[access] query probleem

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
nou ja.... vind het niet echt programming, en access vind ik ook nog eens k*t , maar kom er niet uit.

ik heb tabellen, daar heb ik een query op gebouwd, waar een group by inzit... heel simpel.

uitvoer is dat ik dmv een group by per maand het totaal aantal verzonden mails van een server krijg.

nu kun je in zo'n query bij criteria bv ook zetten: [voer maandnr in] en dan moet je voordat je results krijgt een maandnr invoeren en dan krijg je van die maand het resultaat.

MAAR als ik nu van 2 maanden iets wil zien of van alle maanden, hoe doe ik dat dan?? kan niet 6-7 of 6,7 invoeren???

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
meerdere parameters laten opvragen

WHERE maand > [geef beginmaand] AND maand < [geef eindmaand]

Het IN-statement kun je gebruiken om niet-opeenvolgende maanden te kiezen

Om complexer te gaan, zul je een proggie in elkaar moeten knutselen vrees ik.

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Dan moet je een BETWEEN statement gebruiken. En verder is Access wel een aardig programmaatje :)
Niet idiaal, maar het gaat :)

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 22:16
Op woensdag 26 juni 2002 16:15 schreef HenkS het volgende:
nou ja.... vind het niet echt programming, en access vind ik ook nog eens k*t , maar kom er niet uit.
Waarom gebruik je dan access. Waarom gebruik je dan geen geavanceerdere DBMS?
nu kun je in zo'n query bij criteria bv ook zetten: [voer maandnr in] en dan moet je voordat je results krijgt een maandnr invoeren en dan krijg je van die maand het resultaat.
MAAR als ik nu van 2 maanden iets wil zien of van alle maanden, hoe doe ik dat dan?? kan niet 6-7 of 6,7 invoeren???
Ik zou zeggen, ga SQL leren. Dan heb je ook meteen de kennis in huis om gemakkelijker over te stappen naar een ander DBMS als je access toch zo slecht vind. :)

Je kunt in uw SQL - statement nl. een WHERE clause inbouwen, waarmee je filtert op de gewenste maanden.

https://fgheysels.github.io/

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
ik ken genoeg sql zooi: sqlserver en mysql en kan ook in asp en php enzo en in delphi betere dingen maken

maar iemand hier wil het perse in access gemaakt hebben dus mot dat dan maar.... ben er ook niet kapot van :(

Verwijderd

Dan kan je het proberen met VBA te maken. Wij moesten op school ook wat maken in Access, dat hebben we zonder query's van Access gedaan, alles in VBA. Leraar keek wel raar toen hij onze query's ging controleren en hij zag niets :D

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 22:16
In Access kan je ook je queries in SQL bouwen.

https://fgheysels.github.io/

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

Ik heb hier op me stage een variabele query gebakken
als een aantal velden ook zijn ingevuld, dan breidt ie gewoon de string uit :)

Geeft ook wel leuke resultaten, helemaal als je een grafiekje aanstuurt.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
tja heb er niet veel tijd voor... doe het ff tussendoor voor iemand

maar nu we hier toch over bezig zijn

is het mogelijk om op basis van queries grafieken meteen in MSWord te krijgen? of moet dat dan via excel???

en als het via excel moet> is het dan mogelijk om als je een getal veranderd in access dat de grafiek zich realtime aanpast??? want ik heb wel met copy en past_special gedaan... dan gaat het redelijk maar moet ik excel opnieuw opstarten om goede resultaat te krijgen

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

In theorie zou het volgens mij mogelijk moeten zijn.... Ik weet echt niet zeker of het in de praktijk ook mogelijk zou zijn. Wat ik wel weet is dat alle MS-office programma's hun gegevens kunnen uitwisselen, dus ook grafieken of iets dergelijks....

Pagina: 1