Toon posts:

[win98se] Compu's zien elkaar niet maar toch wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo:
Via verkenner of een prog zoals Word zien de 2 compus in m'n netwerk elkaar niet.
Maar als ik start->zoeken->computer->naam doe zien ze elkaar wel. :?

Hoe kan dit en wat kan ik er dus aan doen om te zorgen dat ze elkaar gewoon in verkenner vinden?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

Ik ben (helaas) geen jomanda en ik kan dus geen antwoord geven op je antwoord (met andere woorden geef wat meer gegevens over je netwerk)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

innd .. begin maar eens met wat meer info. Hier kunnen we op z'n zachtst gezecht niets mee.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Heb je wel de schijven die de andere computer mag zien cq. iets op mag veranderen/schrijven/.... gedeeld???

Verwijderd

Topicstarter
okee, voor de duidelijkheid:
Ik heb een klein netwerkje liggen met 2 computers. Allebei draaien ze op win98se. config van de netwerkkaarten is als volgt:
compu 1: IP= 192.168.1.1 Subnet= 255.255.255.0
compu 2: IP= 192.168.1.2 Subnet= 255.255.255.0
Tcp/ip en ipx/spx geinstalleerd.

Misschien dat dit er wat mee te maken heeft: Compu 1 heeft nog een netwerkkaart, voor kabelinternet. Geen ipx/spx en bij tcp/ip staat de 'binding met microsoftnetwerken' uit. Dit ivm privacy/security voor internet.

Kunnen jullie hier wat meer mee, anders moet je ff aangeven wat je mist aan gegevens.

Alvast bedankt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

als die binding uit staat op je lokale NIC, is het niet zo vreemd dattie nix ziet nee ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik geloof dat hij bedoelt dat die binding uit staat bij de externe NIC.

Zitten ze wel in dezelfde workgroup/werkgroep?

Waarom overigens ipx/spx geinstalleerd?

Verwijderd

PC1
ip: 192.168.0.1
sub:255.255.255.0

PC2
ip:192.168.0.2
sub:255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

je kan ook DNS in vullen als je i-net wilt delen
daar moet je dan de DNS adres(sen invullen die je van je provider toegewezen krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Op de lokale NIC staat die binding gewoon aan dus. Alleen op de NIC van de kabelmodem issie uit.

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

zitten ze in dezelfde workgroup, en heb je netbios aanstaan?

Verwijderd

Topicstarter
hezik: ja, ze staan in dezelfde workgroup. Ipx/spx is eigenlijk 'zo maar' geinstalleerd. Misschien idd niet nodig.

Cybermol: hmmm, heb nog nooit een gateway ingesteld. Voordat ik pc1 geformateerd had werkte het volgens mij zonder gateway. Maar ik ga het toch ff proberen.

Bedankt en ik zal zo ff laten weten of het gelukt is.

Wielhelm: yep netbios is aan.

Verwijderd

Staat je bestands- en printerdeling wel aan ?

Als dit niet zo is, dan zie je ze ook niet in je netwerkomgeving.

Verwijderd

Gooi er anders eens netbeui naast als protocol..

Verwijderd

Topicstarter
Hezik is de man(vrouw?)!!
Netbeui doet de truuk. Okee, het werkt nu.
Bedankt allemaal voor de hulp.

Grtz, Etraman

Verwijderd

/me is mannetje..

en bedenk wel dat het een beetje een paardemiddel is, tcp/ip of ipx/spx zou gewoon moeten werken..

maar ja, 't werkt en daar gaat 't om :)

Verwijderd

Topicstarter
idd, het is een beetje een rare oplossing, voor format c op pc1 werkte alles wel gewoon. Er is nog iets geks: de compus kunnen elkaar niet pingen???

C:\WINDOWS>ping 192.168.1.2

Pingen naar 192.168.1.2 met 32 byte gegevens:

Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.

Pingstatistieken voor 192.168.1.2:
Packets: verzonden = 4, ontvangen = 0, kwijtgeraakt = 4 (100% verlies),
Retourtijd bij benadering in milliseconden:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Gemiddeld = 0ms

Wat is dit dan?

Verwijderd

Je netwerk moet hhet ook alleen doen met een TCP/IP protocol.

Ik zou alle instellingen nog een keertje goed nakijken.
Misschien zit er ergens een foutje in de ip adressen en anders zou ik toch Win XP gaan draaien.

