Uitlezen windmeter

Pagina: 1
Acties:

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Topicstarter
Op school heb ik eens een windmetertje in elkaar geknutselt die wordt uitgelezen door een soort van display-unit die ik nu wil vervangen door de pc.

Nu heb ik ff lopen zoeken maar heb nergens gevonden hoe je dit zou kunnen doen

vlgns mij zijn er 2 mogelijkheden:

1. Voltage uitlezen, dit is van 0 tot ongeveer 3 volt en dan met de paralle poort dit uitlezen

2. In het display-unit zit een DA-converter met 12 uitgangen die ik ook zou kunnen gebruiken, uitgang is in dit geval 2 volt.

alleen HOE :)

It seemed like a good idea at the time

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:20

Part

Helemaal niets.....

Die DA-converter met 12 uitgangen wat voor type nummer staat daar op?

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Topicstarter
adc0804lcn

maar ik zie net dat die geen 12 uitgangen heeft maar ze naar een multiplexer stuurt die dan 12 ledjes aanstuurt

de ADconverter is 4 bits, de demux heeft dan 16 uitgangen waarvan er 12 gebruikt worden

• Part

Part

Helemaal niets.....

De adc0804 is een 8 bit AD convertor.
Waarschijnlijk gebruiken ze alleen de eerste 4 bits (binair) om dit met bv een 74154 om te zetten naar een led balk.

http://www.cs.ucr.edu/content/esd/labs/general/ADC0801.pdf

Je kan deze eerste 4 bits met een parallel poort inlezen al is het wel verstandig om er een latches tussen te zetten en het handshake protocol te gebruiken.

Als je niet zelf een schakeling hier voor wilt ontwerpen dan is er op internet vast wel een AD convertor voor de parallel poort te vinden waar je dan het analoge signaal mee inleest.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Topicstarter
een latch is weer een converter? en hoe bedoel je "tis wel verstandig"

het zou dus ook zonder kunnen?

en het uitlezen, zijn daar programmas voor met source zodat je het zelf kan editen?

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 juni 2002 20:38 schreef Stacium het volgende:
een latch is weer een converter? en hoe bedoel je "tis wel verstandig"

het zou dus ook zonder kunnen?

en het uitlezen, zijn daar programmas voor met source zodat je het zelf kan editen?
Als de data op de uitgang van de DA convertor van waarde wisselt op het moment dat je hem inleest dan heb je grote kans dat je een onjuiste waarde in leest.
Daarom de latch en het handshake protocol. Als je hem weg laat moet je dus rekening houden met onjuiste waardes.

Heb je de schakeling die er nu op zit zelf ontworpen?

nb Hier zijn wat schakelingen te vinden voor de parallel poort:
http://www.epanorama.net/links/project_pc.html#pc_parallel

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 20:48 schreef Part het volgende:

Als de data op de uitgang van de DA convertor van waarde wisselt op het moment dat je hem inleest dan heb je grote kans dat je een onjuiste waarde in leest.
Daarom de latch en het handshake protocol. Als je hem weg laat moet je dus rekening houden met onjuiste waardes.

Heb je de schakeling die er nu op zit zelf ontworpen?
neej het is een standaard schakeling die heel de school gebruikt met dit projectje dus van ontwerpen van schakelingen heb ik geen kaas gegeten. Heb net ff gemeten maar de DA-converter geeft netjes 5,01 volt op een poort als tie aan is, ook als tie meerdere poorten uitstuurt

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 juni 2002 21:07 schreef Stacium het volgende:

[..]

neej het is een standaard schakeling die heel de school gebruikt met dit projectje dus van ontwerpen van schakelingen heb ik geen kaas gegeten. Heb net ff gemeten maar de DA-converter geeft netjes 5,01 volt op een poort als tie aan is, ook als tie meerdere poorten uitstuurt
Tja, dan word het lastig.
Ik denk dat je dan het beste op zoek kunt gaan naar een kantenklare schakeling waarmee je de spanning op de ingang van de AD convertor kan inlezen.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 21:15 schreef Part het volgende:

[..]

Tja, dan word het lastig.
Ik denk dat je dan het beste op zoek kunt gaan naar een kantenklare schakeling waarmee je de spanning op de ingang van de AD convertor kan inlezen.
hoezo wordt het dan lastig, omdat de paralelle poort 5 V niet aankan?

Pagina: 1