Toon posts:

HD in 5, 1/4 bracket: stil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een 40gig ibm 60gxp (voor verdere info zie specs) en ik wil er binnenkort 2 van 60 gig bijkopen en zo een raid device maken. Waarschijnlijk worden dat 2 60gig 120 gxp.

Ik wil alleen niet een pc met veel lawaai (door de hd's) en ik vroeg me af of het al uitmaakt als je de schijven in 2 van die goedkope 25 euro 5,1/4 brackets douwt. Ik weet ook niet of die koelers die daarbij zitten een beetje goed/stil zijn.

5400 rpm heb ik ook al aan gedacht, maar die zijn nauwelijks goedkoper (soms zelfs duurder |:(), dus dat doe ik ook niet.

Ik zit er aan te denken om brackets te kopen en dan evt. nog rubber erin te verwerken tegen het geluid.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De fans in die dingen zijn meestal alles behalve stil. Als je stilte wilt kun je toch echt beter snelle 5400rpm disks kopen(WD600AB), en dan je kast isoleren met noppenschuim.

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:12
er zijn ook van die speciale boxes die het geluid van je hardisk absorberen maar die zijn behoorlijk duur en daar had ik die ibm schijven ook niet ingestopt omdat ze verschrikkelijk warm worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 16:23 schreef SH007 het volgende:
De fans in die dingen zijn meestal alles behalve stil. Als je stilte wilt kun je toch echt beter snelle 5400rpm disks kopen(WD600AB), en dan je kast isoleren met noppenschuim.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik meer geld moet uitgeven voor een langzamere schijf (5400 ipv 7200)? Nou ja goed daar moet ik ff over nadenken. Ik zoek in ieder geval 60 gig 5400 of 7200. Weet iemand welke schijf ik dat wel of juist niet moet kopen?

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:06

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

tja, die aparte bays hebben vaak erg kleine fans die hard draaien --> irritant hoog geluid... dan kun je beter zelf wat gaan knutselen en er een 120mm fan @ 7V op zetten...

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

die coolermaster hd coolers en dan de fan uit zetten (het omhulsel, koelribben, koelen ook.. misschien dat dat een optie is.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:06

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

die zijn best prijzig hoor... maarjah, een headcrash door te hoge temp is ook nie alles :)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 16:40 schreef beschuitfluiter het volgende:
die zijn best prijzig hoor... maarjah, een headcrash door te hoge temp is ook nie alles :)
Ik weet het, maar wat kan ik dan het beste kopen?
- maxtor
- seagate
- wd

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 16:42 schreef Neutron het volgende:

[..]

- maxtor
- seagate
- wd
Dat moet je zelf weten en uitzoeken.

Verwijderd

Novibes frames ;) , eventueel met fan. Gebruik die zelf (zonder fan) voor een PC in de woonkamer.

Wykat

Verwijderd

ik heb zo'n cheapo HD cooler onder allebij mn hdds geschroefd, en die dingen hoor ik eigenlijk niet.

misschiend at de andere 7 fans in het systeem ze overstemmen, maar volgens mij zinj ze vrij stil, (zeker als je de kast dicht laat zitten en er geen grote gaten in gaat boren/zagen/dremelen)

Verwijderd

Ik heb zojuist me 40 Gig IBM opgestuurt naar alternate... heb hem nog geen jaar en er zijn al heel wat clusters kapot... ik vermoed een headceash want ik koelde hem niet (is mij ook nooit gezegt dat dat moest) koop des een ander merk.... ik ken meerdere mensen die ze naar de eeuwige jachtvelden hebben geholpen (een m8 van me 2x60 gig in raid gingen omstebeurt kapot gelukkig voor hem in de garantie tijd)

Het enige voordeel aan die ibm is dat ide retestil is....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[..]

- maxtor niet, imho is maxtor gewoon slecht
- seagate niet, Seagate is opzich goed,maar zuigt in Raid, daarentegen is hij wel snel en stil
- wd erg snel, stil. weet alleen niet hoe deze performed in raid

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 09:19 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]
Maxtor is helemaal niet slecht
Waarom zou een Seagate niet goed zijn?
WD heeft vroeger veel problemen gehad en prestaties zijn ook niet alles.

• WhiteDog
  • Laatst online: 08-03 14:31

WhiteDog

met zwarte hond

ik heb er eentje van arawana, removable HD rack. 15 euro, hotswap word ondersteund (mits goede raid controller) en er zit 1 klein fannetje in. lekker stil en toch koeler dan "los" in de pc :)

heb ook zo'n heatsink-spul met 2 fannetjes voor, was ook stil tot 1 van de fannetjes begon door te slaan. wat een pokkeherie :D geluk heeft die het ondertusen helemaal begeven, hij draait nog aan 100 rpm ofzo :D

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

mijn 5 1/4 oplossing met 2 fans als intake is luidruchtig :( Als ik het geld ervoor heb ga ik die Coolermaster 4002 kopen voor mijn super-de-toppie 7200 rpm 80GB Maxtorretje.

Want het koelt prima, maar maakt veel geluid. De Coolermaster bakkies zijn veel geluidsarmer, omdat de fans niet direct op de intake zitten en omdat de constructie van die bakkies steviger is, dus minder trillingen.
Ook zit er natuurlijk een iets beter fan in die ook weer stiller is dan mijn windtunnel.

Boven alle 10 andere fans hoor ik die 2 het hardste.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

[..]

- maxtor
- seagate
- wd
Dit moet je idd zelf weten.
Neem iig schijven met fluid-bearing, dit scheelt alweer een beetje.
Ik ben zelf overigens een HD-rack (intern) aan het maken van de kast van een AT-voeding. Er komt een PAPST 8412 NGML@5Volt in :) Het project schiet echter niet op, dus ik kan je helaas niet vertellen wat de temps zijn of hoe stil het is.

"It certainly appears so..."

Pagina: 1