[freebsd] partitie kies probleem bij install

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
hallo,

ik wil maar eens Freebsd gaan installeren,

maar ben een newbee op dit gebied, en wil gewoon wat gaan kloten, maar nu loop ik in begin tegen probleem op:

ik moet in begin partitie kiezen waar freebsd op moet komen, nou simpel zou je zeggen:

eerst kiezen welke harde schrijf, nou ik moet de 2e hebben, dus dat is (1) want de 1e = (0) :) dat gaat goed, maar dan... ik heb op die schijf 4 partities, maar ik moet dus een slice ofzo selecteren cq createn, maar ik zie maar 1 regel staan en die is 29000mb (ongeveer) groot, dat is dus mijn harde schijf en niet die partitie.... nu zegt ie dat ik voor het createn eerst de slice moet deleten ofzo

maar dit durf ik niet, bang dat ik zometeen alles op de andere partities weggooi... want ik dacht nadat ik mijn harde schijf gekozen te hebben, gewoon een partitie kon selecteren, maar dat is dus niet zo :(

ik heb trouwens freebsd 4.6 en partities zijn gewoon fat32, maar ik dacht dat je bij install dit wel kon aanpassen??

zit ik fout of kan ik gewoon verder en komt daarna nog ergens de partitie keuze?

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
In dat menuutje waarin jij je harddisk kiest (en dus twee keuzes hebt)

moet je ff op enter drukken als je op de tweede HD staat. Dan zie je je partitiestructuur en wis je zoveel partities dat je genoeg ruimte hebt voor je FreeBSD en dan maak je 1 FreeBSD partitie aan.
Waarna je even moet kiezen of je een bootmanager wilt (Jah, want je hebt twee HD's) en dan maak je in die FreeBSD partitie Slices(zoveel je wilt, SWAP niet vergeten!!) aan in het daaropvolgende menu...

duidelijk?? Succes :)

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-08 17:22

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

je hebt dus die hele schijf als een partitie met data erop, zo begrijp ik het tenminste, zal je toch even iets moeten aan veranderen, freebsd wil op een stukkie van de schijf z'n eigen bestandssysteem hebben met nog een stukkie swap ernaast, dit doe je dus tijdens de installatie van freebsd. Het is dus even de zaak dat je een stuk van 29000 afhaald met partition magic oid van ruw weg 3000 (is wat veel maar heb je ruimte om te kloten zoveel je wil).
in die 3 gig maak je dus tijdens je installatie een swap space aan en een stuk voor freebsd.
Met zoveel ruimte maak je dan 128 of 256meg swap space en de rest is voor freebsd.
Dan in het volgende scherm krijg je te maken met mount points, hierin zit voor beginners een optie dat hij dat zelf doet, toets A als ik het nog van "lang" geleden weet. Hier ben je redelijk flexibel mee opzich.
Verder ga ik je niet helpen, dat moet met lezen en helder denken een heel end komen...

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
Op woensdag 26 juni 2002 23:32 schreef TriLithium het volgende:
in die 3 gig maak je dus tijdens je installatie een swap space aan en een stuk voor freebsd.
Met zoveel ruimte maak je dan 128 of 256meg swap space en de rest is voor freebsd.
Incorrect. Je maakt je swap-space als slice IN je FreeBSD partitie..alsin een aparte slice. Dus niet een aparte SWAP-Partitie(zoals in Linux)...