Gigantische load average en traag

Pagina: 1
Acties:

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 10:26
Gisteren had ik op mijn Linux bakkie opeens een gigantische load average (tussen de 20 en de 30). Alles werd gigantisch traag. Echter: slechts een paar procent CPU usage en ook nog genoeg geheugen vrij (zowel ram als swap). In de FAQ las ik dat I/O (HD en netwerkkaart) de load average kunnen verhogen, maar dit kan toch niet zulke grote problemen veroorzaken???

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Na rebooten is alles weer perfect in orde (load average 0.04).

• jep
  • Laatst online: 16:52

jep

Doe jij soms aan NFS?

Verwijderd

Meestal komen hoge loads door memory of cpu die volzitten maar aangezien dat dit bij jou niet het geval is moet je het misschien bij de HDD gaan zoeken?

• Vigory
Nee, ik doe niets met NFS.

De HD is gloednieuw. Een 20Gb Maxtor van een maand oud. :?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Als het weer gebeurt, moet je even met 'top' kijken welk programma zoveel resources opsnoept.

Heb je al met hdparm gespeeld? Zoek eens hier om je HD performance sterk te verhogen

Verwijderd

Als dit maar heel af en toe gebeurd kan het best zijn dat de locatedb wordt geupdate dan krijg je ook zo'n load

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Mja... Nou hij gereboot is is er niet zoveel meer over te zeggen. Nu is het gokken.

Was dat de eerste keer dat het voor is gekomen?

• Vigory
Ja, na 20 dagen perfect draaien (zonder reboot) ging het opeens mis.

Maar als het weer gebeurd zal ik verder op onderzoek uitgaan.

Updaten van de locatiedb lijkt mij trouwens niet de oorzaak. Als ik dat handmatig doe blijft het systeem in ieder geval goed draaien, dat was nu niet het geval (Apache met een responsetijd van een minuut enzo).
Pagina: 1