Verwijderd

Aha, dat ze elkaar niet kunnen pingen geeft al aan dat TCP/IP niet werkt. Dat kan een instellingsfout zijn (in 99% van de gevallen zo) maar ook windows die de boel loopt te vernaggelen. Het feit dat netbeui wel werkt geeft aan dat de bekabeling etc. goed is.

Mijn oplossing:

Verwijder in het configuratiescherm eerst alle protocollen behorende bij de interne nics. Verwijder dan de interne nic zelf. Reboot je computer, in safe modus. Verwijder daar nogmaals je nic indien van toepassing. Herstart je computer. Laat windows je netwerkkaart detecteren en installeren. Kijk dan wat windows allemaal geinstalleerd heeft. Knikker alles weg behalve 'TCP/IP' en 'bestands- en printerdeling'. Dus ook IPX/SPX en netbeui, indien van toepassing.

Daarna de instellingen voor je tcp/ip:

PC1:
IP 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: - (geen)
Wins uitschakelen
DNS uitschakelen

PC2:

IP 192.168.1.2
Gateway: 192.168.1.1 (is in principe voor het 'interne netwerk' totaal overbodig, maar voor het delen van inet wel prettig)
Wins uitschakelen
DNS uitschakelen

Verwijder een eventueel hosts bestandje uit je /windows of /winnt folder, evenals een eventueel lmhosts bestandje.

Daarna MOET het gewoon werken.

Verwijderd

PC2:

IP 192.168.1.2
Gateway: 192.168.1.1 (is in principe voor het 'interne netwerk' totaal overbodig, maar voor het delen van inet wel prettig)
Wins uitschakelen
DNS uitschakelen
Als je i-net wilt delen zou ik wel de DNS aanzetten met de adressen van de i-net provider

Verwijderd

Kan idd, maar is niet nodig imo.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik snap het niet meer.
Gedaan zoals hezik zei, maar het werkt gewoon niet. :?
Enkel met netbeui geinstalleerd willen de compus elkaar vinden. Ik heb de instellingen allemaal gecontroleerd, zelfs een gateway ingesteld ;), maar ik kan echt nix vinden. Kzal wel iets over het hoofd zien ofso??

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op donderdag 27 juni 2002 11:25 schreef Etraman het volgende:
idd, het is een beetje een rare oplossing, voor format c op pc1 werkte alles wel gewoon. Er is nog iets geks: de compus kunnen elkaar niet pingen???

C:\WINDOWS>ping 192.168.1.2

Pingen naar 192.168.1.2 met 32 byte gegevens:

Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.

Pingstatistieken voor 192.168.1.2:
Packets: verzonden = 4, ontvangen = 0, kwijtgeraakt = 4 (100% verlies),
Retourtijd bij benadering in milliseconden:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Gemiddeld = 0ms

Wat is dit dan?
Klopt.. je ip is ook 192.168.0.2
|:(

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 19:29 schreef Sn3akz het volgende:

[..]

Klopt.. je ip is ook 192.168.0.2
|:(
Nee hoor.. ik gaf 192.168.1.2 aan, en hijzelf bovenaan ook wel. Iemand vertelde dat dat 192.168.0.2 moest zijn, maar dag mag geen moer uitmaken.

Wel eerst even lezen voordat je met je hoofd tegen de muur gaat bonken :)

Etraman: toen je die netwerkkaart opnieuw installeerde, is hij toen ook met vragen gekomen als 'bestand bla is nieuwer dan dit bestand' etc? En wat heb je daar op geantwoord?

Als 't echt niet werkt moet je 'm namelijk wel de oude versies laten installeren..

//edit
je draait toch geen firewall he? Of een viruscanner welke ook een firewall heeft? Disable die eerst eens :)

Verwijderd

gooi ff je hele config weg en instaleer dan de protocols stuk voor stuk (dat je dus bij netwerkinstellingen alleen nog de netwerkkaart ziet)(wel hierna opnieuw opstarten. Daarna stuk voor stuk instaleren en doe ipx en netbeui er ook bij ( anders werkte het bij mij ook niet) als ie het dan nog niet doet dan alleen tcp/ip nog een keer verwijderen opnieuw opstarten en dan weer instaleren Win98 doet soms heeel raar met zuk soort dingen.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
My bad :)
Pagina: 1