan jij je pc optimaliseren voor de CPU die erin zit. Use the search zou ik zeggen.

Meh ...

Verwijderd

128 mb zal windows xp net wel of net niet lekker draaien, echt het minimum, je zult niet veel extra progs kunnen draaien als je wilt dat het vlot blijft lopen, ik zou wat ram bijkopen.

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 22:22
Kheb ooit eens met XP gewerkt op een P3 500 & 64 mb Sdram. Dat is niet vooruit te branden, Is echt supertraag werken.
Pagina: 1